پلی که ۶۰۰۰ سال قبل ساخته شد

تحقیقات جدید روی یک پل باستانی غرق شده در یک جزیره اسپانیایی نشان می دهد که این مکان بسیار قدیمی تر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد.

به گزارش سرگرمی روز، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک پل آهکی مصنوعی که در غاری در جزیره ای واقع در اسپانیا غرق شده و کشف شده، بسیار قدیمی تر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد و سن سکونت انسان در این مکان افزایش یافته است.

محققان این پل آهکی را در سال 2000 هنگام کاوش در آب های غاری واقع در مایورکا، جزیره ای در دریای مدیترانه در نزدیکی شرق اسپانیا، کشف کردند. در آن زمان محققان اعلام کردند که این پل 7.6 متری که از قطعات سنگی بزرگ تشکیل شده است، حدود 4400 سال پیش ساخته شده است.

باستان شناسان در آن زمان با استفاده از تکه های سفالی که در غار پیدا کردند قدمت آن را تعیین کردند، اما اکنون محققان به این نتیجه رسیده اند که این تاریخ گذاری اشتباه بوده است.

اگرچه مایورکا جزیره بزرگی است، اما یکی از آخرین جزایر مسکونی در دریای مدیترانه است. این در حالی است که «قبرس» و «کرت» اولین جزایر این منطقه محسوب می شوند و طبق مطالعه ای که در مجله «ساینس» انجام شده، حداقل 9 هزار سال پیش به عنوان محل سکونت انتخاب شده اند.

برای تعیین زمان دقیق ساخت این پل، محققان با بررسی مواد معدنی که به سنگ نیز معروف هستند، به این نتیجه رسیدند که این پل در حدود 6000 سال پیش ساخته شده است.

به گفته محققان، برای تعیین اینکه چرا مایورکا دیرتر از سایر جزایر برای سکونت انتخاب شد، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

مطالب مفید