چقدر طول می‌کشد تا زگیل‌های تناسلی ظاهر شوند؟

زگیل تناسلی، عفونت HPV یا کوندیلوما آکومیناتا یک زائده گوشتی و نرم است که در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد دیده می‌شود. این زائده می‌تواند درد، خارش و التهاب را به همراه داشته باشد و نوعی عفونت مقاربتی است. طبق تحقیقات صورت گرفته توسط مرکز کنترل و پیشگیری آمریکا از هر ۱۰۰ بزرگسال تقریبا ۱ نفر ممکن است به این عفونت دچار باشد، بنابراین این ویروس یکی از رایج‌ترین عفونت‌ها در بین انسان‌ها است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. ما در این مطلب قصد داریم بیشتر در مورد این ویروس، علائم آن و راه‌کارهای درمانی و پیشگیری آن صحبت کنیم. همچنین ببینیم زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان میشود؟

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل‌های تناسلی یا همان Genital warts از جمله عفونت‌های مقاربتی هستند که باعث ایجاد برجستگی‌های کوچک در داخل و خارج اندام‌ تناسلی زنان و مردان می‌شوند. نکته‌ای که باید دقت کنید این است که سویه‌های خاصی از این ویروس باعث ایجاد زگیل می‌شود و تمامی ویروس‌های HPV به زگیل ختم نمی‌شوند.

این زگیل‌ها عموما در بخش‌های مرطوب اندام‌های تناسلی دیده می‌شوند و ظاهری برجسته و گوشتی دارند که شبیه به گل کلم هستند. در بیشتر مواقع زگیل‌ها کوچک بوده و به راحتی قابل رویت نیستند. البته که خیلی از اوقات این زگیل‌ها اندازه‌های بزرگ‌تری هم دارند.

مورد بعدی که باید به آن دقت کنید این است که این زگیل‌ها باعث ایجاد سطحی ناهموار و تقریبا گنبدی شکل بر روی پوست می‌شوند. از جمله نواحی که این ویروس آلوده می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقعد
رکتوم
کشاله ران
لب
دهان
زبان
گلو
آلت تناسلی و کیسه بیضه
واژن
دهانه رحم
فرج

علت بروز زگیل تناسلی چیست؟

دلیل اصلی زگیل‌ها ویروس پاپیلومای انسانی است که از طریق رابطه جنسی با فرد ناقل ایجاد می‌شود. به طور کلی حدود ۱۰۰ نوع مختلف ویروس HPV داریم که تنها ویروس نوع ۶ و ۱۱ باعث ایجاد زگیل می‌شود.

این ویروس می‌تواند از طریق پوست و در حین رابطه جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل شود. همچنین بسیاری از افراد با اینکه این ویروس را دارند هیچگونه علائمی نداشته و همین موضوع انتقال آن را محتمل‌تر می‌کند. از دیگر دلایلی که احتمال شیوع ویروس HPV را بیشتر می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

داشتن رابطه جنسی محافظت نشده
داشتن شریک‌های جنسی متعدد
داشتن عفونت‌های مقاربتی دیگر
شروع فعالیت جنسی در سنین پایین
سیستم ایمنی ضعیف که احتمال بروز عفونت‌ را بیشتر می‌کند

همچنین دقت کنید اگر عفونت HPV به مرحله‌ای نرسیده باشد که باعث ایجاد زگیل شود تنها منجر به بروز ترشحات واژنی، خارش، خون‌ریزی، سوزش و حساسیت به لمس شدن می‌شود.

علائم و نشانه‌های زگیل تناسلی کدام‌اند؟

سوالی که برای خیلی از افراد پیش می‌آید این است که زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان میشود؟ همان‌طور که بالاتر هم گفتیم با اینکه خیلی از افراد ویروس HPV را دارند اما علائمی مشاهده نمی‌کنند و همین موضوع تشخیص را برای آن‌ها سخت‌تر و دشوارتر می‌کند. به علاوه اینکه در بسیاری از موارد علائم گاها یک هفته تا چند ماه بعد از رابطه جنسی با فرد آلوده نمایان می‌شوند. از رایج‌ترین علائم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد و ناراحتی
احساس سوزش
خونریزی خفیف
رطوبت مزمن دستگاه تناسلی
خارش در ناحیه تناسلی
التهاب در ناحیه تناسلی

زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان میشود؟

بالاتر اشاره کردیم که علائم این ویروس گاهی اوقات بلافاصله بعد از انتقال به فرد نمایان نمی‌شوند. در نتیجه این احتمال وجود دارد که تا مدت‌ها حتی زگیل و زائده‌ای هم مشاهده نکنید.

به علاوه اینکه در بسیاری از مواقع زائده‌های گوشتی ۶ ماه تا یکسال بعد از رابطه جنسی با فرد آلوده دیده می‌شوند و همین بی‌علائمی باعث می‌شود که ویروس پاپیلومای انسانی خطرناک باشد. به همین خاطر است که پزشکان توصیه می‌کنند افرادی که روابط جنسی پرخطر دارند در صورتی که زائده گوشتی در اندام‌های تناسلی خود نمی‌بینند برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنند تا از آن‌ها نمونه‌برداری شود و وضعیت آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

از آن جایی که یکی از علائم این بیماری بی‌علامتی است، سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنند؟

به طور کلی اگر طبق سابقه روابط جنسی که دارید فکر می‌کنید که ممکن است با فردی ناقل در رابطه بوده باشید یا اینکه اخیرا متوجه تفاوت‌هایی در ترشحات ناحیه تناسلی یا بخش داخلی کشاله ران شده‌اید پیشنهاد می‌کنیم که برای بررسی‌های بیشتر از یک پزشک در این زمینه کمک بگیرید. به علاوه اینکه توصیه می‌کنیم حتما در مورد بهداشت روابط جنسی با شریک خود صحبت کنید و نکات ایمنی را رعایت کنید. اگر به دنبال دکتر زنان یا پزشک اورولوژیست هستید می‌توانید سری به سایت درمانکده بزنید.

تشخیص زگیل تناسلی

تشخیص این بیماری در خانه کار چندان آسانی نیست، به همین خاطر باید تشخیص را به عهده پزشک بگذارید. پزشکان می‌توانند بیشتر مواقع با معاینه بالینی نوع زگیل و علت آن را تشخیص دهند. به علاوه اینکه در صورت نیاز به سراغ روش‌های دیگری از جمله معاینه لگنی، معاینه مقعد و آزمایش خون می‌روند. آزمایش خون قطعی‌ترین روش برای تشخیص این ویروس است و دقت بسیار بالایی دارد.

راه‌کارهای درمان زگیل تناسلی

سوالی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر می‌کند این است که آیا زگیل‌ها درمانی دارند؟

به یاد داشته باشید که این عارضه گاها خودبه‌خود از بین می‌رود، زیرا سیستم ایمنی بدن با ویروس‌ها مبارزه می‌کند. اما در صورتی که زگیل‌ها شیوع پیدا کنند، پخش شوند یا بزرگ‌تر شوند باید حتما راه‌کارهای درمانی پزشکی را دنبال کنید. از روش‌های درمانی که برای این بیماری استفاده می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کوتر الکتریکی
انجماد
درمان با لیزر
روش برش الکتروسرجری حلقه‌ای
درمان‌های دارویی که عموما شامل محلول اسیدی اسید سالیسیلیک و ژل پودوفیلوکس است که بر روی پوست مالیده می‌شوند

برای اطلاعات بیشتر در مورد این روش‌ها سری به سایت درمانکده بزنید.

پیشگیری از زگیل تناسلی

آیا می‌توان از عفونت مقاربتی پیشگیری کرد؟ بله، شما می‌توانید با رعایت نکات بهداشتی، محدود کردن شرکای جنسی و واکسینه شدن از ابتلا به این ویروس جلوگیری کنید. دقت کنید با اینکه استفاده از کاندوم شیوه موثری برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های جنسی است اما همیشه هم ایمن نیستید.

عوارض زگیل تناسلی

ویروس HPV انواع مختلفی دارد که برخی از آن‌ها منجر به بروز زگیل تناسلی می‌شودو در صورتی که درگیر سویه‌های HPV ۱۶ و HPV ۱۸ احتمال بروز سرطان وجود دارد، از جمله سرطان دهانه رحم، سرطان آلت تناسلی، سرطان مری، سرطان مقعد و سرطان گلو. به همین خاطر است که پزشکان توصیه می‌کنند در صورت مشاهده علائم ابتدایی و مشکوک شدن به قضیه به سراغ کمک‌های حرفه‌ای بروید تا دقیق‌تر وضعیت خودتان را بررسی کنید.

سخن پایانی

همان‌طور که دیدید ویروس HPV باعث بروز زگیل تناسلی می‌شود. این زگیل‌ها در مردان و در زنان دیده می‌شود و عموما اطراف آلت تناسلی، کشاله ران، دهان و مقعد گسترش پیدا می‌کنند. به علاوه اینکه دیدید زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان میشود. یکی از بهترین روش‌ها برای ایمن ماندن در برابر این ویروس واکسینه شدن است، به علاوه اینکه رعایت بهداشت در رابطه را فراموش نکنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه سری به سایت درمانکده بزنید.

مطالب مفید