حلقه‌های مشهور زحل به زودی ناپدید می‌شوند؟

این پدیده نادر که هر 29.5 سال یک بار رخ می دهد، در مارس 1403 به اوج خود می رسد.

به گزارش العین فارسی، بر اساس گزارش های منتشر شده، این ناپدید شدن موقت به دلیل زاویه چرخش زحل به دور خورشید است. در اوج این پدیده، حلقه‌های زحل از دید ناظران زمین در زاویه صفر درجه قرار می‌گیرند و این حلقه‌های عظیم را که از 70000 تا 140000 کیلومتری سطح سیاره امتداد دارند تقریبا نامرئی می‌کنند.

علیرغم اندازه حلقه های زحل که معادل 30 برابر قطر زمین است، ضخامت آنها در بیشتر نقاط تنها حدود 100 متر است. این ضخامت کوچک باعث می‌شود که از فاصله 1.2 میلیارد کیلومتری زمین، وقتی حلقه‌ها از جانبی دیده می‌شوند، تقریباً نامرئی باشند.

خوشبختانه این ناپدید شدن دائمی نیست. پس از مارس 1403، حلقه ها به تدریج دوباره قابل مشاهده خواهند شد، اما دوباره در نوامبر 1404 ناپدید می شوند. این چرخه هر 29.5 سال یک بار تکرار می شود، که مربوط به دوره چرخش زحل به دور خورشید است.

اما نگرانی های جدی تری وجود دارد. دانشمندان ناسا هشدار داده‌اند که حلقه‌های زحل ممکن است در آینده‌ای دور، در حدود ۳۰۰ میلیون سال آینده، به‌طور کامل ناپدید شوند.

دکتر جیمز اودوناگو، محقق ارشد ناسا، توضیح می دهد: ذرات یخ و غبار تشکیل دهنده حلقه ها به تدریج توسط میدان مغناطیسی زحل به سیاره جذب می شوند. این فرآیند نشان می دهد که سیستم های حلقه پدیده های موقتی در مقیاس کیهانی هستند.

مطالب مفید