بورس انرژی در معاملات روزانه رکورد ۱۳.۴ هزار میلیارد ریالی را زد!

به گزارش تجارت نیوز،

در این روز ۴۰۰  هزار گواهی ظرفیت نقدی در تابلو گواهی ظرفیت بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران مورد دادوستد قرار گرفت و این معاملات ارزشی برابر ۴۰.۸ میلیارد ریال را رقم زد.

نفتای سبک ستاره خلیج فارس در صدر فروش‌های‌ صادراتی

فروش صادراتی نفتای سبک ستاره خلیج فارس از رینگ بین‌الملل به رشد ارزش معاملات این تابلو در روز نوزدهم شهر انجامید. در این روز مجموعا ۳۰ هزار و ۲۰۰ تن نفتای سبک در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران معامله شد و این معاملات ارزش ریالی معادل ۸ هزار و ۳۴۹ میلیارد ریال را رقم زد. شرکت نفت ستاره خلیج فارس در این روز ۳۰ هزار تن نفتای سبک را با قیمت پایه منفی ۴۰ پریمیوم دلار به ازای هر تن در رینگ داخلی عرضه کرد؛ برای آن تقاضایی معادل حجم عرضه به ثبت رسید و در نهایت کل محصول عرضه شده در قیمت پایه به فروش رفت و این معامله ارزش ریالی معادل ۸ هزار و ۲۵۲ میلیارد ریال را رقم زد. این در حالی بود که  در این روز شرکت پتروشیمی بافت نیز ۲۰۰ تن MTBE در رینگ بین‌الملل عرضه کرد؛ تعادل عرضه و تقاضا به فروش این محصول در قیمت پایه برابر هزار و ۱۴۵ دلار به ازای هر تن انجامید و در نهایت نیز این معامله مجموع ارزش ریالی برابر ۱۱۲ میلیارد ریال را رقم زد.

ثبت ارزش ۴.۲ هزار میلیارد ریالی در رینگ داخلی

بررسی داده‌های رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران از فروش ۱۸ هزار و ۴۷۰ تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در این بازار طی روز دوشنبه نوزدهم مرداد ماه حکایت دارد. این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر ۴ هزار و ۲۳۸ میلیارد ریال را رقم زد. در این هفته شرکت پالایش نفت آبادان برابر ۳ هزار تن نفتای سبک را با قیمت پایه‌ای برابر ۲۷۴ هزار و ۵۲۰ ریال به ازای هر کیلوگرم عرضه کرد. کل محصول عرضه شده با استقبال خوب از سوی متقاضیان در قیمت پایه به فروش رفت و این معامله مجموع ارزش ریالی برابر ۸۲۳ میلیارد ریال را رقم زد؛ به این ترتیب این معامله در صدر فروش‌های رینگ داخلی به لحاظ حجم فروش قرار گرفت.

دومین فروش برتر رینگ داخلی به لحاظ حجمی نیز در این روز مربوط به شرکت پتروشیمی شیراز بود که هزار و ۷۰۰ تن متانول را با قیمت پایه‌ای برابر ۹۷ هزار و ۲۶۸ ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی ۲ هزار و ۹۰۰ تنی به ثبت رسید. برتری حجم تقاضا نسبت به حجم عرضه متقاضیان را به رقابت قیمتی با یکدیگر واداشت و این موضوع باعث شد تا میانگین قیمت فروش با ثبت رشد ۶.۸ درصدی به ۱۰۳ هزار و ۴۰۱ میلیارد ریال برسد. این معامله ارزش ریالی برابر ۱۷۶ میلیارد ریال را به همراه داشت.

ارزش بازار برق ۷۹۹ میلیارد ریالی شد

بازار برق بورس انرژی ایران در روز نوزدهم شهریور ماه در تابلوهای فیزیکی، مشتقه و برق سبز میزبان عرضه برق و استقبال متاقضیان از این عرضه‌ها بود. در این روز مجموعا ۵۴۱ میلیون و ۲۴۹ هزار کیلووات ساعت برق در تابلوهای مختلف بازار برق به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر ۷۹۹ میلیارد ریال رقم زده شد.

ظرف این روز ۵۲۱ میلیون کیلووات ساعت برق سلف از تابلو مشتقه برق بورس انرژی ایران به فروش رفت و ارزش ریالی برابر ۶۴۱ میلیارد ریال را به ثبت رساند. این در حالی بود که فروش ۱۴ میلیون و ۵۲۰ هزار کیلووات ساعت برق فیزیکی از تابلو برق بورس انرژی ایران نیز مجموع ارزش ریالی برابر ۱۷.۹ میلیارد ریال را در این بازار رقم زد.

همچنین در تابلو فیزیکی و مشتقه برق سبز بورس انرژی نیز در مجموع ۴ میلیون و ۹۴۹ هزار کیلووات ساعت برق سبز به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر ۱۴۰ میلیارد ریال را رقم زد.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

رینگ داخلی و بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران برای روز سه‌شنبه بیستم شهریور ماه میزبان عرضه‌های نسبتا متعددی است. از مهم‌ترین عرضه‌های رینگ داخلی به لحاظ حجم عرضه می‌توان به عرضه ۳ هزار تن هیدروکربن سنگین و ۳ هزار تن رافینت شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا و همچنین عرضه ۳ هزار ان بلندینگ نفتا شرکت پالایش نفت بندرعباس اشاره کرد.

این در حالی است که رینگ بین‌الملل نیز میزبان عرضه‌های مهمی نظیر عرضه ۴ هزار تن هیدروکربن سنگین و ۳ هزار تن رافینت شرکت پتروشیمی بوعلی سینا خواهد بود.

منبع :

بورس انرژی

به اشتراک گذاری

مطالب مفید