قدرت‌نمایی آیفون 16 پرو و پرو مکس: تراشه A18 Pro حتی از چیپست دسکتاپ M1 اپل هم پیشی گرفته است!

ارسال شده توسط: سینا سپهریان 23 شهریور 1403 ساعت 08:00

بر اساس نتایج بنچمارک‌های اخیر، تراشه A18 Pro به کار رفته در آیفون 16 پرو – iPhone 16 Pro و پرو مکس از چیپست دسکتاپ M1 نیز قدرتمندتر است. آیفون‌های اپل سرانجام وارد بازی بزرگان شدند.

آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس جدیدترین پرچمداران اپل در سال 2024 هستند که مطابق همیشه ویترینی برای نمایش جدیدترین و بهترین دستاوردهای سخت افزاری و نرم افزاری اپل به شمار می‌روند. در کنار پیشرفت‌های سخت افزاری و ارتقای گسترده ماژول دوربین، کلید فیزیکی جدید کمرا کنترل در این گوشی احتمالا مهم‌ترین دستاورد خلاقانه آن به شمار خواهد رفت. در کنار این پیشرفت‌ها اما نمی‌توان از تراشه A18 Pro آیفون 16 پرو و پرو مکس نیز غافل شد که اکنون به‌حدی قدرتمند شده که حتی توانسته در برابر چیپست خارق‌العاده M1 مک‌های اپل نیز قد علم کند.

تراشه A18 Pro آیفون 16 پرو در تست گیک بنچ چیپست M1 را شکست داد

جدیدترین اطلاعاتی که از عملکرد تراشه A18 پرو در بنچمارک گیک بنچ منتشر شد اطلاعات نسبتا مهمی از عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری پرچمداران اپل را در اختیارمان قرار داد. بر اساس این تست‌ها که عملکرد تک هسته‌ای و چندهسته‌ای چیپست جدید اپل را مورد سنجش قرار می‌دهد، عملکرد چیپست A18 Pro نه‌تنها به‌مراتب قدرتمندتر از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 است، بلکه توانسته چیپست M1 اپل را نیز شکست دهد.

بر اساس نتایج موجود از تست‌های انجام‌شده روی این گوشی، عملکرد تک هسته‌ای و چندهسته‌ای چیپست A18 Pro به‌ترتیب برابر با 3409 و 8492 است. از سوی دیگر امتیاز متوسط چندهسته‌ای تراشه M1 حاضر در آیپد ایر اپل نیز برابر با 8351 اعلام شده که اندکی پایین‌تر از چیپست A18 Pro برآورد می‌شود.

این اختلاف البته چندان قابل توجه نیست؛ اما با توجه به ماهیت موبایل چیپست A18 Pro حائز اهمیت فراوانی برای گوشی‌های آیفون 16 پرو و پرو مکس است. در این بین البته باید توجه کرد که چیپست M1 بر پایه معماری 5 نانومتری TSMC حدود چهار سال قبل ساخته شده؛ درحالیکه تراشه A18 Pro از جدیدترین فناوری ساخت اپل یعنی نسل دوم فرآیند سه نانومتری TSMC بهره برده و عملکردی هم‌تراز با چیپست M1 ارائه می‌کند.

البته از این نکته هم نباید غافل شد که اندازه قالب این دو تراشه با یکدیگر متفاوت بوده و همین مساله می‌تواند سرعت انتقال داده بین ترانزیستورها را دستخوش تغییر کند. از سوی دیگر باید دقت کرد که بررسی انجام‌شده صرفا بر اساس یک تست انجام شده و ممکن است تست‌های دیگر نتایج متفاوتی ارائه کنند. با این حال حتی همین یک تست نیز می‌تواند گواهی بر نزدیک شدن چیپست‌های موبایل اپل به قدرت و سرعت Mac های این کمپانی باشد که آینده روشنی را برای آیفون‌های این کمپانی ترسیم خواهد کرد.

انتظار می‌رود که اپل همچنین ماه آینده مدل‌های جدیدی از مک بوک پرو خود را مجهز به تراشه فوق‌العاده توانمند M4 روانه بازار کند. چیپست M4 نیز با معماری مشابه تراشه A18 Pro آیفون 16 پرو، یعنی نسل دوم فرآیند پردازشی سه نانومتری تولید شده و به‌طور قابل توجهی قدرتمند از A18 Pro است. البته حتی همین الان نیز چیپست M1 همچنان توانمند و پرقدرت به شمار رفته و می‌تواند بدون هیچ مشکلی عملکرد روان و سریعی برای آیپد و مک بوک‌های اپل به ارمغان بیاورد.

در گجت نیوز بخوانید: ۷ دلیل برای خرید آیفون ۱۶ پرو و سه دلیل برای عدم خرید آن وان پلاس ۱۳ با چیپست اسنپدراگون، آیفون ۱۶ را در بنچمارک گیک‌بنچ شکست داد بهترین ویژگی های آیفون ۱۶؛ چرا باید گوشی پرچمدار جدید اپل را خرید؟ قیمت آیفون ۱۶ اپل در ایران چقدر خواهد بود؟

مطالب مفید