قیمت موتور سیکلت در مسیر ناهماهنگی / هر برند ساز خودش را می‌زند + جدول

قیمت موتور سیکلت در ماه‌های اخیر با نوسانات شدید و ناهم‌جهتی مواجه شده است؛ شرایطی که در آن برخی مدل‌ها کاهش قابل توجهی را تجربه کرده‌اند، در حالی‌که قیمت برخی دیگر افزایش یافته است. این تحولات در بستری رخ می‌دهد که کل بازار خودرو و موتورسیکلت در رکود قرار دارد و حجم معاملات به‌طور محسوسی کاهش یافته است.

به گزارش تجارت نیوز، بازار موتورسیکلت ایران این روزها تصویر ناپایداری از خود نشان می‌دهد؛ قیمت‌ها نه‌تنها همسو بالا یا پایین نمی‌روند، بلکه هر برند مسیر خودش را طی می‌کند.

در همین فضای پرنوسان، قیمت موتور سیکلت آپریلیا SXR 160 که در میان اسکوترهای وارداتی جای می‌گیرد؛ در بازه سه ماهه از حدود ۱۹۱ میلیون تومان به ۱۴۸ میلیون تومان عقب‌نشینی کرده است؛ کاهش قابل‌توجهی که برای بخشی از خریداران فرصت‌ساز شده؛ هرچند همیشه این دغدغه وجود دارد که تأمین قطعه و خدمات پس از فروش برای برندهای ایتالیایی در همه شهرها آسان نباشد.

در نقطه‌ای دیگر از بازار، دایچی JP 150 برخلاف جریان کاهش قیمت برخی رقبا، حدود ۱۰ میلیون تومان گران‌تر شده است. دایچی بین برندهای چینی حاضر در بازار ایران جزو گزینه‌های قابل قبول اقتصادی شناخته می‌شود که برای تردد روزمره، مصرف سوخت به نسبت پایین و هزینه نگهداری قابل مدیریت است.

در عین حال، بعضی خریداران به کیفیت مونتاژ و به‌ویژه ترمزگیری در نسخه‌های قدیمی‌تر نقد داشته‌اند. با وجود این ایرادها، کسانی که به دنبال یک موتور شهری ساده بوده‌اند از نسبت قیمت به کاربری آن دفاع می‌کنند و همین شاید توضیح‌دهنده پذیرش افزایش اخیر باشد.

قیمت موتور سیکلت کبیر موتور KLD 200 مسیری معکوس رفته و چیزی در حدود ۱۱ میلیون تومان ارزان شده است. کبیر موتور در سال‌های اخیر تلاش کرده محصولاتی با ظاهر اسپرت و برچسب قیمتی رقابتی عرضه کند؛ KLD 200 هم دقیقا در همین زمین بازی می‌کند.

KV K249R روند کاهش قیمت را پیش گرفت

در رده مدل‌های ظاهرگرا، KV K249R با کاهشی در حدود ۴۰ میلیون تومان خبرساز شده. K249R بیش از هر چیز با طراحی تهاجمی و حس اسپرت‌سواری خود شناخته می‌شود. از سوی دیگر تجربه برخی خریداران نشان می‌دهد که مصرف سوخت نسبت به موتورهای شهری اقتصادی بالاتر است.

در جبهه برندهای داخلی، نیرو موتور شیراز دو تغییر متفاوت را تجربه کرده است. قیمت موتور سیکلت مدل احسان 200 حدود سه میلیون تومان ارزان‌تر شده؛ مدلی که برای مسیرهای نیمه‌سنگین، کاربری روستایی یا افرادی که کمی توان بیشتر موتور را می‌خواهند توصیه می‌شود. در مقابل، مدل پرواز 150 همین شرکت حدود ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. پرواز بیشتر به عنوان یک موتور سبک شهری شناخته می‌شود؛ تعمیرپذیری ساده و قطعات در دسترس از نقاط قوتی است که فروشندگان مدام بر آن تأکید می‌کنند. با این حال، بعضی مالکان از شتاب محدود و صدای موتور در دورهای بالاتر گلایه داشته‌اند.

در مجموع می‌شود گفت قیمت موتور سیکلت دست‌کم در بازه سه ماهه الگوی واحدی را دنبال نمی‌کند، برند وارداتی می‌تواند افت سنگین داشته باشد، در حالی‌که مدل اقتصادی مونتاژی گران شود یا بالعکس. بخش بزرگی از موتورسیکلت‌های موجود در بازار چه وارداتی و چه مونتاژ داخلی به قطعاتی وابسته‌اند که وارداتی هستند. بنابراین حتی اگر قیمت دلار در بازه‌ای مشخص ثبات داشته باشد، تأخیر در واردات یا تغییر هزینه‌های گمرکی می‌تواند روی قیمت‌ها اثر بگذارد.

در ادامه قیمت انواع موتور سیکلت صفر را در بازار آزاد مشاهده کنید.

قیمت موتورسیکلت صفر در بازار

مدل
سال
قیمت (تومان)

آپریلیا، SXR 160
1402
191.000.000

اس وای ام گلکسی J 200
1403
215.000.000

اس وای ام، گلکسی NA 180
1403
189.000.000

ایران دوچرخ، XY150
1402
76.000.000

بنلی TNT 150
1403
142.000.000

بنلی، TNT 249S
1403
362.000.000

تی وی اس، انتورک 125
1402
177.000.000

دایچی، JP 150
1402
110.000.000

شاهین موتور، دلتا SX2
1403
210.000.000

کبیر موتور، KLD 200
1402
99.000.000

کی وی، K249R
1403
335.000.000

نیرو موتور شیراز، احسان 200
1402
77.000.000

نیرو موتور شیراز، پرواز 150
1403
108.000.000

وسپا جی تی وی 300
1403
1.190.000.000

هوندا، کلیک 160
1403
290.000.000

هوندا اکتیوا 125
1402
172.000.000

یاماها، AEROX 155
1403
370.000.000

قیمت صفر تی وی اس استار HLX 150
1404
165.000.000

بازار راکد خودرو و موتور سیکلت

در ماه‌ گذشته، تشدید تنش‌های منطقه‌ای به‌ویژه در پی درگیری مستقیم میان ایران و اسرائیل، سایه‌ای سنگین بر بازارهای مصرفی در داخل کشور انداخته است. بازار خودرو، که پیش از این هم تحت تأثیر نوسانات ارزی و سیاست‌های متغیر وارداتی قرار داشت، پس از آغاز درگیری‌ها وارد فاز رکود شده است.

در این دوره، بسیاری از خریداران واقعی به دلیل نگرانی از آینده اقتصادی، کاهش ارزش ریال یا احتمال تشدید تحریم‌ها از خرید دست کشیده‌اند یا تصمیم‌گیری خود را به تعویق انداخته‌اند. همین وضعیت باعث شده با وجود ثبات نسبی در نرخ ارز، قیمت خودرو در بسیاری از مدل‌ها تغییری نکند یا حتی در برخی موارد کاهش اندک داشته باشد.

بازار موتورسیکلت نیز بی‌نصیب از این رکود نمانده است. هرچند موتورسیکلت در قیاس با خودرو کالایی اقتصادی‌تر تلقی می‌شود، اما رفتار مصرف‌کننده در این بازار هم نشان‌دهنده کاهش محسوس تقاضاست. فروشندگان از افت شدید مراجعه خریداران سخن می‌گویند و حتی با وجود کاهش قیمت در برخی مدل‌ها، حجم معاملات همچنان پایین باقی مانده است.

در واقع، ترس از آینده مبهم اقتصادی، بی‌اعتمادی نسبت به ثبات بازار و فشار روانی ناشی از تنش‌های سیاسی، باعث شده بازارهای حمل‌ونقل سبک و نیمه‌سنگین از حالت خرید و فروش فعال خارج شده و به‌نوعی در وضعیت انتظار باقی بمانند.

برای مطالعه بیشتر صفحه موتور سیکلت را در تجارت‌‌نیوز دنبال کنید.

مطالب مفید