نشانه‌های فساد شیره انگور و بهترین روش‌های نگهداری آن

در این مقاله به بررسی علائمی که نشان می‌دهند شیره انگور شما فاسد شده و همچنین روش‌های موثر برای نگهداری آن به بهترین شکل خواهیم پرداخت.

شیره انگور از عصاره انگور، این میوه بسیار پرخاصیت و مفید به دست می‌آید. شیره انگور محصولی طبیعی و خوشمزه است و کاربردهایی زیادی در آشپزی دارد. نگهداری صحیح از شیره انگور یا دانستن علائم خراب شدن آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه با ما همراه باشید تا در این بخش از مجله اکالا به بررسی‌ این موارد بپردازیم.

نکات مهم در نگهداری صحیح شیره انگور

برای نگهداری صحیح و اصولی شیره انگور که موجب حفظ طعم و کیفیت آن می‌شود به سه فاکتور بسیار مهم زیر توجه کنید.

۱- محل نگهداری

بهترین مکان برای نگهداری شیره انگور یخچال است.

اگر شیره انگور را در دمای محیط نگهداری می‌کنید باید دور از نور مستقیم خورشید و در مکانی خشک و خنک نگهداری شود.

نگهداری صحیح از شیره انگور عمر مفید استفاده از آن را بیشتر خواهد کرد.

۲- ظرف مناسب

برای نگهداری شیره انگور به هیچ عنوان از ظروف فلزی استفاده نکنید. ظروف فلزی باعث تغییر طعم شیره می‌شوند.

ظروف شیشه‌ای یا پلاستیکی بهترین انتخاب برای نگهداری شیره انگور هستند. توجه داشته باشید که ظروف شما باید کاملا تمیز و خشک باشند.

پس از هر بار مصرف باید درب ظرف شیره را محکم ببندید تا از ورود هوا و آلودگی به داخل آن جلوگیری شود.

شیره‌های انگوری که در ظروف شیشه‌ای تیره رنگ نگهداری می‌شوند، نسبت به ظروف پلاستیکی شفاف، عمر مفید بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیره انجیر خانگی

۳- توجه به تاریخ تولید و انقضا

هنگام خرید توجه کنید که شیره تازه و با کیفیت خریداری کنید. تاریخ تولید و انقضای حک شده روی ظرف شیشه می‌تواند به شما کمک کنند.

اگر از شیره‌های انگور خانگی استفاده می‌کنید دقت کنید که آن‌ها معمولاً ماندگاری کمتری نسبت به شیره‌های صنعتی دارند؛ بنابراین بهتر است در مقدار کم تهیه و در یخچال نگهداری شود.

شیره‌های صنعتی معمولاً دارای مواد نگهدارنده هستند و ماندگاری بیشتری دارند؛ اما شیره انگور صنعتی نیز در صورت عدم نگهداری صحیح می‌تواند فاسد شود.

به طور کلی، در شرایط نگهداری مناسب، شیره انگور خانگی حدود ۲ تا ۳ ماه و شیره انگور صنعتی حدود ۶ تا ۱۲ ماه قابل نگهداری است.

علائم خراب شدن شیره انگور چیست؟

یکی از واضح‌ترین نشانه‌های خراب شدن شیره انگور، رشد کپک روی سطح آن است. اگر به هر اندازه کپک روی شیره انگور مشاهده کردید کل شیره را دور بریزید و از مصرف آن خودداری کنید.

کمی از شیره را بچشید. شیره خراب شیرینی طبیعی خود را از دست می‌دهد و طعم ترش، تلخ یا نامطبوعی دارد، حتی اگر شیره انگور ظاهری طبیعی داشته باشد، اما طعم یا بوی آن تغییر کرده باشد، از مصرف آن خودداری کنید.

با کمک یک قاشق کمی شیره را به هم زنید، شیره انگور تازه باید قوام غلیظ و کشداری با رنگ شفاف و براق داشته باشد. با گذشت زمان و یا در صورت فاسد شدن شیره انگور، قوام آن رقیق و آبکی و رنگ آن تیره و کدر می‌شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیره زردآلو

دلایل خراب شدن شیره انگور چیست؟

تماس شیره انگور با هوا باعث اکسیداسیون آن و تغییر طعم و رنگ آن می‌شود. به همین دلیل باید از ظرف‌های نگهدارنده مناسب که هوایی به درون آن‌ها نفوذ نکند استفاده کنید.

از طرفی تغییرات دمایی مکرر باعث کاهش ماندگاری شیره انگور می‌شود؛ پس بهتر است برای هر بار مصرف به مقدار نیاز از شیره را در ظرفی بریزید و بقیه آن را در یخچال نگهداری کنید.

آیا مصرف شیره انگور خراب و فاسد خطری برای سلامتی ایجاد می‌کند؟

بله، مصرف شیره انگور خراب می‌تواند عوارض جدی برای سلامتی به همراه داشته باشد. کودکان، سالمندان و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف نسبت به عوارض مصرف شیره انگور خراب حساس‌تر هستند.

شیره انگور خراب حاوی میکروب‌هایی است که می‌توانند باعث مسمومیت غذایی شوند. علائم مسمومیت غذایی شامل تهوع، استفراغ، اسهال، دل درد، تب و سردرد است.

امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در این مقاله از مجله آشپزی اکالا برایتان مفید واقع شده باشد. شما با رعایت نکات ذکر شده می‌توانید از شیره انگور به مدت طولانی با حفظ کیفیت مطلوب استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر پس از مصرف شیره انگور احساس ناخوشی کردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

مطالب مفید