آمار بالای مرگ کودکان در تصادفات جادهای و قانون شعاری جوانی جمعیت / آمار مرگ و میر کودکان ایرانی در تصادفات 3 برابر میزان جهانی است
بر اساس همین آمارهای رسمی کودکان زیر 10 سال حدود 13 درصد از کل فوتی تصادفات در ایران را تشکیل میدهند. این آمار در مقایسه با کشورهایی مانند ترکیه و اروپا تفاوت بسیار زیادی دارد. به طور مثال میانگین مرگ و میر کودکان زیر 15 سال در ترکیه نزدیک به 7 و نیم درصد است. در کشورهای اروپایی نیز این آمار بین کودکان زیر 14 سال نزدیک به 6.8 درصد است.
به گزارش تجارت نیوز، براساس آمارهای اعلام شده از سوی پلیس راهور فراجا سال گذشته 20 هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادهاند که در بین آنها 3 هزار کودک بودند. این اعداد و ارقام شاید برای خیلیها طبیعی باشد اما اگر بخواهیم آمارهای مرگ و میر تصادفات در ایران را با کشورهای همسایه و یا برخی کشورهای اروپایی مقایسه کنیم به فاجعهبار بودن آن بیش از هر زمان دیگری پی میبریم.
در حالی که چند سالی است مساله جوانی جمعیت به یکی از دغدغههای اصلی مسئولان تبدیل شده اما در عمل اتفاقاتی که رخ میدهد نشان از بیتوجهی به زیرساختهای مناسب برای جوانی جمعیت کشور دارد. زیرساختهایی که یا اصلا نادیده گرفته میشوند و یا در اولویت نیستند. همانگونه که مساله سلامت، آموزش از مهمترین زیرساختهای جوانی جمعیت به شمار میرود، امنیت جانی نیز یکی از این موارد مهم است. امنیتی که عمدتا در جادههای کشور و تحت عنوان تصادفات جادهای به خطر میافتد.
بر اساس همین آمارهای رسمی کودکان زیر 10 سال حدود 13 درصد از کل فوتی تصادفات در ایران را تشکیل میدهند. این آمار در مقایسه با کشورهایی مانند ترکیه و اروپا تفاوت بسیار زیادی دارد. به طور مثال میانگین مرگ و میر کودکان زیر 15 سال در ترکیه نزدیک به 7 و نیم درصد است. در کشورهای اروپایی نیز این آمار بین کودکان زیر 14 سال نزدیک به 6.8 درصد است.
به طور مثال در کشورهایی چون سوئد، اسپانیا، ایتالیا نرخهای این رقمها به واسطه اجرای درست قوانین و فراهم آوردن زیرساختهای مناسب به عددی بین 3 و نیم تا 5 درصد در یک میلیون کودک رسیده است.
در کل، کشورهای اروپایی با کیفیت زیرساختهای ترافیکی، قوانین ایمنی خودرو، قوانین سختتر در استفاده از کمربند و صندلی کودک، تجهیزات ایمنی خودرو و کنترل سرعت، توانستهاند مرگ و میر کودکان در تصادفات را به مقدار قابل توجهی کاهش دهند.
قانون جوانی جمعیت زیر سایه بحران تصادفات جادهای
نگاهی اجمالی به آمار مرگ و میر کودکان در تصادفات نشان میدهد یکی از زیرساختهایی که میتواند در جوانی جمعیت مورد توجه قرار گیرد اما از نگاه سیاستگذاران دور مانده همین امنیت جانی در سفرهای جادهای است.
رویکرد دستوری بدون توجه به الزامهای مورد نیاز در کشور به رویهای همیشگی تبدیل شده است
فاطمه گرامی، پژوهشگر و استاد جامعه شناسی در این باره به تجارتنیوز میگوید: متاسفانه رویکرد دستوری بدون توجه به الزامهای مورد نیاز در کشور ما به رویهای همیشگی تبدیل شده است. قوانین مختلفی برای جوانی جمعیت تصویب میشود اما هیچ کدام مربوط به فراهم کردن زیرساختهای مناسب برای رسیدن به این مهم نیست. همین بیتوجهیها جوانی جمعیت را به رویایی دست نیافتنی تبدیل میکند.
او میافزاید: متاسفانه مسئولان فکر میکنند با رویکرد دستوری میتوانند مشکلات را حل و فصل کنند اما وقتی شرایط لازم برای اجرای دستورات فراهم نباشد نمیتوان انتظار داشت که قوانین مصوب شده با موفقیت اجرایی شوند.
برای اجرای قانون جوانی جمعیت ما به زیرساختهای مهمی احتیاج داریم که متاسفانه هیچ کدام از آنها شرایط مناسبی ندارند / وقتی با آمار بالای مرگ و میر جادهای مواجه هستیم یعنی توانایی حفاظت از جمعیت فعلی را هم نداریم
این پژوهشگر و استاد دانشگاه ادامه میدهد: برای اجرای قانون جوانی جمعیت ما به زیرساختهای مهمی احتیاج داریم که متاسفانه هیچ کدام از آنها شرایط مناسبی ندارند. از بحث سلامت گرفته تا آموزش، معیشت و …. در بحث امنیت جادهای هم وضعیت به همین منوال است. وقتی ما با آمار بالای تصادفات و مرگ و میر جادهای مواجه هستیم یعنی توانایی حفاظت از جمعیت فعلی را هم نداریم.
گرامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار میدارد: تشویق به فرزند آوری تنها پرداخت وام نیست. تا زمانی که شرایط حاکم بر جامعه مناسب نباشد این پولپاشیها بیثمر بوده و هیچ نتیجهای در پی ندارد. سالهاست که کارشناسان در مورد بیکیفیت بودن خودروهای داخلی هشدار میدهند، موضوع حتی از زبان پلیس راهنمایی و رانندگی هم مطرح شده اما هیچ اتفاق محسوسی در این زمینه رخ نداده است.
ایمن نبودن خودرو در بیش از 80 درصد تصادفات جادهای باعث خسارات جبران ناپذیر جانی بوده است
او میافزاید: در پژوهش میدانی که توسط گروهی از دانشجویان صورت گرفته و مربوط به سال 1402 است، در بیش از 80 درصد تصادفات جادهای ایمن نبودن خودرو باعث خسارات جبران ناپذیر جانی بوده، این آمارها منکر خطای انسانی و استاندارد نبودن جادهها نیست اما نشان میدهد اگر خودروها ایمن بودند بسیار از این تصادفات به مرگ یا معلولیت افراد منتهی نمیشد.
گرامی در پاسخ به این سوال که توجه به مسایل ترافیکی و امنیت جادهها آیا میتواند در مساله جوانی جمعیت مورد توجه قرار گیرد میگوید: قطعا این مساله هم به عنوان یکی از زیر ساختها مهم است. چرا که وقتی تصادفات کاهش یابد، مرگ کودکان کمتر خواهد بود. این مستقیماً بر میزان بقای نسل و امید به زندگی تأثیر دارد. از سوی دیگر خانوادهها کمتر نگران ارسال کودکان به مدرسه یا فعالیت خارج خانه خواهند بود، که بر مشارکت اجتماعی و تحصیلی تأثیر دارد.
او میافزاید: هر فوت یا آسیب جدی کودکان هزینه اقتصادی بزرگی دارد. درمان، مراقبت، بار روانی، و کاهش عمر کودک بدون فرصتهای آموزشی و کاری. در نتیجه اگر مرگ کودکان کاهش یابد، نسبت افراد جوان به جمعیت بزرگسال بهبود مییابد، بار سالمندی کمتر خواهد بود، و منابع انسانی آینده قویتر خواهند بود.
آمار مرگ و میر کودکان ایرانی در تصادفات 3 برابر میزان جهانی است
حسن مهدوی، کارشناس ایمنی، نیز در این باره به تجارتنیوز میگوید: ایران نرخ کلی تصادفات جادهای بالایی دارد و سهم کودکان در فوتیها قابل توجه است. در مقابل، کشورهای اروپایی قوانین سختتر ایمنی کودکان، زیرساختهای ایمنتر، کیفیت خودروهای بالاتر، و اجرای بهتر قانون (استفادهی کمربند، صندلی کودک، محدودیت سرعت) دارند که باعث شدهاند مرگ کودکان بسیار پایینتر باشد.
او در مورد عوامل تعیینکننده مرگ کودکان در تصادفات میافزاید: عوامل مشخص هستند، از کیفیت پایین خودروها گرفته تا ایمن نبودن جادهها و رفتارهای ترافیکی افراد. اما بعد از تمام اینها مساله امداد رسانی هم مطرح است که میتواند تاثیر به سزایی در میزان مرگ و میر کودکان در تصادفات داشته باشد.
مهدوی اظهار میدارد: آمار مرگ و میر کودکان در تصادفات رانندگی بسیار نگران کننده است. همین الان هم آمار مرگ و میر کودکان در تصادفات ایران 3 برابر آمارهای جهانی است. بی توجهی به زیرساختها و قوانین باعث بروز اتفاقاتی تلخ میشود که متاسفانه هم عموم مردم و هم مسوولان به آن عادت کرده اند.
قانون استفاده از صندلی کودک در کشور ما اجرا نمیشود / هیچ الزام قانونی برای نگهداری کودک در خودرو وجود ندارد
این کارشناس ایمنی در بخش دیگری از سخنان خود به خلاءهای قانونی برای حفاظت از جان کودکان در تصادفات رانندگی اشاره کرده و میگوید: در بسیاری از کشورها اروپایی و حتی همین کشورهای خاورمیانه استفاده از صندلی کودک الزامی است، اما این قانون در کشور ما اجرا نمیشود.
او میافزاید: اکثر خودروهای تولید داخل کمربند ایمنی برای نشینان عقب ندارند و یا این کمربندهای ایمنی از کیفیت لازم برخوردار نیستند. همین مساله میزان صدمه را چندین برابر افزایش میدهد. از طرف دیگر هیچ الزام قانونی برای نگهداری کودک در خودرو وجود ندارد. خانوادهها به این مساله توجه نمیکنند و البته قوانین بازدارنده هم یا تصویب نشدهاند و یا ضمانت اجرایی لازم را ندارند.




