نمایش قدرت نظامی ایران در رژه ۳۱ شهریور؛ معرفی پهپاد پیشرفته شاهد 136b و موشک بالستیک جهاد برای نخستین بار!

ارسال شده توسط: علیرضا قادرمیهنی 31 شهریور 1403 ساعت 18:19

امروز رژه 31 شهریور ماه 1403 که همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس است، شاهد قدرت نمایی نظامی ایران بودیم. دستاوردهای ارتش و سپاه چه بوده است؟

هر ساله همزمان با فرارسیدن 31 شهریور ماه و آغاز هفته دفاع مقدس، نیروهای مسلح کل کشور آماده برگزاری رژه و رونمایی از مهم‌ترین دستاوردهای نظامی و دفاعی می‌شوند. امروز مراسم رژه یگان‌های ارتش، سپاه و بسیج با موفقیت برگزار شد و تجهیزات جدیدی اعم از پهپادها، رادارها، موشک‌های بالستیک و سامانه‌های پدافندی معرفی شدند.

قدرت نمایی نظامی ایران در رژه 31 شهریور

یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری رژه 31 شهریور، قدرت نمایی جدیدترین دستاوردهای حوزه نظامی و دفاعی کشور و نشان دادن اوج شکوه و توانمندی مهندسان و دانشمندان ایرانی در طراحی و ساخت پیشرفته‌ترین ادوات و تجهیزات است. امروز نیروهای ارتش و هوافضای سپاه، گوشه‌ای از ادوات سبک، سنگین و تجهیزات خود را به نمایش گذاشتند.

پهپاد شاهد 136b و موشک بالستیک جهاد

همه ما با پهپاد شاهد 136 در حمله مستقیم ایران به اسرائیل آشنا شدیم و دیدیم که یک مهمات انتحاری ارزان قیمت، چطور توانست سامانه‌های پدافندی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی را درگیر و راه را برای نفوذ موشک‌های بالستیک باز کند. مهندسان پرتلاش ایرانی پس از انتقادات وارده بر آن تصمیم گرفتند از نسخه جدید و به‌روزرسانی شده آن تحت عنوان پهپاد انتحاری شاهد 238 رونمایی به عمل آورند.

امروز مفتخریم اعلام کنیم که مهندسان هوافضای سپاه موفق به طراحی و ساخت یک پهپاد انتحاری جدید به نام شاهد 136b شده و از آن در رژه 31 شهریور رونمایی کردند. به نظر می‌رسد این مهمات نسخه ارتقایافته همان شاهد 136 بوده و احتمالا بهبودهای قابل توجهی در قسمت موتور و کاهش سروصدا تجربه کرده است.

شاهد 136 بی

یکی دیگر از دستاوردهای تازه سپاه پاسداران، موشک بالستیک جهاد بوده که تمام مراحل آن از ایده تا عملیاتی شدن، کار دانشمندان پرتلاش کشورمان بوده است. این موشک دوربرد و نقطه‌زن که برای نخستین بار به نمایش گذاشته شده، از انواع موشک‌های سوخت مایع تک مرحله‌ای با حداکثر برد 1000 کیلومتر است. جهاد یک موشک راهبردی از خانواده موشک‌های فاتح بوده و قابلیت‌های انحصاری و جدیدی دارد.

موشک جهاد

رونمایی از موشک خیبرشکن

هم اکنون در رژه 31 شهریور ماه، سومین نسل از سری موشک‌های دوربرد و نقطه‌زن سپاه با نام خیبرشکن به نمایش گذاشته شده است. سوخت این موشک جامد بوده و در فاز فرود دارای قدرت مانورپذیری به منظور عبور از سپر موشکی است. طراحی خیبرشکن بهینه‌تر از قبل شده و وزن آن یک سوم نسبت به گذشته کاهش یافته و باعث شده تا مدت زمان آماده سازی و شلیک آن تا یک ششم کاهش یابد.

همچنین خیبرشکن چابک‌تر از قبل شده و دقت بیشتری در اصابت به اهداف در برد و شعاع 1450 کیلومتری دارد. این سامانه نیز تماما حاصل تلاش مهندسان نیروی هوافضای سپاه بوده است.

معرفی موشک هایپرسونیک فتاح

نخستین و قدرتمندترین موشک هیپرسونیک سپاه با نام فتاح در این رژه باشکوه به نمایش درآمد. هم اکنون کشورمان با دستیابی به این موشک قدرتمند، در زمره چهار کشوری قرار گرفته که فناوری ساخت آن را در اختیار دارند. هیچ سامانه پدافندی و ضدموشکی توانایی مقابله با فتاح را ندارد و از آنجایی که حرکات آن در جهات و ارتفاع مختلف انجام می‌شود، قابل انهدام نیست.

سرعت موشک هایپرسونیک فتاح 13 ماخ اعلام شده و برد آن 1400 کیلومتر است تا بتواند به طور دقیق به هدف اصابت کند. ساخت چنین موشک‌هایی در دنیا کم نظیر است و کشورمان توانسته به تکنولوژی ساخت آن دست پیدا کند.

تجهیزات ارتش در رژه 31 شهریور چه بود؟

گفتیم که ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار دستاوردهای هیجان انگیز هوافضای سپاه از ادوات سبک، سنگین و تجهیزات دیگر خود رونمایی کرد. در ادامه با فهرست تجهیزات نیروی زمینی، نیروی پدافند هوایی، نیروی هوایی و نیروی دریایی ارتش کشورمان آشنا خواهیم شد:

نیروی زمینی ارتش

سامانه مجید (سامانه پدافندی ارتفاع پایین)سامانه جَمِر V/UHF (یک اخلال کننده طیف گسترده 500 وات)سامانه جهت یاب شهید ساکیسامانه‌های ارتباطی مختلفکیان 800 پلاس (یک خودرو سنگین تانک بر)کیان 700 (یک کامیون تانک بر)خودرو شناسایی رزمی صیاد حامل موشک تاوتانک ذوالفقارسلاح تک تیرانداز شاهرخودرو ضد گلوله روینتنایسوزو جی اس امهاردتاپ جی آی اس (یک خودرو زرهی سقف فلزی)هاردتاپ مجهز به تیربار گتلینگدوشکا نصب بر خودرو هاردتاپنفربر M113 حامل موشک تاوتوپ 23 م.م زوبین 2 مستقر شده روی خودرو ارستوپ 23 م.م منصوب بر نفربرشیلتر مخابراتیسامانه سیار اتاق عملسامانه سیار آزمایشگاه

از دیگر تجهیزات نیروی زمینی ارتش می‌توان به سامانه سیار دندانپزشکی، هاردتاپ سیستم‌های پزشکی، سامانه رادیولوژی، سامانه فوریت‌های پزشکی، کانکس ان بی سی، نفربر BTR 82 با خمپاره انداز 120 م.م، نفربر M113 حامل خمپاره 120 م.م، نفربر بهینه سازی شده M13، سامانه شتاب 80 و یاران 2، پهپاد مهاجر 6، پهپاد مهاجر 4، پهپاد ابابیل 4، پهپاد آرش، پهپاد یسیر، خودرو ایستگاه کنترل زمینی، موشک فتح 360 و موشک فجر 5.

نیروی پدافند هوایی ارتش

سامانه موشکی تلاش و سکوی پرتاب آنسامانه 15 خرداد و رادار آنسامانه موشکی صیاد تاکتیکیصیاد 3 و 4خودرو تی ام سامانه دماوندرادار ققنوسموشک S200 منصوب بر روی سکوسامانه کاوش تاکتیکی 12سامانه موشکی مجیدسامانه راداری کاشف 99سامانه MSSRسامانه الکترواپتیک و دیده‌بانی شفقسامانه دیده‌بانی و الکترواپتیک سیار صادق تاکتیکی 6

از دیگر تجهیزات نیروی پدافند هوایی ارتش می‌توان به سامانه الکترواپتیک و دیده بانی ابر سداد، سامانه موشکی باور 373، سامانه رادار البرز، سامانه تندر، سامانه پارپ، پهپاد آرش و کرار اشاره کرد.

نیروی هوایی ارتش

پهپاد آموزشی سفیرپهپاد آموزشی ستارپهپاد مهاجر 2پهپاد کمان 22موشک عصر 67موشک فکور 90 هواپایهموشک قادر هواپایهموشک ستار و قائمبمب هوشمند قاصدپادجنگ الکترونیک سحاب و شاهینخودروهای ایستگاه کنترل زمینی پهپاد

نیروی دریایی ارتش

شیلتر مخابراتیسامانه پرتاب موشک برد بلند ولایت 3سامانه رادار پرتاب موشک برد بلند ولایت 3سامانه پرتاب موشک برد بلند ولایت 2اژدر مارک 46اژدر اکسیژنیاژدر والفجراژدر الکتریکیمین صدف

از دیگر تجهیزات نیروی دریایی ارتش که در رژه 31 شهریور به نمایش درآمد می‌توان به مین انفطار، مین کوسه، پهپاد باور 5، پهپاد آرش، پهپاد صادق، پهپاد ابابیل 5، پهپاد مهاجر نوین، توپ 76 م.م فجر 27، قایق رعد، شناور هجومی شهاب، زیردریایی مرطوب السابحات 15، قایق ریب نفربر، شیلتر اخلالگر و پایش ارتباطی رعد و خودروی تاکتیکی جی آی اس اشاره کرد.

گالری تصاویر

در گجت نیوز بخوانید: رهبر چچن: ایلان ماسک تسلا سایبرتراک من را از راه دور غیرفعال کرد! چطور هیتلر می‌توانست در جنگ جهانی دوم پیروز شود؟ خودرو زرهی چینی ها پلاستیکی از آب درآمد + ویدیو هنگام انفجار بمب هسته ای چه کاری باید کرد؟

مطالب مفید