همه تغییرات مهیج کنترل سنتر در iOS 18 که نباید از دست بدهید!

آپدیت رابط کاربری iOS 18 منتشر شد و در میان انبوهی از امکانات، یکی از چشمگیرترین تغییرات آن مربوط به کنترل سنتر (Control Center) است.

رابط کاربری iOS 18 حالا کنترل سنتر را که کاربران برای تعامل با عملکردهای آیفون به کار می‌گیرند، دستخوش تغییرات زیادی کرده است. اپلیکیشن‌های جانبی برای اولین بار قادر هستند از کنترل‌های داخلی خودشان استفاده کنند. در ادامه با گجت نیوز همراه شوید تا تغییرات کنترل سنتر iOS 18 را به طور کامل بررسی کنیم.

نوسازی کامل کنترل سنتر iOS 18

این بار کنترل سنتر آی او اس 18 شامل چند صفحه مجزا در دسترس قرار گرفته، اما کاربران می‌توانند آن را به حالت تک صفحه بازگردانند. کاربران همچنین قادر خواهند بود کنترل‌های پیش فرض مربوط به چراغ قوه و دوربین را در لاک اسکرین تغییر دهند. همین تغییرات در کنترل سنتر iPadOS 18 هم برای آیپدهای اپل در اختیار کاربران قرار گرفته است.

کاربران می‌توانند به همه کنترل‌های درون کنترل سنتر iOS 18 از طریق یک گالری داخلی دست پیدا کرده و آن‌ها را بر اساس شباهت یا هر معیار دیگری گروه بندی کنند. برای مثال به تصویر بالا توجه کنید که کنترل پلی بک موسیقی در کنار کنترلرهای ارتباطی قرار گرفته است.

نکته:

رابط کاربری iOS 18 از همان مدل آیفون‌هایی پشتیبانی می‌کند که iOS 17 هم با آن‌ها سازگار بود. نیازمندی‌های سیستمی در رابط کاربری iPadOS 18 تغییر کرده و آیپد پرو 10.5 اینچی 2017، آیپد پرو 12.9 اینچی نسل دوم 2017 و آیپد 9.7 اینچی 2018 دیگر با نرم افزار جدید سازگار نیستند.

راهنمای کنترل سنتر iOS 18

با کشیدن گوشه بالا سمت راست تصویر به سمت پایین می‌توانید کنترل سنتر را باز کنید. سپس از طریق بالا کشیدن صفحه یا لمس هر نقطه خالی از آن هم می‌توانید آن را ببندید. این ژست عملکردی برای کاربران iOS 17 و پیش از آن که تا به حال با کنترل سنتر کار کرده‌اند، کاملا آشناست.

کنترل سنتر از سه صفحه شامل کنترلرهای مختلف تشکیل شده. کاربران می‌توانند با کشیدن صفحه به سمت لبه خارجی سمت راست میان این صفحه‌ها و کنترل‌ها حرکت کنند.

وقتی کنترل سنتر را باز می‌کنید، ابتدا با Favorites مواجه می‌شوید. دو صفحه دیگر هم در Control Center وجود دارد. یک صفحه شامل کنترل‌های رسانه‌ای می‌شود و صفحه دیگر امکانات ارتباطی مانند قابلیت‌های داده‌های سلولار، درخواست کمک ماهواره‌ای و ایردراپ را ارائه می‌دهد.

کنترل سنتر iOS 18 دکمه پاور دارد

در این آپدیت آی او اس می‌توانید صفحه را از همان کنترل سنتر هم خاموش کنید؛ در حالی که این امکان در نسخه‌های قبلی وجود نداشت. دکمه جدید پاور را در گوشه بالا سمت راست تصویر لمس کنید و نگه دارید تا ظاهر آیکون آن کمی بزرگتر شود و سپس رهایش کنید. برخی کاربران گزارش کرده‌اند که این روش جدید را به روش قبلی استفاده از دکمه فیزیکی ترجیح می‌دهند.

استفاده از کنترل سنتر درون اپلیکیشن‌ها

برای پیشگیری از بروز مشکلاتی مانند تداخل ژست‌های کنترل سنتر با ژست‌های چند لمسی درون اپلیکیشن‌‌ها و بازی‌ها بهتر است دسترسی کنترل سنتر را موقتا قطع کنید. برای این کار به تنظیمات و Control Center بروید. حالا گزینه Access Within Apps را غیر فعال کنید. این گزینه به طور پیش فرض فعال است.

دسترسی به کنترل سنتر از لاک اسکرین

برای غیر فعالسازی دسترسی Control Center از صفحه قفل به منوی تنظیمات گوشی آیفون خود بروید. در بخش Face ID & Passcode و گزینه Allow Access When Locked ، امکان کنترل سنتر را غیر فعال کنید.

با این کار حریم شخصی خود را افزایش دهید؛ مخصوصا اگر عادت دارید آیفون قفل شده خود را یک گوشه بگذارید و به کارهای دیگر رسیدگی کنید.

آموزش حذف یا اضافه کردن دکمه‌های درون کنترل سنتر

کنترل سنتر iOS 18 و iPadOS 18 حالا دارای یک گالری داخلی مشابه ویجت گالری است. البته در ابتدا باید وارد وضعیت ویرایش شوید و برای این کار هم باید دکمه + را در گوشه بالا سمت چپ انتخاب کنید. یک روش دیگر هم وجود دارد که باید با نگه داشتن یک نقطه خالی از Control Center تا زمان پدیدار شدن دسته‌های کنار آیکون‌ها، ویرایش فعال کنید.

در این مرحله گزینه Add More controls را از پایین صفحه انتخاب کنید تا کنترل گالری باز شود.

انگشت خود را روی صفحه به بالا و پایین بکشید تا میان کنترل‌های موجود حرکت کنید. از بخش جستجو هم می‌توانید برای پیدا کردن نام اپلیکیشن جانبی یا اصلی اپل کمک بگیرید.

هر کدام از کنترل‌های مورد نظر را لمس کنید تا به Control Center اضافه شوند. برای افزودن کنترل‌های بیشتر، همین مراحل را تکرار کنید. حتی می‌توانید در صورت تمایل کنترل مربوط به هر مورد را به صورت تکراری اضافه کنید.

برای حذف هر کنترل باید علامت – را در گوشه بالا سمت چپ انتخاب کنید.

در رابط کاربری iOS 17 و نسخه‌های قبل از آن، برای حذف و اضافه کردن کنترل باید به منوی تنظیمات می‌رفتید و در Control Center این عملکرد را اجرا می‌کردید. این دستور حالا در رابط کاربری آی او اس 18 به نفع امکان جدید گالری کنترل‌ها بازنشسته شده است.

اپل با Control Center API این امکان را فراهم کرده تا توسعه دهندگان بتوانند کنترل‌های سفارشی سازی شده هم ارائه کنند. اپلیکیشن‌های نصب شده را به روز رسانی و سپس در گالری کنترل بررسی کنید که کنترل‌های اپلیکیشن‌های جانبی اضافه شده است یا خیر.

نکته:

کاربران آیفون 15 پرو و آیفون 16 می‌توانند دکمه Action Button را سفارشی سازی کنند. بدین ترتیب با فشردن این دکمه، هر کنترل موجود در کنترل سنتر فعال می‌شود.

راهنمای سفارشی سازی نمای Control Center

همیشه می‌توانید کنترل‌ها را از نو تنظیم کنید، اندازه آن‌ها را تغییر دهید و حتی گروه‌های سفارشی از کنترل‌ها بسازید. وقتی کنترل سنتر را در حالت ویرایش قرار دادید، کنترل‌ها را آزادانه در فضا حرکت دهید.

برای تغییر سایز هر کنترل، گوشه پایین سمت راست را بگیرید و اندازه را کوچک یا بزرگتر کنید.

نکته:

برای انتقال کنترل از یک صفحه به دیگری، باید آن را با لمس کردن بگیرید و به لبه بالا یا پایین صفحه بکشید. این کار را با کشیدن انگشت به سمت صفحه جدید هم می‌توانید انجام دهید.

برای ایجاد یک صفحه جدید، با لمس + در گوشه بالا سمت چپ وارد حالت ویرایش شوید. روی دایره کوچک در لبه سمت راست و پایین صفحه ضربه بزنید.

ایجاد Control Center تک صفحه‌ای

برای ایجاد کنترل سنتر تک صفحه‌ای شبیه به iOS 17 فقط باید صفحه‌های اضافه را حذف کنید. باید همه کنترل‌های درون این صفحات را به طور دستی حذف کنید تا صفحه خالی به طور خودکار از بین برود.

شاید مینیمالیست درون شما هم طرفدار یک Control Center کاملا ساده و منظم باشد که با کشیدن به بالا بسته می‌شود.

میانبرهای لمسی پنهان

درست مثل آنه در iOS 17 هم شاهدش بودیم، فشردن و نگه داشتن برخی کنترل‌ها باعث می‌شود برخی گزینه‌های پنهان به نمایش درآیند. مثلا گروه کنترل‌های گوشه بالا سمت چپ توسعه می‌یابند تا امکانات ایردراپ، وای فای و سایر موارد را به کاربر نشان دهند.

با فشردن آیکون Wi-Fi لیستی از شبکه‌های اطراف به نمایش درمی‌آید و فشردن آیکون بلوتوث هم فهرست دستگاه‌های متصل را نشان می‌دهد.

نکته:

مانند گذشته، غیر فعالسازی وای فای یا بلوتوث در Control Center شبکه و دستگاه‌های متصل فعلی را قطع می‌کند؛ البته امواج رادیویی را برای امکانات ایرپلی و ایردراپ فعال نگه می‌دارد. برای خاموش کردن وای فای یا بلوتوث به طور کامل باید به منوی تنظیمات و سپس بخش Wi-Fi یا Bluetooth بروید.

نگه داشتن دکمه دوربین هم امکاناتی نظیر ثبت تصویر سلفی، ضبط ویدیو یا عکس گرفتن ساده را به کاربر پیشنهاد می‌کند.

به همین صورت فشردن آیکون shazam اجازه می‌دهد یک قطعه موسیقی را شناسایی کنید یا به تاریخچه دسترسی یابید.

میانبرهای پنهان زیادی برای کنترل سیستم وجود دارد. همه کنترل‌های ایردراپ، صداهای پس زمینه، بلوتوث، دسترسی، روشنایی، ارتباط داده‌ها، شنیداری، سطح صدای هدفون، خانه، فوکوس، تشخیص موسیقی، میانبرها، استاپ واچ، تایمر، تنظیم صدا، کیف پول، وای فای، Accommodation، Live Listen، Now Playing و Vehicle Motion Cues در این لیست قرار می‌گیرند و دارای میانبرهای پنهان هستند.

قصد اسپویل کردن این بخش را نداریم، پس بهتر است گوشی اپل آیفون خود را بردارید و انگشت خود روی آیکون هر کدام از این موارد در کنترل سنتر نگه دارید.

تغییر کنترل‌های چراغ قوه و دوربین در لاک اسکرین

رابط کاربری iOS 18 کاری کرده که تغییر کنترل‌های چراغ قوه و دوربین در پایین صفحه قفل آسان شود. آیفون را روشن و با Face ID هویت کاربری را تایید کنید. یک نقطه از لاک اسکرین را با انگشت خود نگه دارید تا وضعیت ویرایش فعال شود. در منوی Customize گزینه Lock Screen را برگزینید.

سپس علامت – روی چراغ قوه یا دوربین را انتخاب کنید تا میانبر حذف شود. پس از حذف، علامت + ظاهر می‌شود و باید آن را برای افزودن یکی از کنترل‌های موجود انتخاب کنید. فراموش نکنید که باید Done را در انتها فشار دهید تا همه تغییرات اعمال شده ذخیره شوند.

اگر از کاربران مینیمال پسند هستید، می‌توانید همه میانبرها را از بین ببرید تا نمای صفحه قفل آیفون ساده‌تر شود. یادتان باشد که کشیدن صفحه قفل به سمت چپ، همیشه اپلیکیشن دوربین را فعال می‌کند.

شخصی سازی Control Center

کنترل سنتر آیفون هیچوقت به اندازه حالا قابلیت سفارشی سازی کامل نداشته است. نه تنها کنترل‌های اپلیکیشن‌های محبوبتان مانند Gentler Streak می‌توانند به کنترل سنتر اضافه شوند؛ بلکه همچنین می‌توانید قالب و طرح بندی Control Center را هم کاملا تغییر دهید. این بار قادر هستید کنترل‌ها را گروه بندی کنید و آن‌ها درون صفحات متنوع قرار دهید.

روش‌های زیادی برای تغییر دادن Control Center وجود دارد تا به شما در شخصی سازی کامل آن کمک کند. ایده‌های شخصی سازی از کنترل سنتر تک صفحه‌ای مینیمال تا صفحات متنوع و پر از کنترل‌ گسترده هستند و کاربران می‌توانند با توجه به نیاز و سلیقه شخصی دست به تغییرات بزنند.

از دست ندهید: آی او اس ۱۸ استفاده از قطعات آیفون های دزدی را غیرممکن می‌کند! نسخه بتا آی او اس ۱۸.۱ منتشر شد؛ هوش مصنوعی بالاخره به آیفون آمد اپل با 250 قابلیت جدید در iOS 18، صاحبان آیفون را شگفت‌زده می‌کند

مطالب مفید