شام چی بپزم؟ (ایده‌های سریع و ساده برای یک شام خوشمزه و لذیذ)

امشب شام چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ اگر شما هم برای تهیه شام با چنین سوالاتی درگیر هستید، نگران نباشید! چرا که مجله اکالا پیشنهادهای متنوع و جذابی را برای شما تدارک دیده است تا در انتخاب غذا برای شام امشب‌تان دغدغه نداشته باشید.

پیشنهاد ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- دمی بلغور جو تهرانی

دمی بلغور جو تهرانی، یک غذای ساده و خوشمزه از دیار پایتخت است که در کمترین زمان ممکن آماده می‌شود. این غذا گزینه‌ای عالی برای روزهایی است که وقت زیادی برای آشپزی ندارید، اما به دنبال یک وعده غذایی راحت و سیرکننده هستید.

مراحل تهیه دمی بلغور جو تهرانی

مراحل تهیه دمی بلغور جو تهرانی به شرح زیر است:

برای تهیه دمی بلغور جو تهرانی، باید تمام حبوبات از جمله بلغور جو، به جز عدس را از روز قبل در آب خیس کنید. این کار باعث می‌شود که حبوبات نفخ کمتری داشته باشند. همچنین، بهتر است در این مدت زمان ۲ الی ۳ بار آب حبوبات را عوض کنید.پس از اینکه حبوبات یک شبانه روز خیس خوردند، آن‌ها را آبکش کنید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود. سپس، آبکش حاوی حبوبات را زیر آب بگیرید و آبکشی کنید. در نهایت، آبکش را کنار بگذارید تا حبوبات کاملا خشک شوند.برای تهیه دمی بلغور جو تهرانی، برنج را باید از ۱ ساعت قبل از پخت، خیس کنید. برای این کار برنج را درون ظرفی ریخته و به اندازه‌ای آب اضافه کنید تا روی برنج را بپوشاند.در این مرحله، حبوباتی که از قبل خیس کرده‌اید (بلغور جو، نخود، لوبیا قرمز و لوبیا چیتی) را درون یک قابلمه مناسب ریخته و روی آن‌ها آب بریزید تا به اندازه یک بند انگشت بالاتر از سطح حبوبات قرار بگیرد.

برای ادامه رسپی این غذای مقوی و لذیذ روی لینک طرز تهیه دمی بلغور جو تهرانی کلیک کنید.

۲- دل دکونه

دل دکونه یا بادمجان کباب یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و خاص گیلانی است که طرز تهیه بسیار آسانی دارد.

مراحل تهیه دل دکونه

مراحل تهیه دل دکونه به شرح زیر است:

ابتدا بادمجان‌ها را بشویید و پوست بگیرید. با یک چاقو یک برش به صورت عمودی روی بادمجان‌ها بزنید. دقت کنید که ۳ سانتی‌متر از ابتدا و انتهای بادمجان برش نخورد. می‌توانید تا مرحله نهایی پخت، کلاهک بادمجان را جدا نکنید.بعد از اینکه بادمجان‌ها را برش دادید، روی آنها نمک بپاشید. اجازه دهید ۱۵ دقیقه به همان حالت بماند. این کار باعث میشود تلخی بادمجان‌ها گرفته شود.بعد از ۱۵ دقیقه بادمجان‌های نمک‌زده را داخل یک کاسه آب بریزید تا ۲۰ دقیقه بادمجان‌های آغشته به نمک، در آب خیس بخورد.بادمجان‌ها که کاملا خیس خورد، آنها را از کاسه خارج کنید و روی یک پارچه نخی بگذارید تا آب اضافی آن گرفته و خشک شود. 

برای ادامه رسپی این غذای محلی پرطرفدار روی لینک طرز تهیه دل دکونه کلیک کنید. 

۳- کباب تابه‌ای بادمجان کبابی

کباب تابه‌ای بادمجان کبابی یک غذای ترکیه‌ای است که در ظاهر شبیه کباب تابه‌ای خودمان است ولی طعم متفاوتی از آن دارد.

مراحل تهیه کباب تابه‌ای بادمجان کبابی

مراحل تهیه کباب تابه‌ای بادمجان کبابی به شرح زیر است:

برای مخلوط چرخ‌کرده بهتر است از گوشتی که چربی دارد استفاده کنید. ترکیب سردست گوسفندی و راسته گوساله بهترین مخلوط برای درست کردن این کباب است. اگر به گوشت قرمز حساسیت دارید یا علاقه‌ای به آن ندارید، میتوانید از چرخکرده گوشت بوقلمون به عنوان جایگزین استفاده کنید.پیاز را رنده کنید ولی نیازی نیست که آب آن را بگیرید. بادمجان‌ها را کبابی کنید و سپس طوری که خیلی ریز و له نشوند آنها را ساطوری کنید.گوجه‌ها را پوست بگیرید، از وسط نصف کنید و دانه‌های آن را خارج کنید. بعد از اینکه گوجه را فیله کردید، آنها را نگینی خرد کنید.فلفل دلمه‌ای‌های رنگی را هم نگینی خرد کنید. به اندازه‌ی ۵-۶ تکه خلالی از فلفل دلمه‌ای‌ها را برای روی کباب تابه‌ای نگه دارید.

برای ادامه رسپی این غذای اصیل و لذیذ روی لینک طرز تهیه کباب تابه‌ای بادمجان کبابی کلیک کنید.

۴- ته چین گردو

ته‌ چین یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای مجلسی است که به روش‌های بسیار متنوعی طبخ می‌شود. ته چین گردو نیز یکی از متفاوت‌ترین انواع ته چین است که طعم و مزه بسیار خوبی دارد.

مراحل تهیه ته چین گردو

مراحل تهیه ته چین گردو به شرح زیر است:

برنج را از شب قبل تمیز کنید و با مقداری آب بخیسانید. قابلمه مناسبی را آب کنید و‌ روی حرارت گذارید. منتظر بمانید تا آب درون قابلمه به نقطه جوش رسد.سپس برنج‌های از قبل خیسانده شده را به آب در حال جوش اضافه کنید. مقداری نمک و‌ روغن به قابلمه اضافه کنید و ۴-۶ دقیقه زمان دهید تا برنج‌ها در آب بجوشند و نرم شوند سپس برنج‌ها را آبکش کنید و کنار گذارید. دانه برنج برای ته چین را باید سفت‌تر (زنده‌تر) از حالت معمول پخت برنج آبکش کنید.گردوها را با کمک چاقو کمی خرد کنید. بهتر است گردوها را زیاد پودر و له نکنید، گردو به حالت نیم دندانه باشد تا در زمان خوردن گردو زیر دندان حس شود.گردوهای خرد شده را در تابه بدون روغن تفت دهید تا کمی روغنی شوند. پس از این که عطر گردو‌ها آزاد حرارت را خاموش کنید و به سراغ مرحله بعد روید.

برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه ته چین گردو کلیک کنید.

۵- خوراک لوبیا

خوراک لوبیا یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود.

مراحل تهیه خوراک لوبیا

مراحل تهیه خوراک لوبیا به شرح زیر است:

لوبیا چیتی را تمیز کنید و بشویید. آن را در کاسه مناسبی بریزید و از شب قبل در آب ولرم خیس کنید. این کار باعث می‌شود لوبیاها زودتر در زمان پخت سریع‌تر پخته شوند و نفخ کمتری داشته باشند.پس از گذشت زمان اعلام شده لوبیاهای خیس خورده را همراه با آب فراوان در قابلمه‌ای بریزید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و منتظر بمانید تا محتوای درون آن به نقطه جوش رسد.سپس حرارت را کم کرده و اجازه دهید لوبیاها به مدت ۴۰-۵۰ دقیقه بپزند و نرم شوند. پیاز را بشویید و پوست بگیرید. با کمک چاقو پیاز را نگینی خرد کنید.در یک تابه، روغن بریزید و تابه را روی حرارت گذارید تا روغن گرم شود. سپس پیاز خرد شده را به تابه اضافه کنید و چند دقیقه‌ای تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی شوند.

برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و لعاب دار روی لینک طرز تهیه خوراک لوبیا کلیک کنید.

در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید. 

مطالب مفید