شکست چشمگیر آیفون 16 در بازار ایران؛ قیمت‌ها و استقبال ناامید کننده خریداران + جزئیات

ارسال شده توسط: مصطفی معصوم‌پور 01 مهر 1403 ساعت 21:26

سری گوشی های آیفون 16 اپل به کشورمان رسیده و قیمت آن در بازار ایران مشخص شده است؛ اما ظاهرا خریداران فعلا منتظر رجیستری هستند و به همین دلیل شاهد استقبال ضعیفی از آیفون های جدید بودیم.

مدت‌هاست که طرفداران محصولات اپل منتظر ورود رسمی و رجیستر شدن گوشی های آیفون هستند. همانطور که می‌دانید، گوشی های سری آیفون 14 و آیفون 15 به‌صورت رسمی به بازار ایران وارد نشدند و با توجه به ممنوعیت واردات، امکان رجیستری و استفاده از سیم کارت روی آنها نیز وجود نداشت. پس از معرفی گوشی های سری آیفون 16، خبرهای زیادی درباره واردات و رجیستری این محصولات شنیدیم و حتی برخی مسئولان دولت چهاردهم نیز در این رابطه اظهار نظر کردند.

طبق آخرین اخبار منتشر شده، احتمال این که واردات و رجیستری گوشی های آیفون، آزاد شود خیلی زیاد شده، اما با این تفاوت که احتمالا گوشی های اپل با تعرفه‌های بیشتری نسبت به گوشی‌های سایر برندها وارد بازار ایران می‌شوند. این گمانه‌زنی‌ها و شایعات همچنان ادامه دارند؛ اما امروز باخبر شدیم که گوشی های سری آیفون 16 اپل حالا به‌صورت غیر رسمی وارد بازار ایران شده‌اند و قیمت آنها هم مشخص شده است. در حالی که در همین چند روز گذشته شاهد صف‌های طولانی خریداران و طرفداران اپل در کشورهای خارجی برای خرید آیفون 16 بودیم، اما در ایران خبری از این استقبال گرم و پرشور نبود و آیفون های جدید اپل بدون سروصدا و در سکوت خبری به بازار ایران رسیدند.

خریداران فعلا منتظر هستند

طبق اطلاعات به‌دست آمده، به‌نظر می‌رسد فعلا خریداران و طرفداران محصولات اپل، منتظر هستند تا ببینند تکلیف رجیستری گوشی های سری آیفون 16 چه می‌شود تا بعد از آن اقدام به خرید کنند. به همین دلیل، فعلا استقبال از آیفون‌های تازه‌وارد بازار ایران، آن‌طور که انتظار می‌رفت نبوده است. البته این بدان معنا نیست که iPhone 16 اپل بدون مشتری مانده است؛ بلکه با وجود رجیستر نشدن و قیمت بالا، باز هم این گوشی‌ها خواهان داشته‌اند و در همین زمان اندکی که از ورود آنها به بازار ایران گذشته، آمار فروش بدی را ثبت نکرده‌اند.

قیمت گوشی های سری آیفون 16 اپل

با توجه به این‌که آیفون های جدید اپل به‌صورت قاچاق و غیر رسمی وارد بازار ایران می‌شوند، قیمت‌گذاری آنها بدون هیچ منطق و نظارتی انجام می‌شود. از طرفی با توجه به این‌که گوشی های آیفون 16 فقط یکی دو روز است که وارد بازار کشورمان شده، طبیعتا حباب قیمت زیادی را برای آنها شاهد هستیم. به‌عنوان مثال، گوشی آیفون 16 معمولی با حافظه 128 گیگابایت که ارزان‌ترین مدل این خانواده محسوب می‌شود، در روز اول در حدود 80 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد؛ اما اکنون قیمت آن کمی کاهش پیدا کرده و به حدود 65 میلیون تومان رسیده است. انتظار می‌رود در روزهای آینده باز هم شاهد کاهش قیمت این گوشی باشیم و شاید تا حدود 50 میلیون تومان هم برسد.

آیفون 16 پرو با حافظه 128 گیگابایت و 256 گیگابایت نیز فعلا با قیمت 80 و 87 میلیون تومان به فروش می‌رسد و قیمت آیفون 16 پرو مکس 256 گیگابایت در حدود 105 میلیون تومان اعلام شده است. احتمالا پس از ترکیدن حباب قیمتی، قیمت آیفون 16 پرو مکس 256 گیگابایت به زیر 100 میلیون و قیمت آیفون 16 پرو نیز به زیر 75 میلیون تومان می‌رسد.

فعلا باید منتظر بمانیم و ببینیم تکلیف واردات و رجیستری گوشی های سری آیفون 16 اپل چه می‌شود. پیش‌بینی می‌شود با توجه به ممنوعیت سری آیفون 14 و آیفون 15 در ایران، در صورت آزادسازی واردات آیفون 16 شاهد استقبال خوبی از مشتریان باشیم. همچنین رنگبندی آیفون 16 نیز به‌گونه‌ای است که قطعا مورد توجه خریداران قرار می‌گیرد؛ اما در حال حاضر همه بلاتکلیف هستند و می‌خواهند ببینند در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد.

اگر واردات و رجیستری آیفون 16 آزاد شود، باید ببینیم چه تعرفه‌ای برای آن در نظر گرفته می‌شود و آن‌وقت می‌توانیم در خصوص قیمت این گوشی‌ها صحبت کنیم. اما در حال حاضر که واردات به‌صورت غیر رسمی و قاچاق انجام می‌شود، بعید است قیمت آیفون های جدید اپل در بازار ایران، تغییر خیلی زیادی نسبت به قیمت‌هایی که در بالا گفتیم، داشته باشد.

همچنین بخوانید: همزمان با رونمایی از خانواده آیفون ۱۶، اپل سری آیفون ۱۳ را بازنشسته کرد بهترین ویژگی های آیفون ۱۶؛ چرا باید گوشی پرچمدار جدید اپل را خرید؟ خنده‌دارترین شوخی های مردم با سری آیفون ۱۶ در شبکه های اجتماعی خط و نشان مجلس برای آزادسازی واردات و رجیستری آیفون

مطالب مفید