سیاره‌ای که در آن «بادهای آهنی» می‌وزند

سیاره فراخورشیدی WASP-76b جهنم مطلق است. کشف بادهای آهنی در این سیاره ثابت می کند که برخی از سیارات خارج از منظومه شمسی واقعا چقدر “بیگانه” هستند.

به گزارش فرادید، این سیاره عجیب فراخورشیدی که در فاصله 634 سال نوری از زمین در صورت فلکی حوت قرار دارد، دمایی در حدود 2400 درجه سانتیگراد دارد، آنقدر داغ که آهن را تبخیر کرده و باعث باران فلزی در سطح سیاره می شود.

این دماهای ترسناک ناشی از نزدیکی شدید WASP-76b به ستاره اش است. این نزدیکی همچنین باعث می شود که سیاره به صورت جزر و مدی به ستاره خود قفل شود، به این معنی که یک طرف سیاره همیشه رو به خورشید است و طرف دیگر همیشه شب است.

اخیراً، تیمی از دانشمندان دانشگاه ژنو (UNIGE) و مرکز ملی صلاحیت در تحقیقات سیاره‌ای (NCCR PlanetS) وجود بادهای پرسرعتی را کشف کرده‌اند که «آهن تبخیر شده» را از سمت روز دائمی سیاره به سمت شب دائمی نسبتا خنک‌تر که همیشه رو به فضا است

همانطور که آهن به سمت شب WASP-76b می رسد، متراکم می شود و به دلیل دمای سردتر سمت تاریک دائمی سیاره، به قطرات فلز مذاب می افتد.

آنا ریتا کوستا سیلوا، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «این اولین بار است که چنین مشاهدات نوری دقیقی از کنار روز این سیاره فراخورشیدی انجام شده و اطلاعات مهمی در مورد ساختار جوی آن به دست آمده است. مشاهدات ما حاکی از وجود بادهای آهنی قوی است که احتمالاً توسط یک نقطه داغ در جو هدایت می شود.

سیلوا و همکارانش با رصد نور از سمت روز سیاره با استفاده از طیف‌نگار اشل برای سیارات فراخورشیدی راکی ​​و ابزار اسپرسو در تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) به این نتیجه رسیدند.

ESPRESSO به دلیل دقت و ثبات خود شناخته شده است و به تیم اجازه می دهد تا طیف های با وضوح بالا WASP-76b را جمع آوری کند. این طیف ها آثاری از اتم های آهن را نشان دادند که در جو داغ مشتری حرکت می کردند. این تکنیک که طیف‌سنجی انتشار با وضوح بالا نامیده می‌شود، قبلاً نشان داده شده است که ابزار قدرتمندی برای مطالعه جو سیارات فراخورشیدی است.

کریستف لوئیس، ستاره شناس UNIGE توضیح می دهد: «توانایی ESPRESSO برای انجام چنین اندازه گیری های دقیقی بسیار مهم است. این سطح از دقت ما را قادر می سازد تا فرآیندهای دینامیکی در جو سیارات فراخورشیدی مانند WASP-76 b را با سطح بی سابقه ای از جزئیات مطالعه کنیم.

تصویری تخیلی از رگبار آهن مذاب قرمز که روی WASP-76b می‌افتد

WASP-76b از زمانی که برای اولین بار در سال 2013 کشف شد، در خط مقدم تحقیقات سیارات فراخورشیدی قرار داشت و هرگز از سرفصل ها خارج نشد و همچنان با شرایط سخت خود ذهن ها را متحیر کرد.

به عنوان مثال، در آوریل امسال، محققان یک اثر رنگین کمان مانند به نام “Splendor” را در جو این سیاره بی رحم مشاهده کردند. این اولین بار بود که آرایش رنگین کمانی از حلقه های نورانی متحدالمرکز، که فقط در شرایط خاص ظاهر می شوند، در خارج از منظومه شمسی مشاهده شد.

این کشف جدید بادهای آهنی ثابت می کند که اتمسفر سیارات فراخورشیدی چقدر می تواند پیچیده باشد. کشف جدید بادهای آهنی، به‌ویژه می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا مدل‌های سه‌بعدی از اقلیم سیارات فراخورشیدی بسازند که روزی می‌تواند به آنها کمک کند پدیده‌های مشابهی را که در دیگر مشتری‌های داغ و انواع دیگر سیارات فراخورشیدی رخ می‌دهند پیش‌بینی کنند.

دیوید ارنرایک، عضو تیم اکتشاف و محقق، نتیجه گیری کرد: «کار بر روی WASP-76 b به ما نشان می دهد که شرایط جوی سیارات فوق داغ چقدر می تواند شدید باشد. به طور کلی، تجزیه و تحلیل عمیق این نوع سیارات اطلاعات ارزشمندی را برای درک بهتر آب و هوای سیاره ای در اختیار ما قرار می دهد.

مطالب مفید