شتاب رشد صنعت خودروسازی چین، مدیرعامل فورد را به وحشت انداخت!

ارسال شده توسط: علیرضا قادرمیهنی 03 مهر 1403 ساعت 09:59

همزمان با افزایش نگرانی‌ها از سرعت رشد صنعت خودرو چین، آمریکا و اتحادیه اروپا، تعرفه‌های سنگینی برای واردات خودرو از این کشور وضع کرده‌اند.

خودروسازان چینی تا یک دهه پیش، محصول قابل توجهی برای عرضه به بازارهای جهانی نداشتند و غول‌های صنعت خودروسازی دنیا به خودروهای ساخته شده توسط چینی‌ها، ایرادات زیادی وارد می‌کردند. صنعت خودرو این کشور مورد تمسخر قرار می‌گرفت و جز چند کپی برابر با اصل، نوآوری و خلاقیتی را در این حوزه شاهد نبودیم.

جیم فرلی: سرعت رشد صنعت خودرو چین نگران کننده است

امروز با گذشت زمان، چینی‌ها ثابت کردند که نه تنها قادر به توسعه و تولید خودروهای جدید و نوآورانه هستند، بلکه می‌توانند در زمینه مهندسی روز به روز پیشرفت کنند و محدودیت‌ها و موانع پیش روی صنعت خودرو جهان را از بین ببرند. نیروی کار ارزان و دسترسی به مواد اولیه فراوان باعث شده تا چشم بادامی‌ها بتوانند بدون چالش خاصی، زمان و وقت خود را صرف طراحی پیشرفته‌ترین خودروهای دنیا کنند.

امروز بی وای دی که یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چین به حساب می‌آید، تبدیل به سومین برند پرفروش جهان شده و چری، هونگچی و سایر شرکت‌های محبوب و معروف، توانسته‌اند بازار خوبی برای خودشان دست و پا کنند. پیشرفت آن‌ها به اندازه‌ای بوده که مدیرعامل شرکت فورد را نگران کرده است.

جیم فرلی که به تازگی برای بازدید از شرکت‌های خودروسازی چین و بررسی ماشین‌های محلی به این کشور سفر کرده بود، متوجه شد که شرکت‌های تولید ماشین‌های الکتریکی چین، تهدید جدی برای بازارهای جهانی هستند. به نظر می‌رسد دوران تمسخر و طنز درست کردن با محصولات چینی به پایان رسیده و شاهد تحسین و تشویق آن‌ها هستیم!

به گفته مدیرعامل فورد، صحنه‌ای که امروز دیدم را سال‌ها پیش تجربه کرده‌ام. در سال 1980 میلادی ژاپنی‌ها توانستند به کمک برندهای محبوبی نظیر تویوتا و هوندا، بخشی از بازار فروش خودرو آمریکا را تسخیر کنند. او به مقایسه شرکت‌های چینی با هیوندای و کیا پرداخته و باور دارد که تاریخ در حال تکرار شدن است.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به بهترین کراس اوورهای چینی بازار ایران و جهان در سال ۲۰۲۴

نحوه رویارویی فورد با خودروسازان چینی

یکی از برنامه‌های مهم شرکت فورد در مقابل تسلا و شرکت‌های چینی مثل بی وای دی، توسعه پلتفرمی برای تولید خودروهای ارزان قیمت الکتریکی است. نخستین گام این شرکت در راستای رقابت با غول‌های دنیا، عرضه یک کراس اوور کوچک به نام پومای است که قرار شده خارج از بازار ایالات متحده به فروش برسد.

احتمالا مقصد اصلی پومای، اروپا باشد. فورد برای کاملا الکتریکی شدن به زمان بیشتری احتیاج دارد و تعداد محصولات برقی این خودروساز آمریکایی آن قدر زیاد نیستند که بتوانند با شرکت‌های باسابقه و پیشرفته‌ای مثل تسلا رقابت کنند. برای مثال فورد قصد داشت برای سال 2027 از یک شاسی بلند الکتریکی رونمایی کند، اما ماه پیش برنامه معرفی این محصول لغو شد.

همچنین باید اشاره کرد که فرلی بودجه لازم برای توسعه بخش خودروهای الکتریکی را به جای افزایش دادن، 10 درصد کاهش داده که می‌تواند باعث شود از قافله رقابت با چینی‌ها عقب بماند. یکی دیگر از برنامه‌های فورد، عرضه پیکاپ الکتریکی اف 150 است که ابتدا قرار بود 2025 رونمایی شود، ولی بعدا به سال 2026 موکول شد و حالا به نظر می‌رسد تا سه سال آینده به تأخیر افتاده است.

فورد طی سال‌های اخیر، مدام برنامه‌های خودش را تغییر داده و تاریخ عرضه محصولاتش را جابه‌جا کرده و به تأخیر انداخته است. برای مثال در سال 2023 اعلام کرد که تولید فیستا متوقف شده و این در حالی است که در سال 2022 خط تولید موندئو را متوقف کرده بود.

خودروسازان زیادی در سراسر دنیا متوجه تهدید بالقوه شرکت‌های چینی در حوزه ماشین‌های الکتریکی شده‌اند و سخت تلاش می‌کنند تا با اجرای تعرفه‌های مختلف و متنوع، صادرات محصولات چینی را کاهش دهند. دولت بایدن طی یک هفته گذشته تعرفه‌ای 100 درصدی برای خودروهای برقی صادراتی چین وضع کرد و قرار است این تعرفه از 27 سپتامبر اجرایی شود.

علاوه بر آمریکا، اروپایی‌ها هم دست به کار شده و هفته آینده راجع به افزایش نرخ تعرفه‌های واردات خودروهای الکتریکی این کشور تصمیم گیری می‌کنند. برای مثال قرار است تعرفه‌های 36 درصدی برای شرکت سایک اعمال شود و برای جیلی هم 19 درصد تعرفه وضع خواهد شد. بی وای دی هم از تعرفه‌های سنگین اتحادیه اروپا جان سالم به در نبرده و با تعرفه‌های 17 درصدی روبه‌رو شده است.

در گجت نیوز بخوانید: مدیر استلانتیس، غول خودروسازی جهان: صنعت خودرو در بحران است ری را یا هایما S5 ؛ مقایسه کراس اوور ایرانی با رقیب چینی چری اومودا C5 ، نسل جدید فونیکس FX مدیران خودرو در راه است نیسان تیانا، سدان محبوب ژاپنی دوباره به ایران آمد

مطالب مفید