۶ گجت جاسوسی هیجان‌انگیز که از دنیای سینما به دنیای واقعی راه یافتند!

ارسال شده توسط: سینا سپهریان 03 مهر 1403 ساعت 16:06

اینجا چندین گجت جذاب جاسوسی در فیلم های سینمایی هالیوودی را معرفی می‌کنیم که در واقعیت نیز ساخته شده و مورد استفاده قرار دارند.

احتمالا بسیاری از شما عاشق فیلم‌های علمی تخیلی و جاسوسی هستید و با شخصیت‌های محبوبی مثل جیمز باند یا اتان هانت خاطره دارید. آنچه فیلم‌های علمی تخیلی و جاسوسی را به پدیده‌هایی استثنایی در میان عامه تبدیل می‌کرد علاوه بر جلوه‌های بصری ویژه و ماجراجویی‌های ویژه، گجت‌هایی بود که بعضا این شخصیت‌ها در اختیار داشتند. برخی از این گجت‌ها البته به‌حدی آینده‌نگرانه و تخیلی طراحی شده بودند که احتمال ساختشان در واقعیت وجود ندارد. با این حال برخی دیگر از این گجت‌ها اکنون به‌نحوی طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. اینجا قصد داریم چند گجت جاسوسی جذاب در فیلم های سینمایی را معرفی کنیم که در واقعیت نیز ساخته شده‌اند.

مطرح‌ترین گجت های جاسوسی در فیلم های سینمایی که به واقعیت تبدیل شده‌اند

شاید نتوان در واقعیت گجت‌هایی مثل ساعت لیزری، خودروی نامریی یا سیگارهایی که به سلاح تبدیل می‌شوند را مشاهده کرد؛ اما برخی فناوری‌هایی که سال‌های گذشته در فیلم‌هایی مثل سری جیمز باند یا استار وارز مشاهده می‌شده‌اند با فناوری‌های امروزی قابل دستیابی بوده و حتی بعضا ساخته هم شده‌اند.

اگر به فیلم‌های علمی تخیلی و جاسوسی علاقمندید در ادامه با ما همراه باشید تا 6 تا از این گجت‌ها را معرفی کنیم.

جت پک (Jetpack)

جت پک‌ها از گذشته به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای جاسوس‌ها در فیلم‌های هالیوودی حضوری پررنگ روی پرده نقره‌ای داشته‌اند. فیلم‌های سینمایی این گجت‌ها را بی‌سروصدا، سریع و غیرقابل شناسایی تجسم می‌کردند. جت‌پک‌ها اما در واقعیت دقیقا خلاف تصویری هستند که سینما ارائه می‌دهد.

در سال 2017 ریچارد براونینگ، موسس کمپانی Gravity Industries، جت پک شخصی خود را طراحی کرد و حتی به رکورد سرعت 52 کیلومتر بر ساعت نیز رسید. این دستگاه البته با الهام از لباس آیرون من طراحی شده بود؛ اما عملکردی شبیه به فیلم‌های هالیوودی دهه 70 به بعد داشت.

تلاش برای ساخت جت‌پک‌هایی کاربردی و بهینه همچنان با قدرت دنبال می‌شود؛ به‌طوری که برخی اسناد در ارتش آمریکا گویای تحقیقات ادامه‌دار دانشمندان روی ساخت این دستگاه هستند. مشکل بزرگ جت پک‌های مدرن آن است که زمان پرواز آن‌ها بیشتر از 20 ثانیه نبوده و سرعتشان از 25 کیلومتر بر ساعت بالاتر نمی‌رود.

ابزارهای جاسوسی در گوشی‌های موبایل

یکی دیگر از گجت های معروف فیلم های سینمایی جاسوسی سال‌های گذشته نیز گوشی‌های موبایل بوده‌اند که بسیاری قابلیت‌های آن‌ها در قالب گوشی‌های هوشمند مدرن به کاربران ارائه می‌شود. البته اگر انتظار دارید یک گوشی موبایل بتواند همانند آن‌چه در فیلم‌های جیمز باند دیده‌ایم به انسان‌ها شوک الکتریکی وارد کرده یا طرف مقابل را آتش بزند در اشتباه هستید؛ اما کاری که جیمز باند در فیلم Tomorrow Never Dies انجام داد (روشن کردن خودرو از راه دور به کمک گوشی موبایل) اکنون به‌سادگی قابل انجام است.

گوشی‌های هوشمند امروزه آچار فرانسه دنیای تکنولوژی به شمار رفته و در بسیاری فیلم‌های جاسوسی نیز به کار گرفته می‌شوند. قابلیت‌هایی مثل استفاده از حسگر اثر انگشت، موقعیت‌یابی به‌کمک GPS، ارسال و دریافت پیام‌های رمزگذاری شده، ارائه دوربین‌های پیشرفته، امکان ارتباط ماهواره‌ای و بسیاری موارد دیگر از جمله ویژگی‌هایی هستند که برخی گوشی‌های میانرده مدرن نیز قادر به ارائه‌شان هستند. بنابراین حداقل در این بخش، فناوری واقعی توانسته سریع‌تر از فیلم‌های علمی تخیلی عمل کند.

ساعت های هوشمند

مدت‌ها پیش از آن‌که اپل واچ و دیگر ساعت‌های هوشمند اندرویدی معرفی شده و شاهد فراگیری آن‌ها در سرتاسر دنیا باشیم، فیلم سینمایی «بچه‌های جاسوس» ایده‌ای از این گجت پوشیدنی را ارائه کرد که قادر به اتصال به ماهواره و اینترنت بود و امکان تماشای فیلم و تلویزیون را در اختیار کاربر قرار می‌داد. پیش از آن حتی انواع و اقسام ساعت‌های هوشمند نیز توسط سینماگران ارائه شده بودند که غالبا به‌عنوان بیسیم برای ارتباط با دیگران استفاده می‌شدند.

امروزه اما کاربری ساعت‌های هوشمند بسیار فراتر از چیزی‌ست که هالیوود پیش‌تر نشان داده. این ساعت‌ها قادرند قدم‌های کاربر را شمرده، ضربان قلب او را اندازه بگیرند و حتی پرداخت‌های دیجیتالی بدون نیاز به پول را نیز امکان‌پذیرکنند. علاوه بر این، امکان پخش موزیک، ارسال پیام، برقراری تماس و حتی مکان‌یابی پیشرفته نیز از جمله قابلیت‌های فوق‌العاده ساعت‌های هوشمند مدرن هستند.

ساعت‌های هوشمند همچنین بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده در سال 2024 بازاری حدودا 220 میلیون نفری داشته و اصلا همانند زمان اکران فیلم Spy Kids ناشناخته و عجیب نیستند.

گجت‌های ردیابی

کار گذاشتن دستگاه‌های ردیابی با اندازه‌هایی نزدیک به یک دکمه نیز از دیگر کارهایی بود که جاسوس‌ها در دنیای سینمای هالیوود به‌کرات انجامش می‌دادند. این دستگاه‌های ردیابی طبیعتا برای آن زمان پیشرفته به نظر می‌رسیدند؛ اما امروزه در شمار ساده‌ترین گجت‌های مدرن قرار می‌گیرند. البته بر خلاف فیلم‌های جاسوسی که در آن‌ها ردیاب‌ها با هدف تعقیب افراد مورد استفاده قرار می‌گرفتند، کاربرد ردیاب‌های مدرنی مثل ایرتگ اپل یا Tile صرفا پیدا کردن کیف پول، کلید یا سایر لوازم است.

این دسته گجت‌ها عموما با بلوتوث به گوشی موبایل متصل شده و موقعیت آنی وسایل کاربر را به او اطلاع می‌دهند. همین قابلیت ضمن این که کاربری‌های فراوانی برای ردیاب‌های بلوتوثی ایجاد کرده باعث شده که برخی افراد دست به اقداماتی خلافکارانه نیز بزنند. برای مثال در سال 2022 فردی از ایرتگ‌های اپل برای ردیابی دو خانم استفاده کرده بود که باعث ایجاد پرونده حقوقی سنگینی علیه اپل شد.

این دسته اقدامات خلافکارانه با ایرتگ‌های اپل در پایان باعث شد که کوپرتینویی‌ها سرانجام تسلیم شده و اعلام کنند که در حوادثی که در اثر استفاده از ایرتگ ایجاد شوند، با پلیس همکاری خواهند کرد.

عینک‌های هوشمند

مشاهده کاراکتر اول یک فیلم جاسوسی با عینک‌های آفتابی جذاب با قابلیت‌های استثنایی نیز یکی دیگر از جذابیت‌های آثار هالیوودی قدیم بوده است. برخی عینک‌هایی که در فیلم‌های هالیوودی نمایش داده می‌شدند قادر به پرتاب لیزر، تشخیص چهره و شناسایی تمامی افراد حاضر در محیط یا حتی رمزگشایی از یک گاوصندوق بوده‌اند. با این وجود عینک‌های هوشمند مدرن کاربری گسترده‌تری دارند.

این عینک‌ها ضمن آن‌که می‌توانند به کمک هوش مصنوعی اطلاعاتی از محیط اطراف را به‌طور کامل نمایش دهند، جزئیاتی مثل مکان لحظه‌ای، ترافیک مسیر یا حتی قیمت و اصالت اقلام داخل یک فروشگاه را به کاربر نمایش داده و در برخی زمینه‌ها حتی فراتر از هالیوود عمل می‌کنند. البته نیاز این عینک‌ها به دوربین برای ثبت وقایع باعث شده که ظاهر آن‌ها اندکی خدشه‌دار شود و علاقمندان به مد و فشن چندان علاقه‌ای به استفاده از آن‌ها نشان ندهند.

در عین حال، ترند امروز بسیار فیلم‌های اکشن-جاسوسی هالیوودی استفاده از لنزهایی برای ارائه قابلیت‌های هوشمند است. آیا فناوری و صنعت می‌توانند در آینده لنزهای هوشمند را نیز شبیه‌سازی کنند؟

خودروهایی که به زیردریایی تبدیل می‌شوند

علاقمندان به سری جیمز باند حتما فیلم «The Spy Who Loved Me» محصول 1977 را به خاطر دارند که در آن راجر مور صاحب یک خودروی لوتوس اسپریت توربو بود که علاوه بر رانندگی در جاده قادر بود زیر آب هم حرکت کند. این خودرو که هم‌اکنون ایلان ماسک صاحب آن است یکی از آن گجت های جاسوسی باورنکردنی فیلم های سینمایی است که به‌تازگی توانسته به واقعیت راه پیدا کند.

ایده ساخت این فیلم توسط فرانک ریندرک‌نشت، مدیر عامل کمپانی Rinspeed و یکی از هواداران دوآتشه سری جیمز باند، مطرح شده است. او خودروی جدیدی با نام sQuba را طراحی کرده که علاوه بر آن‌که قادر به رانندگی در جاده است می‌تواند در عمق سی پا زیر دریا نیز دوام آورده و حتی با سرعت حدودا 3 کیلومتر بر ثانیه حرکت کند.

این خودرو البته بر خلاف نمونه‌ای که در فیلم جیمز باند دیدیم توانایی شلیک اژدر در زیر دریا را نداشته و به هیچ سلاحی مسلح نیست؛ اما یک کپسول اکسیژن را در اختیار راننده و سرنشین قرار می‌دهد تا بتوانند در اعماق آب از آن استفاده کنند. این خودرو همچنین به‌صورت کانورتیبل طراحی شده تا بتواند در صورت بروز هرگونه مشکل فورا از آن خارج شد.

در گجت نیوز بخوانید: ۵ گجت جذاب در فیلم ماموریت غیرممکن که ای کاش واقعی بودند ۱۶ گجت جاسوسی باور نکردنی در تاریخ سازمان سیا ۶ گجت در فیلم‌های علمی تخیلی که به دنیای واقعی آمدند نگاهی به ۶ دستاورد علمی که زمانی غیرممکن تصور می‌شدند

مطالب مفید