میوه‌ای که یبوست را رفع می‌کند

زردآلو یک میوه هسته دار کوچک با پوست نازک با مغزی در مرکز آن است که دانه ها را نگه می دارد و معمولا به صورت تازه یا خشک مصرف می شود. اندازه کوچک آنها آنها را برای یک میان وعده عالی می کند، در حالی که نسخه خشک شده آن برای افزایش فیبر غذایی در حال حرکت عالی است.

به گزارش سرگرمی روز، علاوه بر فیبر، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها، جنبه های مختلف سلامتی را بهبود می بخشد.

زردآلو حاوی فیبر برای هضم سالم است

یکی از مواد مغذی اصلی زردآلو فیبر است. یک فنجان زردآلو تازه 3.1 گرم فیبر دارد که حدود 11 درصد ارزش روزانه (DV) است. محتوای فیبر تقریباً به طور مساوی بین فیبرهای محلول و نامحلول تقسیم می شود که هر دو برای سلامت گوارش و سلامت کلی مهم هستند.

فیبر محلول به نرم شدن مدفوع کمک می کند تا بتواند راحت تر از طریق دستگاه گوارش حرکت کند، در حالی که فیبر نامحلول به مدفوع حجم می دهد تا حرکت مدفوع را حفظ کند و از یبوست جلوگیری کند.

به عنوان یک امتیاز، فیبر همچنین به کاهش سطح کلسترول، مدیریت قند خون و افزایش سیری کمک می کند.

زردآلو برای سیستم ایمنی و سلامت پوست مفید است

هر فنجان زردآلو حدود 15 گرم ویتامین C دارد که 17 درصد DV است. ویتامین C یک ماده مغذی مهم برای بسیاری از جنبه های سلامت، به ویژه ایمنی و سلامت پوست است. این ویتامین ایمنی ذاتی و تطبیقی ​​بدن را برای دفع پاتوژن های مضر تقویت می کند. همچنین به سنتز کلاژن، یکی از اجزای مهم بافت همبند کمک می کند.

از آنجایی که پوست نیز بخشی از سیستم ایمنی بدن ما است، فواید ویتامین C برای سلامت پوست نیز مهم است.

زردآلو حاوی مواد مغذی کلیدی برای سلامت چشم است

هویج برای سلامت چشم مفید است، زردآلو نیز. رنگ نارنجی مشترک آنها نتیجه مواد مغذی مشابه است. زردآلو منبع خوبی از ویتامین A (گروهی از رتینول های محلول در چربی) است که شاید بیشتر به دلیل نقش آن در ارتقای سلامت چشم شناخته شده است. این عمدتا به این دلیل است که ویتامین A بخش اصلی رودوپسین است، پروتئینی در چشم شما که به آنها کمک می کند به نور واکنش نشان دهند. ویتامین A همچنین در عملکرد بهینه سایر قسمت های چشم (قرنیه و غشای ملتحمه) نقش دارد.

علاوه بر ویتامین A، ویتامین C موجود در زردآلو به محافظت در برابر آب مروارید کمک می کند و پیشرفت دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن و کاهش حدت بینایی را کاهش می دهد. علاوه بر این، خواص آنتی اکسیدانی آنها به محافظت در برابر بیماری های مزمن چشم کمک می کند.

زردآلو منبع خوبی از آنتی اکسیدان های سالم است

زردآلو منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین C، ویتامین A و بتاکاروتن است. همچنین سرشار از ترکیبات فنلی است، نوع دیگری از آنتی اکسیدان که با کاهش نرخ سرطان و بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

آنتی اکسیدان ها به خنثی کردن رادیکال های آزاد که باعث استرس اکسیداتیو در بدن ما می شوند کمک می کنند. ما می‌توانیم در معرض رادیکال‌های آزاد از منابع مختلفی از جمله دود سیگار، هوای آلوده، نور خورشید و حتی ورزش باشیم. استرس اکسیداتیو همچنین با بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های قلبی عروقی، دیابت، آلزایمر، پارکینسون و برخی بیماری های چشمی مرتبط است.

میوه ها و سبزیجات به دلیل محتوای بالای آب خود راه های عالی دیگری برای آبرسانی هستند (اگر در تابستان بیشتر هوس میوه ها و سبزیجات تازه دارید، به همین دلیل است!). زردآلو حدود 85 درصد آب است، بنابراین نه تنها مواد مغذی مهمی را فراهم می کند، بلکه بدن شما را نیز آبرسانی می کند.

هیدراته ماندن به تنظیم دما، روان کردن مفاصل و دفع مواد زائد (از طریق ادرار، عرق و حرکات روده) کمک می کند.

توجه داشته باشید که این فقط در مورد زردآلوهای تازه صدق می کند. زردآلو خشک آب آن را حذف می کند، بنابراین هیچ فواید آبرسانی ندارد.

زردآلو منبعی از مواد معدنی است

با خوردن هر زردآلو، مقدار زیادی پتاسیم دریافت می کنید. در واقع با مصرف هر 100 گرم از این میوه، 315 میلی گرم پتاسیم جذب می شود. البته خواص زردآلو به همین جا ختم نمی شود. اگر می خواهید آهن، مس و منیزیم کافی برای بدنتان فراهم کنید، زردآلو را پیدا کنید. همه ما و به خصوص افرادی که فعالیت عضلانی بالایی دارند (مانند ورزشکاران) به این مواد معدنی نیاز داریم. زردآلو زمانی که قرار است در هوای گرم به مدت طولانی کار کنید انرژی زیادی به شما می دهد و چون سرشار از پتاسیم است باعث احیای سلول ها و رفع خستگی بدن و دفع سموم از بدن می شود.

زردآلو به راحتی آسیاب می شود

زردآلو رسیده میوه ای بسیار خوشمزه و به راحتی قابل هضم است. جذب آسان آن به دلیل نرمی و طعم شیرین و کمی ترش آن است که باعث افزایش ترشح معده می شود. فیبرهای موجود در آن برای بهبود عملکرد روده بسیار مفید است. این میوه حاوی فیبر مانند پکتین است که برای رفع یبوست شناخته شده است. فیبر زردآلو به طور موثری با تنبلی روده مقابله می کند و حتی افرادی که روده های حساس دارند مشکلی در مصرف آن نخواهند داشت. زردآلو جزو اولین میوه هایی است که می توان به کودکان خردسال داد. البته ابتدا باید هسته را جدا کرده و سپس با دقت خرد کنید.

چند عدد زردآلو بخوریم؟

متخصصان مصرف روزانه سه عدد زردآلو را برای تامین نیاز بدن به بتاکاروتن توصیه می کنند. باید بدانید که زردآلوی رسیده دارای بیشترین میزان ویتامین و مواد معدنی است. حالا که تابستان است، می توانید با خیال راحت از زردآلوی تازه استفاده کنید. در فصول دیگر هم می توانید از زردآلو خشک استفاده کنید. همچنین می توانید از آن کمپوت تهیه کرده و بخورید. تهیه سالاد میوه یا افزودن این میوه به سالادهای دیگر و خوردن آن همراه با غلات از دیگر راه های مصرف بیشتر زردآلو است. اگر به ماسک های زیبایی علاقه دارید، می توانید از این میوه یک ماسک طبیعی درست کنید.

برای این کار می توانید سه عدد زردآلو رسیده را خرد کرده و با یک قاشق غذاخوری خامه یا ماست تازه و کمی آبلیمو مخلوط کنید. مواد را با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود و ماسک را روی صورت خود بمالید. بیست دقیقه صبر کنید و سپس صورت خود را بشویید. این ماسک 100% طبیعی پوست را صاف می کند و رنگ چهره را درخشان می کند.

مطالب مفید