برنامه مارک زاکربرگ برای یک دهه آینده؛ ساخت پلتفرم‌های متن‌باز

زاکربرگ که هفته گذشته در پادکست Acquired ظاهر شد، در مورد رقابت متا و همچنین مرزهای بعدی فناوری، از جمله نبرد ایدئولوژیک بر سر مدل های بسته و باز صحبت کرد. زاکربرگ در مورد سیستم عامل های آینده گفت: متا در بسیاری از جنبه های تجارت خود با رقابت روبرو است.

در مورد نسل بعدی سیستم عامل ها، وی گفت که اپل در حال حاضر مدل بسته و یکپارچه خود را ارائه می دهد، اما به گفته دیجیاتو، در عصر رایانه شخصی، سیستم عامل ویندوز با اکوسیستم باز به رهبر بازار تبدیل شده است.

این نظر زاکربرگ، در حالی که از نظر امنیت، مدل های بسته به طور کلی امن تر هستند. زیرا کدهای آنها در دسترس عموم نیست. اما مزیت بزرگ سیستم های منبع باز این است که می توانند به رشد سریعتر فناوری کمک کنند. زیرا کد به صورت رایگان برای توسعه دهندگان خلاق در دسترس است و می توانند چیزهای زیادی به آن اضافه کنند. سیستم عامل اندروید یکی از بارزترین و بهترین نمونه های یک سیستم متن باز است.

به گفته مارک زاکربرگ، هدف اصلی او برای 10-15 سال آینده توسعه نسل بعدی پلتفرم ها و تمرکز بر ساخت پلتفرم های باز است. زاکربرگ معتقد است که این می تواند به یک صنعت فناوری پر جنب و جوش تر منجر شود.

البته متا کار روی توسعه مدل ها و پلتفرم های متن باز را آغاز کرده است. سال گذشته، این شرکت Llama 2 را منتشر کرد، یک مدل AI منبع باز که به سرعت در میان جامعه فناوری محبوب شد. جولای گذشته، مدل پیشرفته‌تر Llama 3.1 برای عموم عرضه شد که برخی از مدیران فناوری آن را هدیه‌ای باورنکردنی خواندند.

مطالب مفید