خطرات نادیده گرفتن کبد چرب

کبد چرب (استئاتوز) زمانی اتفاق می‌افتد که چربی در اطراف سلول‌های کبد جمع می‌شود و روند تجزیه چربی کند می‌شود. بنابراین، این اندام حیاتی مسئول متابولیسم چربی در معرض خطر است و این مشکل می تواند منجر به التهاب (استئاتوهپاتیت)، فیبروز و عوارض بالقوه جدی مانند سیروز یا سرطان کبد شود.

به گزارش تابناک، با تشدید اسکار کبد، خطر ابتلا به سیروز که در آن کبد برای همیشه آسیب می بیند، به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. سیروز می تواند منجر به نارسایی کبد شود و در موارد شدید بیمار ممکن است به پیوند کبد نیاز داشته باشد.

با گذشت زمان، این تجمع چربی اضافی در اطراف کبد می تواند باعث التهاب شود که یک عامل خطر برای استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH)، فشار خون بالا، حمله قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع 2 و حتی سرطان کبد است.

علائم شایع در افراد مبتلا به بیماری کبدی

فرد مبتلا به مشکلات کبدی ممکن است علائمی مانند خستگی، ناراحتی شکمی، حالت تهوع، کاهش اشتها، کاهش وزن ناخواسته، زردی و مشکلات گوارشی را تجربه کند.

علل اصلی مشکلات کبدی

خوردن غذاهای سرخ شده، فرآوری شده و ناسالم که حاوی مقدار زیادی سدیم، شکر اضافه شده و مواد نگهدارنده هستند، مانند چیپس، سیب زمینی سرخ کرده، پاستا، پیتزا، کیک، نان، آب نبات، نوشابه و غیره. از علل اصلی اختلالات کبدی هستند.

راه حل و درمان چیست؟

تشخیص زودهنگام بسیار مهم است زیرا بیماری کبد چرب اغلب با سندرم متابولیک همراه است که شامل شرایطی مانند فشار خون بالا، قند خون بالا و سطوح غیرطبیعی کلسترول است. تغییرات سبک زندگی، از جمله رژیم غذایی سالم، ورزش و کنترل وزن، می تواند به طور موثری وضعیت را بهبود بخشد و درمان بیماری کبد را موفقیت آمیز کند.

مطالب مفید