چرا بازی با لپتاپ، پی‌سی و کنسول را پشت سر می‌گذارد؟

ارسال شده توسط: سینا سپهریان 04 مهر 1403 ساعت 09:45

بسیاری افراد معتقدند لپتاپ ها برای بازی کردن دستگاه‌هایی بهتر از کنسول ها یا PC به شمار می‌روند. اما چه دلایلی پشت این ادعا وجود دارد؟

یکی از قدیمی‌ترین درگیری‌های گیمرهای حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای مقایسه بازی کردن روی لپتاپ، PC و کنسول است.‌ هریک از این دستگاه‌ها طرفداران خاص خود را داشته و مزیت‌ها و معایب خاصی به گیمرها ارائه می‌دهند. در این میان اما گسترش تنوع لپتاپ‌های گیمینگ در سال‌های اخیر به‌خوبی گویای نفوذ این دستگاه‌ها میان گیمرها بوده است. بسیاری افراد معتقدند بازی کردن روی لپتاپ به‌مراتب لذت‌بخش‌تر از کنسول یا رایانه‌های رومیزی است.‌

آیا بازی کردن روی لپتاپ واقعا از کنسول و PC لذت‌بخش‌تر است؟

ممکن است لپتاپ‌ها نتوانند حس و حال بازی کردن با کنسول‌های حرفه‌ای گیمینگ را ارائه کرده یا به قدرت سخت افزاری و گرافیکی رایانه‌های رومیزی برسند؛ اما برخی مزیت‌های آن‌ها باعث می‌شود بسیاری کاربران بازی کردن با این دستگاه‌ها را به کنسول و کامپیوتر ترجیح دهند. در ادامه تعدادی از این مزیت‌ها را بررسی خواهیم نمود.

حمل‌پذیری عالی لپتاپ‌ها

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های لپتاپ‌ها نسبت به کامپیوترها یا کنسول‌های گیمینگ قابل حمل بودن آن‌هاست. بر خلاف کامپیوترهای رومیزی یا کنسول‌ها، لپتاپ‌ها را می‌توان همه‌جا همراه برد؛ بنابراین مهم نیست که در خانه آشنایان هستید یا در سفر؛ زیرا به کمک لپتاپ گیمینگ خود می‌توانید هرکجا و هر لحظه به تجربه بازی مورد علاقه‌تان بپردازید.

بر خلاف بسیاری لپتاپ‌های گیمینگ قدیمی‌تر، مدل‌های جدیدی مثل ایسوس ROG Strix G16 بسیار جمع و جور و سبک بوده و به‌راحتی در کیف جا می‌شوند. به همین دلیل تجربه بازی‌های ویدیویی در هر زمان و هر مکان یکی از مهم‌ترین دلایل برتری لپتاپ بر کامپیوتر و کنسول است.

طراحی جمع و جور

بر خلاف کامپیوترها و کنسول‌ها، لپتاپ‌ها اتصالات اندکی داشته و ابعاد بسیار جمع و جوری دارند.‌ همین طراحی مینیمال باعث می‌شود که بتوان آن‌ها را روی یک میز کوچک قرار داد و در محیط‌های کوچکی مثل اتاق یا منزل‌های کوچک بهترین تجربه گیمینگ را کسب کرد.

این درحالی‌ست که کامپیوترهای رومیزی و کنسول‌ها به تلویزیون، کابل شارژ، اتصال برق و بسیاری آیتم‌های دیگر نیازمندند که فضای زیادی اشغال کرده و استفاده از آن‌ها در فضاهای کوچک را بسیار سخت می‌کند.

عدم نیاز به نمایشگر یا اکسسوری‌های جانبی

دیگر دلیلی که بازی کردن روی لپتاپ را لذت‌بخش‌تر از PC و کنسول می‌کند این است که لپتاپ‌ها نه نیاز به اتصال مانیتور دارند، نه ماوس و کیبورد و نه حتی اسپیکر. بنابراین تنها کاری که برای بازی کردن روی لپ تاپ باید انجام دهید آن است که درب دستگاه را باز کرده و روی آیکون بازی دبل کلیک نمایید.

به این ترتیب مشکلات متعددی مثل در هم تنیدن و گره خوردن سیم‌ها، نیاز به شارژر مجزای دسته و بسیاری موارد دیگر در لپتاپ‌ها از بین خواهد رفت. البته اگر دنبال تجربه‌ای تازه‌تر از گیمینگ باشید می‌توانید تمامی اکسسوری‌های خارجی مدنظرتان را به لپتاپ متصل کنید. با این وجود برخی لپتاپ‌های گیمینگ بازار به‌حدی قدرتمند هستند که نیازی به هیچ تجهیزات و اکسسوری‌های اضافی ندارند.

شارژدهی بهتر در طولانی‌مدت

لپتاپ‌های گیمینگ از گذشته به ارائه شارژدهی ضعیف باتری معروف بوده‌اند. این مساله اما اخیرا به‌طور قابل توجهی بهبود یافته است. برای مثال لپتاپ ایسوس ROG Strix G16 یا هر لپتاپ مدرن شناخته‌شده‌ای قادر است حتی با اجرای بازی‌ها روی بالاترین کیفیت هم شارژدهی 3 الی 4 ساعته ارائه دهد. بنابراین می‌توانید با لپ تاپ خود برای مدتی طولانی بدون نیاز به نگرانی از بابت وصل کردن دستگاه به شارژ به تجربه بازی بپردازید.

این مساله نیز دیگر دلیلی است که تنوع بسیار بیشتری به کاربری لپتاپ‌ها بخشیده و آن‌ها را به گزینه‌ای بهتر از PC و کنسول برای گیمینگ تبدیل می‌کند.

شخصی‌سازی گسترده تجربه بازی

یکی دیگر از دلایلی که بازی کردن با لپتاپ را به تجربه‌ای بهتر از PC و خصوصا کنسول‌ها تبدیل می‌کند قابلیت‌های متعدد شخصی‌سازی در آن‌هاست. لپتاپ‌ها می‌توانند تنظیمات متفاوتی اعم از سطح جزئیات گرافیکی، رزولوشن و بسیاری موارد دیگر را تغییر داده یا حتی برای رسیدن به نرخ فریم بالاتر امکان اوورکلاک کردن کارت گرافیک را برای کاربر فراهم کنند.

از سوی دیگر ابزارهایی مثل MSI Afterburner نیز می‌توانند وظیفه پایش و مدیریت عملکرد لپتاپ را بر عهده داشته باشند و حتی سرعت چرخش فن‌ها، دمای دستگاه و حتی میزان مصرف آن را نیز کنترل کنند. این سیستم‌های پیشرفته شخصی‌سازی البته تنها مختص بازی‌های باگرافیک و پرجزئیات نیستند و حتی در عناوین سبک مستقل نیز قابل استفاده خواهند بود.

بنابراین اگر قصد تجربه بازی به شخصی‌ترین شکل ممکن را دارید، لپتاپ‌ها بهترین گزینه‌ها برای‌تان خواهند بود.

امکان استفاده همزمان به‌عنوان ابزار بازی و کار

تنوع کارآیی لپتاپ‌ها نیز دیگری دلیلی است که بسیاری افراد را به سمت خریدشان سوق می‌دهد. یک لپتاپ قدرتمند نه فقط وسیله‌ای برای بازی، بلکه ابزاری‌ست که از طریق آن می‌توان تمامی کاربری‌های معمول یا حتی حرفه‌ای را نیز بدون نیاز به دستگاهی دیگر انجام داد.

به این ترتیب علاوه بر این که جدیدترین بازی‌های روز را تجربه می‌کنید، با استفاده از لپتاپ‌ها همچنین می‌توانید به ویرایش فیلم و عکس، تایپ و کاربری اداری و هر فعالیت دیگر بپردازید. این مساله برای افرادی که فضای کمی داشته یا قادر به خرید جداگانه یک کنسول مخصوص بازی و یک کامپیوتر نیستند بسیار حائز اهمیت است و لپتاپ‌ها را به گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل می‌کند.

دقت کنید که لپتاپ‌ها در سال‌های اخیر پیشرفت‌های فراوانی داشته و در عین کاهش اندازه توانسته‌اند بسیار قدرتمندتر از قبل شده و کاربری حرفه‌ای بیشتری داشته باشند. اگر دلایل ارائه‌شده در این متن برای‌تان قابل قبول است می‌توانید لپتاپ‌ها را به‌جای PC یا کنسول برای بازی کردن انتخاب کنید. در غیر این‌صورت البته تصمیم‌گیرنده نهایی در خصوص انتخاب دستگاه گمینگ شمایید؛ زیرا هم کنسول و هم رایانه‌های شخصی نیز مزیت‌های فراوانی دارند.

در گجت نیوز بخوانید: با قیمت یک PS5 Pro می‌توانید این 3 لپتاپ گیمینگ فوق‌العاده را بخرید بهترین لپ تاپ های گیمینگ اقتصادی سال ۲۰۲۴ اچ پی Omen Transcend 14، سبک‌ترین لپ تاپ گیمینگ ۱۴ اینچی جهان با گرافیک RTX 4070

مطالب مفید