آشنایی با خودروهای اقتصادی ایران: کدام ماشین‌ها کمترین مصرف سوخت را دارند؟

ارسال شده توسط: علیرضا قادرمیهنی 04 مهر 1403 ساعت 11:18

از آنجایی که با افزایش قیمت بنزین، خرید خودرو کم مصرف تبدیل به یک امر واجب می‌شود، تصمیم گرفته‌ایم کم مصرف ترین خودروهای بازار ایران را معرفی کنیم.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های فعلی بازار خودرو، تأمین سوخت باکیفیت و ارزان قیمت است. دولت چهاردهم تمام تلاش خود را برای ثابت نگه داشتن قیمت بنزین انجام می‌دهد، اما به نظر می‌رسد به زودی شاهد گران شدن سوخت و پرواز نرخ بنزین باشیم.

در صورتی که قیمت سوخت افزایش یابد، خرید خودرویی که کم مصرف باشد، در اولویت هر خریداری قرار می‌گیرد و باید بدانیم که کدام محصولات داخلی همزمان با تولید قدرت مطلوب و توانمندی بالا، بنزین کمتری مصرف می‌کنند. علاوه بر این دولت بارها به خودروسازان تذکر داده باید ماشین‌هایی طراحی کنند که مصرف سوخت بهینه دارند.

معرفی کم مصرف ترین خودروهای بازار ایران

امروز در کشورهای توسعه یافته، شاهد تولید خودروهای برقی و هیبریدی هستیم در حالی که خودروسازان ما تازه شروع به تولید بعضی از محصولات مثل ری‌را برقی و تارا برقی کرده‌اند. نباید تولیدکنندگان کشورمان را با غول‌های صنعت خودروسازی جهان روی یک کفه ترازو قرار دهیم، چرا که خودروهای پیشرفته ما همچنان در حال استفاده از پیشرانه‌های قدیمی و کم بازده هستند و تحقیق و توسعه‌ای در راستای نوسازی موتورهای پیشرفته و منطبق با فناوری روز دنیا صورت نمی‌گیرد.

به هر حال آنچه برای مشتری ایرانی مهم است، فارغ از امکانات رفاهی و قدرت فنی مطلوب، مصرف سوخت مناسب و بهینه است. خودرویی که در هر 100 کیلومتر پیمایش بیش از 8 لیتر سوخت مصرف می‌کند، موردپسند خریدار ایرانی قرار نمی‌گیرد و از دایره رقابت کنار گذاشته می‌شود. بیایید چند مورد از کم مصرف‌ترین خودروهای داخلی بازار ایران را معرفی کنیم تا تصمیم بهتری هنگام خرید بگیرید.

بیشتر بخوانید:

کم مصرف ترین خودرو در بازار ایران کدام است؟

پژو 207

مصرف ترکیبی: 6.3 تا 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر

جایزه کم مصرف‌ترین خودرو بازار کشورمان را باید به پژو 207 داد. یکی از مدل‌های این خودرو هاچ بک که در انواع مختلف در حال تولید است، مجهز به پیشرانه 1.4 لیتری 8 سوپاپ TU3 شده که با تولید 75 اسب بخار قدرت، کمترین میزان سوخت را مصرف می‌کند.

این مدل از پژو 207 که در هر 100 کیلومتر پیمایش نزدیک به 6.3 لیتر بنزین می‌خورد، ضعیف‌ترین نسخه بوده و اگر تمایل به توان و قدرت بیشتر داشته باشید، باید مدل‌های مجهز به پیشرانه TU5 را امتحان کنید که مصرف سوخت بیشتری دارند. البته اضافه سوختی که مدل‌های قدرتمندتر دارند، چشمگیر نیست و می‌توان با خیال راحت آن‌ها را انتخاب کرد.

گفتنی است که محصول پرتقاضای ایران خودرو با موتورهای TU5 و TU5 پلاس روانه بازار شده و نیروی محرکه از طریق جعبه دنده‌های 5 و 6 سرعته به محور جلو انتقال می‌یابد. حداکثر بنزینی که این دو مدل مصرف می‌کنند، 6.7 لیتر بوده و در مقایسه با موتور تی یو 3 اختلاف فاحشی ندارند. تنها نسخه‌ای از پژو 207 که در هر صد کیلومتر، 7.4 لیتر سوخت مصرف می‌کند، گیربکس اتوماتیک بوده که به هیچ وجه به صرفه نیست!

سهند

مصرف ترکیبی: 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر

خودرو سهند که به تازگی نسخه دوگانه سوز آن در نمایشگاه خودرو مشهد 1403 به نمایش درآمد، فیس لیفتی از ساینا بوده و با پیشرانه ارتقایافته M15I تجهیز شده است. با این اوصاف می‌توان حدس زد که مصرف سوخت این سدان تازه وارد با کوییک جی ایکس یکسان باشد. پس از پژو 207 که یک هاچ بک از ایران خودرو است، سهند اولین سدان کم مصرف بازار خودرو کشورمان محسوب می‌شود.

شاید سوال مطرح شود که چرا ساینا مصرف سوخت برابری با سهند ندارد؟ در پاسخ باید خاطرنشان کنیم که سهند از موتور ارتقایافته ساینا استفاده کرده و همین باعث شده سوخت کمتری مصرف کند. البته این پیشرانه را زیر کاپوت سایپا اطلس هم می‌بینیم و کاملا حق با شماست که هر یک از آن‌ها را به تناسب نیاز خود انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به بهترین کراس اوورهای چینی بازار ایران و جهان در سال ۲۰۲۴

کوییک GX

مصرف ترکیبی: 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر

سایپا با عرضه کوییک در انواع مختلف، بازار فروش خوبی برای خودش دست و پا کرد. یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های این هاچ بک اقتصادی، جی ایکس بوده که پس از پژو 207 و سهند، سومین خودرو کم مصرف بازار ایران  به حساب می‌آید.

زیر کاپوت کوییک‌های دیگر یک پیشرانه 1.5 لیتری 8 سوپاپ M15 تعبیه شده که تنها تفاوتش با موتور پراید، حجم بیشتری است که دارد. یکی از دلایلی که باعث شده بود مصرف سوخت نسخه‌های قبلی کوییک به طور متوسط 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش باشد، وجود همین موتور کاملا قدیمی بود.

خوشبختانه سایپا برای بهینه‌سازی مصرف بنزین و همچنین قدرت و گشتاور، کوییک جی ایکس را با پیشرانه ارتقایافته M15I راهی بازار کرده است. حالا موتور جدید مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ شده و مصرف کمتری نسبت به قبل دارد. (حدود 6.7 لیتر) همچنین خروجی پیشرانه تازه سایپا در شرایط ایده آل به حداکثر 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور می‌رسد.

رانا پلاس

مصرف ترکیبی: 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر

چهارمین خودرو کم مصرف بازار ایران یک سدان پرفروش از ایران خودرو به نام رانا پلاس است. این خودرو که فیس لیفت پژو 206 اس دی محسوب می‌شود، علیرغم تمام ایراداتی که دارد (مثل فضای کم صندلی‌های عقب) صندوق بار بزرگی خواهد داشت که مناسب سفرهای خانوادگی است.

زیر کاپوت رانا پلاس یک پیشرانه 1.6 لیتری TU5 تعبیه شده که در بهترین حالت 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی محرکه این موتور از طریق یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود.

آبی پوشان جاده مخصوص یک نسخه ارتقایافته از رانا پلاس را با پسوند پانوراما به بازار فرستاده‌اند که مجهز به موتور بهبودیافته TU5P با حداکثر توان 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور است. وظیفه انتقال قدرت در این خودرو به عهده یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بوده و براساس ادعای شرکت سازنده، هر دو نسخه به یک اندازه بنزین مصرف می‌کنند.

سایپا 151

مصرف ترکیبی: 7.0 لیتر در هر صد کیلومتر

پراید پر کشید و رفت تا محصولات جدیدی مثل ساینا، کوییک و سهند جای آن را بگیرند، اما به نظر می‌رسد سایپا قصد ندارد دست از سر نسخه وانت آن بردارد و همچنان با توان بیشتر به تولید پراید 151 ادامه می‌دهد.

زیر کاپوت وانت پراید یک پیشرانه 1.3 لیتری 8 سوپاپ تعبیه شده که حداکثر 73 اسب بخار قدرت و 109 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این اعداد و ارقام برای خودرویی مثل پراید مناسب هستند، اما وضعیت پراید 151 متفاوت است و شرایط خوبی از نظر مصرف سوخت ندارد. یکی از کم مصرف‌ترین خودروهای ایران وانت پراید است که در هر 100 کیلومتر حدود 7 لیتر بنزین می‌سوزاند.

بیشتر بخوانید:

ری را یا هایما S5 ؛ مقایسه کراس اوور ایرانی با رقیب چینی

دنا پلاس

مصرف ترکیبی: 7.1 لیتر در هر صد کیلومتر

یکی از متنوع‌ترین پیشرانه‌ها و گیربکس‌ها را در میان خودروهای داخلی، دنا پلاس دارد. این سدان پرفروش، که با جعبه دنده‌های دستی و اتوماتیک و موتورهای تنفس طبیعی و توربوشارژ به بازار عرضه شده، یک نسخه کم مصرف دارد که زمستان 1402 با موتور ای اف 7 تنفس طبیعی از راه رسید.

پیشرانه EF7 تنفس طبیعی دنا پلاس نسبت به قبل ارتقا یافته و حالا قسمت سرسیلندر، شاتون‌ها و میل لنگ دچار تغییر و تحول شده است. علیرغم مجموع بهبودهای این پیشرانه، توان خروجی همان 113 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاوری است که قبلا شاهدش بودیم.

نیروی محرکه دنا پلاس 1402 از طریق یک گیربکس 6 سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود و دیگر خبری از نمونه 5 دنده دستی نیست. با این حال بهبودهای قابل توجه این سدان باعث شده تا مصرف سوخت آن به 7.1 لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش برسد.

سورن پلاس XU7P

مصرف ترکیبی: 7.1 لیتر در هر صد کیلومتر

در سبد محصولات ایران خودرو، سمند سورن پلاس را باید جایگزین خودروهای از رده خارج شده‌ای مثل پژو 405 و پژو پارس بدانیم. در ابتدا قدرت این سدان را یک پیشرانه 1.7 لیتری EF7 تأمین می‌کرد تا اینکه تولید پژو پارس متوقف شد و ایران خودرو تصمیم گرفت موتور آن را به سورن پلاس پیوند بزند.

پیشرانه XU7 همچنان 8 سوپاپ است و می‌تواند در شرایط ایده آل، 98 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور تولید کند. خبر عجیب این است که ایران خودرو اعلام کرده سورن پلاس با موتور قدیمی XU7P مصرف سوخت کمتری نسبت به موتور مجهز 16 سوپاپ ای اف 7 دارد.

تارا دستی

مصرف ترکیبی: 7.1 لیتر در هر صد کیلومتر

تارا نخستین سدان ایران خودرو است که زیبا طراحی شده و فروش خوبی را تجربه کرده است. این خودرو ملی که روی پلتفرم پژو 301 سوار شده، نسخه‌های دنده دستی و اتومات دارد و یکی از محصولات پرآپشن بازار کشورمان است.

اگر تصمیم به خرید نسخه دستی تارا بگیرید، 0.2 لیتر در مصرف سوخت خودرو صرفه جویی کرده‌اید. البته این تنها مزیت خرید نسخه گیربکس دستی نیست و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مدل، شتاب بهتر است که قطعا نیاز شماست.

تارا دستی مجهز به پیشرانه TU5 پلاس شده و گرچه در ابتدا با گیربکس 5 سرعته دستی راهی بازار شد، اما ایران خودرو تیپ V1 آن را با جعبه دنده 6 سرعته به بازار فرستاد. به هر حال مصرف سوخت نسخه‌های 5 و 6 سرعته با یکدیگر تفاوتی نداشته و همگی 7.1 لیتر بنزین مصرف می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

کیا EV5 کوشا خودرو ؛ کراس اور برقی، جذاب و کره‌ای

شاهین پلاس

مصرف ترکیبی: 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر

به جرات می‌توان گفت که کم مصرف‌ترین خودرو اتوماتیک بازار ایران در مقطع کنونی، شاهین پلاس سایپا است. این خودرو هنوز در مسیر عرضه به بازار بوده و سایپا به زودی فروش شرایطی آن را اعلام خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین تفاوت این سدان فوق العاده در مقایسه با شاهین معمولی، پیشرانه ارتقایافته‌ای است که می‌تواند 111 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

سایپا پس از حواشی به وجود آمده برای موتور قدیمی شاهین، تصمیم گرفت با رایزنی و عقد قرارداد با ایران خودرو، موتور TU5 پلاس را با اعمال یکسری تغییرات در کارخانه مگاموتور، برای شاهین پلاس در نظر بگیرد. پیشرانه 1.6 لیتری 16 سوپاپ ME16 که تنفس طبیعی است، عملکرد بهتری نسبت به قبل خواهد داشت.

نیروی محرکه این خودرو از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود که ساخت شرکت DAE است. با این اوصاف قوای محرکه شاهین پلاس با تارا ال ایکس یکسان بوده و تعجب‌آور این است که علیرغم وزن بیشتر، مصرف سوخت کمتری دارد.

تارا اتوماتیک

مصرف ترکیبی: 7.3 در هر صد کیلومتر

براساس استانداردهای محصولات داخلی، خودروهای اتومات همواره مصرف سوخت بیشتری نسبت به مدل‌های گیربکس دستی دارند. به همین خاطر است که در فهرست فوق، تنها از دو خودرو اتوماتیک نام بردیم که یکی شاهین پلاس و دیگری تارا اتومات است.

از بین معدود خودروهای اتومات داخلی که کم مصرف هستند، می‌توان به تارا V4 اشاره کرد که مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری TU5 پلاس شده و می‌تواند در بهترین حالت، 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این موتور از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتومات به چرخ‌ها منتقل می‌شود که ساخت شرکت DAE چین است. تارا اتومات در هر 100 کیلومتر پیمایش به طور ترکیبی 7.3 لیتر بنزین می‌سوزاند.

در گجت نیوز بخوانید: هونگچی E-QM5 برقی در ایران مشتری ندارد؛ بهمن موتور مجبور به فروش اقساطی شد واکنش عجیب خودروسازان داخلی به کاهش قیمت خودرو در بازار ایران به دنبال رکود شدید در بازار خودرو، قیمت بازار ۳ محصول مدیران خودرو از کارخانه کمتر شد خودروهای ایرانی تا ۳ برابر استاندارد جهانی سوخت مصرف می‌کنند؛ دولت در باتلاق واردات بنزین

مطالب مفید