نگهداری طولانی‌ مدت گوشت با این روش سنتی، تجربه‌ای دلچسب و آسان!

برای نگهداری طولانی مدت گوشت به روش سنتی و بدون نیاز به یخچال از روشی به نام قورمه کردن استفاده می‌شود. قورمه کردن گوشت یک روش سنتی و جذاب برای نگه داشتن گوشت در چربی است. در این مقاله از بخش آشپزی در مجله اکالا می‌توانید با بهترین روش نگهداری گوشت برای مدت طولانی به روش قورمه کردن آشنا شوید.

روش سنتی نگهداری گوشت با قورمه کردن

قورمه کردن یکی از روش‌های نگهداری گوشت قرمز بدون نیاز به یخچال و فریزر است که به شما این امکان را می‌دهد که گوشت پخته شده را در حجم زیادی روغن نگهداری کنید. آماده کردن قورمه گوشت حدود ۴ ساعت طول می‌کشد.

مواد لازم برای تهیه قورمه گوشت

گوشت گوسفند چرب ۶۰۰ گرمدنبه خرد شده ۲۰۰ گرمپیاز ۲ عددآب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دارنمک، فلفل سیاه، زردچوبه، چوب دارچین و برگ بو به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه قورمه گوشت

قورمه کردن بهترین روش نگهداری گوشت در قدیم بوده که در این روش گوشت را در چربی طبیعی یا دنبه می‌پختند و در ظروف مخصوص نگهداری می‌کردند. در ادامه این بخش می‌توانید با بهترین روش برای نگهداری گوشت به روش قورمه کردن آشنا شوید.

مرحله اول: گوشت و دنبه‌ها را خرد کنید

برای شروع باید گوشت‌ها را به صورت خورشتی یا مکعبی خرد کنید. در ادامه دنبه‌ها را نیز به صورت ریز خرد کنید. هر چقدر دنبه‌ها ریزتر خرد شوند، راحت‌تر روغن آن‌ها خارج می‌شود. می‌توانید از دنبه‌ چرخ کرده نیز برای تهیه این غذا استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مدت زمان نگهداری مرغ پخته در یخچال چقدر است؟

مرحله دوم: روغن دنبه را آماده کنید

برای تهیه روغن دنبه باید دنبه‌ها را در یک قابلمه مسی بریزید و همراه با ۱ لیوان آب روی حرارت ملایم قرار دهید تا چند ساعت بماند و روغن آن به طور کامل خارج شود.

مرحله سوم: دنبه‌ها را از روغن خارج کنید

بعد از این که روغن دنبه به طور کامل خارج شود، می‌توانید دنبه‌ها را از داخل روغن خارج کنید.

مرحله چهارم: گوشت و پیاز و ادویه‌ها را به روغن اضافه کنید

در این مرحله می‌توانید گوشت خرد شده را به روغن دنبه اضافه کنید. حالا پیاز را به صورت ۴ قاچ خرد کنید و همراه با ادویه‌ها در قابلمه بریزید. درب قابلمه را روی آن قرار دهید و شعله از را کم کنید. اجازه دهید گوشت با حرارت ملایم بپزد و آماده شود.

بیشتر بخوانید: مدت زمان مجاز نگهداری گوشت خام و پخته در فریزر

مرحله پنجم: قورمه را آماده کنید

بعد از چند ساعت که گوشت به طور کامل در روغن پخت، می‌توانید پیاز، دارچین و برگ بو را از داخل قابلمه بردارید. بعد از این که گوشت بپخت و آب درون قابلمه تبخیر شد، اجازه دهید گوشت برای چند دقیقه نیز در روغن دنبه سرخ شود. در این مرحله باید هر چند دقیقه یک بار گوشت‌ها را هم بزنید.

مرحله ششم: نمک را اضافه کنید

بعد از آماده شدن قورمه می‌توانید مقداری نمک به گوشت اضافه کنید. سپس گوشت را همراه با روغن دنبه در خمره‌های سفالی، پوست گوسفند یا ظروف روی که درب محکمی دارند بریزید. درب کیسه را محکم ببندید و آن را در مکانی خشک و خنک قرار دهید.

نکات و فوت و فن‌های نگهداری گوشت به روش قورمه

در برخی رسپی‌ها برای تهیه قورمه گوشت، به جای دنبه از گوشت‌های چرب یا به اصلاح روگوشتی استفاده می‌کنند.در این روش مقدار روغن باید به اندازه‌ای باشد که سطح گوشت را بپوشاند. در صورتی که گوشت به طور کامل داخل چربی قرار نگیرد، خیلی زود فاسد می‌شود.می‌توانید از قورمه به عنوان غذا استفاده کنید یا از این گوشت برای تهیه خورش‌های مختلف استفاده کنید.برای تهیه قورمه می‌توانید بنا به سلیقه خودتان از گوشت گوسفند یا گوساله استفاده کنید.برای تهیه این غذا باید شعله گاز را کم کنید تا روغن دنبه نسوزد.اضافه کردن چوب دارچین و برگ بو به قورمه اختیاری است و می‌توانید همه ادویه‌ها را به طور کامل حذف کنید.مدت زمان نگهداری گوشت بیرون از یخچال بسیار محدود است، اما به روش قورمه کردن می‌توانید تا یک سال گوشت‌ها را در خارج از یخچال نگهداری کنید.یکی دیگر از انواع روش‌های نگهداری گوشت در قدیم روش چووش است. در این روش گوشت را در ظرف قرار می‌دادند و از دهانه چاه آویزان می‌کردند.در استان لرستان برای نگهداری گوشت به مدت طولانی آن را خرد می‌کردند و بعد از نمک سود کردن، در روغن سرخ می‌کردند. در ادامه گوشت را در معرض هوا قرار می‌دادند تا خشک شود. سپس تکه‌های گوشت خشک شده را همراه با بلغور پخته شده گندم در خمره‌های سفالی می‌ریختند و در یک مکان خنک و سایه آویزان می‌کردند. با این روش گوشت برای یک هفته قابل نگهداری است.در روش قورمه کردن گوشت باید گوشت و چربی آنقدر روی حرارت بپزند که تمام چربی‌ها آب شوند.در قدیم برای نگهداری قورمه آن را داخل شکمبه گوسفند می‌ریختند.از آن جایی که برای نگهداری گوشت به روش قورمه کردن باید از مقداری نمک استفاده شود، در زمان مصرف این گوشت به هیچ عنوان به آن نمک اضافه نکنید.برای تهیه قورمه باید نمک را بعد از پخت گوشت به آن اضافه کنید. اضافه کردن زودهنگام نمک به گوشت، پخت آن را طولانی‌تر می‌کند.گوشت قورمه فوق العاده نرم است و با دست ریش ریش می‌شود.روش نگهداری قورمه بسیار ساده است، برای این کار باید گوشت را در کوزه‌های سفالی، شکم گوسفند یا ظروف روی بریزید. درب ظرف را محکم ببندید و آن را در مکانی خشک و خنک و دور از نور و گرما قرار دهید.روش نگهداری گوشت در قدیم که آن را با خواباندن در نمک خشک می‌کردند، به این صورت است که گوشت را به صورت تکه‌های کوچک خرد می‌کردند و سپس آن‌ها را در نمک غوطه ور می‌کردند. در ادامه گوشت‌ها را از ریسمانی رد می‌کردند و از سقف آویزان می‌کردند تا گوشت خشک شود.

 

در این مقاله به بهترین روش نگهداری گوشت به صورت قورمه کردن اشاره شد. قورمه گوشت طعم بسیار لذیذی دارد و معمولا در شهرهای مختلف به روش‌های متفاوتی آماده می‌شود. در شهر شما از چه روشی برای نگهداری گوشت یا تهیه قورمه گوشت استفاده می‌شود؟

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید