آمریکا در آستانه نبرد با خودروهای چینی

در جدیدترین مرحله از تنش آمریکا با چین در صنعت خودرو، ایالات متحده از ممنوعیت استفاده از تکنولوژی چینی در خودروهای آمریکایی خبر داد.

ایالات متحده طی یک سال اخیر درگیری‌های زیادی با خودروهای چینی داشت؛ از اظهار نظر سناتورها مبنی بر خطر این خودروها برای امنیت ملی و اقتصاد آمریکا تا وضع تعرفه 100 درصدی برای آن‌ها توسط دولت این کشور. آخرین اخبار خودرو حکایت از این دارند که حالا آمریکا گزینه ممنوعیت تکنولوژی های ساخته چین و همچنین روسیه را به‌خاطر نگرانی‌های امنیتی روی میز گذاشته است.

ممنوعیت استفاده از تکنولوژی چینی در خودروهای آمریکایی

دولت آمریکا برنامه دارد از این پس مانع استفاده از تکنولوژی‌های ساخته چین و روسیه در خودروهای سواری و تجاری خود شود. مسئولان آمریکایی عنوان کرده‌اند که تکنولوژی‌هایی مثل رانندگی خودکار می‌توانند این امکان را برای طرف متخاصم فراهم کنند تا «خودروهایی را که در سطح جاده‌های آمریکا هستند از راه دور دستکاری کنند».

البته در مقطع کنونی هم میزان استفاده از نرم‌افزارهای چینی و روسی در خودروهای آمریکایی به‌شدت پایین است. با همین حال، جینا ریماندو به‌عنوان وزیر بازرگانی ایالات متحده آمریکا می‌گوید راهکار ممنوعیت استفاده از تکنولوژی چینی در آمریکا به‌صورت هدفمند و فعال برای حفاظت از این کشور اندیشیده شده است.

ریماندو در بیانیه‌ای به این نکته اشاره کرد که خودروهای امروزی به دوربین، میکروفون، سیستم جی‌پی‌اس و سایر تکنولوژی‌های متصل به اینترنت مجهز هستند. او همچنین گفت به همین دلیل، نیرو متخاصم خارجی که به این اطلاعات دسترسی داشته باشد می‌تواند امنیت ملی آمریکا و حریم خصوصی شهروندان آمریکایی را تهدید کند.

این در حالی است که مقامات چینی معتقدند آمریکا به بهانه امنیت ملی در تلاش برای هدف قرار دادن شرکت‌های چینی است. لین جیان، وزیر امور خارجه چین، رسماً در بیانیه‌ای مدعی شد که آمریکا با تکیه به مفهوم امنیت ملی، علیه شرکت‌های چینی و محصولاتشان تبعیض اعمال می‌کند. او در این بیانیه از آمریکا خواست که با احترام به اوصل کسب‌وکار، فضایی آزاد، منصفانه، شفاف و غیرتبعیض‌آمیز برای شرکت‌های چینی فراهم کند.

آمریکا در ماه فوریه سال جاری میلادی تحقیق درباره خطرات سایبری بالقوه برای خودروهای هوشمند امروزی را آغاز کرد و حالا قصد دارد ممنوعیت استفاده از نرم‌افزارهای چینی را روی خودروهای مدل 2027 به بعد اعمال کند. ممنوعیت سخت‌افزارهای چینی هم از سال 2030 به مرحله اجرا می‌رسد تا شرکت‌ها فاصله بازنگری در زنجیره تامین خود را داشته باشند.

جان بوزلا، مدیرعامل «اتجاد نوآوری در صنعت خودرو» (Alliance for Automotive Innovation) که خودروسازان بزرگ را نمایندگی می‌کند، به‌تازگی خاطرنشان کرد که تکنولوژی های چینی محدودی در خودروهای آمریکایی به کار گرفته می‌شوند؛ با این حال، این ممنوعیت برخی از شرکت‌ها را مجبور به پیدا کردن تامین‌کنندگان جدیدِ غیرچینی می‌کند. او همچنین روی این نکته تاکید کرد که انجام تغییرات این‌چنینی به زمان نیاز دارد و به همین دلیل در طرح دولت آمریکا بازه زمانی مشخصی برای انجام تدارکات لازم توسط شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.

در نهایت، نظر شما کاربران گجت نیوز درباره ممنوعیت استفاده از تکنولوژی های چینی در خودروهای ساخت آمریکا چیست؟

در گجت نیوز بخوانید:

مطالب مفید