کشف قدیمی‌ترین پنیر جهان – سرگرمی روز

محققان کشف کرده اند که یک ماده سفید مرموز که در مومیایی های 3600 ساله جاسازی شده است، قدیمی ترین پنیر جهان است.

به گزارش سرگرمی روز، هنگامی که محققان یک ماده مرموز را بر روی سر و گردن مومیایی های باستانی یافت شده در حوضه تاریم در چین آزمایش کردند، متوجه شدند که این ماده در واقع قدیمی ترین پنیر جهان است.

“لایو ساینس” نوشت که محققان این ماده را که روی چندین مومیایی آغشته شده بود، حدود دو دهه پیش در گورستان Xiaohe در حوضه Tarim در شمال غربی چین پیدا کردند. بر اساس مقاله ای که چهارشنبه (25 سپتامبر) در مجله Cell منتشر شد، آزمایش DNA نشان داد که ماده مرموز پنیر کفیر است، نوعی پنیر نرم پروبیوتیک که هزاران سال پیش با استفاده از پنیر گاو و بز ساخته شده است.

این پنیر حاوی چندین نوع باکتری و قارچ از جمله Lactobacillus kefiranofaciens و Pichia kudriavzevii است که هر دو در دانه های کفیر امروزی یافت می شوند.

به گفته نویسنده اصلی این مقاله، پنیر روی مومیایی‌ها قدیمی‌ترین نوع پنیر است که تا به حال در جهان یافت شده است و با توجه به اینکه شرایط نگهداری مواد غذایی مانند پنیر برای چندین هزار سال بسیار دشوار است، کشف این پنیر یک یافته نادر و یک فرصت ارزشمند

محققان همچنین معتقدند که مطالعه این پنیر باستانی می تواند اطلاعات بیشتری در مورد فرهنگ و رژیم غذایی مردم گذشته در اختیار ما قرار دهد.

به گفته محققان، با کمک این کشف می توان چگونگی تکامل یک باکتری در 3000 سال گذشته را بررسی کرد.

با این حال، هنوز مشخص نیست که چرا این مومیایی ها در ابتدا با پنیر آغشته شده اند.

مطالب مفید