راز تهیه شور خوش‌رنگ زرد به سبک بازاری

شور زرد رنگ علاوه بر طعم خوبی که دارد باعث خوشرنگ و لعاب شدن سفره شما هم می‌شود. این شور معمولا به نام شور بازاری شناخته می‌شود و درست کردن آن بسیار آسان است. در این مقاله از مجله اکالا طرز تهیه شور زرد رنگ را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش می‌دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه شور زرد رنگ

برای درست کردن این شور خوشرنگ به مواد زیر نیاز دارید:

گل کلم ۲۵۰ گرمکرفس۱۰۰ گرمهویج۵۰ گرمخیار۵۰ گرمسیب زمینی ترشی۵۰ گرمفلفل تندیک عددسیر۴ حبهآب۴ پیمانهسرکه½ پیمانهزردچوبه۲ قاشق غذاخورینمک۸ قاشق غذاخوریسبزی معطر (ترخون، شوید،نعنا) ۱۰۰ گرم

خرید مواد اولیه با تخفیف از اکالا

طرز تهیه شور زرد رنگ

برای درست کردن شور زرد رنگ مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله اول: گل‌ کلم را ریز کنید

ابتدا برگ‌های سبز دور گل کلم و ته آن را جدا کنید. سپس آن را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و اگر سیاهی روی آن است با چاقو جدا کنید. بعد از این کار گل کلم را با آب سرد بشویید و پس از آبکشی، آن را روی یک پارچه نخی بگذارید تا خشک شود.

بیشتر بخوانید: ترشی لیته بادمجان کبابی را با این روش درست کنید

مرحله دوم: مواد را خرد کنید

در این مرحله هویج، خیار، سیب زمینی ترشی و کرفس را به تکه‌های کوچک برش دهید. اندازه و شکل خرد کردن کاملا بستگی به سلیقه شما دارد. سپس فلفل تند را به ۴ قسمت تقسیم کنید؛ اگر طعم تند مطابق ذائقه شما نیست، می‌توانید از فلفل شیرین استفاده کنید.

مرحله سوم: سبزی را آماده کنید

برای تهیه این شور، می‌توانید هم از سبزی تازه و هم از سبزی خشک استفاده کنید. اگر از سبزی تازه استفاده می‌کنید، ترخون، شوید و نعنا را کامل ریز و ساطوری کنید.

مرحله چهارم: محلول شور را درست کنید

در یک کاسه آب، سرکه، زردچوبه و نمک را اضافه کنید و برای چند دقیقه هم بزنید تا تمام موادبه خوبی  با هم ترکیب شوند.

مرحله پنجم: ترشی را در شیشه بچینید

در این مرحله یک ظرف شیشه‌ای تمیز و خشک را بردارید و از تمامی موادی که خرد کردید مقداری کف ظرف بچینید، سپس روی آن سبزی معطر بپاشید و دوباره از مواد خرد شده بچینید. این کار را تا زمانی که ظرف پر شود تکرار کنید.

بعد از اینکه ظرف از مواد پر شد، محلول شور را به آرامی به آن اضافه کنید. سپس یک کیسه روی ظرف بکشید و درب ظرف را روی کیسه محکم ببندید. برای ۱۵ روز شور را در یک جای خشک و خنک نگه دارید تا آماده مصرف شود.

نکات کلیدی در تهیه شور زرد رنگ:

تا زمانی که درب بطری شور باز نشده است، می‌توانید آن را در جای خنک خارج از یخچال نگهداری کنید، اما به محض باز شدن درب آن باید در یخچال نگهداری شود.حتما برای مصرف شور، از قاشق تمیز استفاده کنید تا شور کپک نزند.محکم بستن درب شور نکته مهمی است، زیرا اگر شور هوا بکشد، کپک می‌زند.حتما دقت کنید که سطح محلول از مواد داخل شیشه بالاتر باشد، زیرا اگر سبزی خارج از آب نمک بماند، کپک می‌زند.استفاده از چند عدد گلپر، احتمال کپک زدن شور را پایین می‌آورد.

 

در این مقاله از مجله اکالا، طرز تهیه شور زرد رنگ را آموزش دادیم. شما می‌توانید با پیش رفتن طبق مراحل و رعایت کردن نکات گفته شده، یک شور خوشرنگ و خوش‌طعم درست کنید.

من لیلا هستم، رشته تحصیلیم روزنامه نگاری بوده و همیشه از نوشتن لذت می‌برم، اینجا از دانش و تجربه‌ام تو زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنم تا برای شما مطالب خوبی بنویسم. امیدوارم از خوندنشون لذت ببرید.

مطالب مفید