اشتباهات حیاتی که هرگز در رانندگی آفرود نباید مرتکب شوید + کتابچه راهنمای کمپینگ و ماجراجویی خارج از جاده

ارسال شده توسط: علیرضا قادرمیهنی 06 مهر 1403 ساعت 10:36

اگر به رانندگی آفرود علاقه دارید اما تازه کار هستید، نگران نباشید زیرا تصمیم گرفته‌ایم اشتباهات رایج آفرودسوارهای مبتدی را با یکدیگر مرور کنیم.

سفر همیشه حال آدم را خوب می‌کند و انرژی از دست رفته در طول هفته‌ها و ماه‌های کاری سخت را تأمین خواهد کرد. اغلب مردم عاشق سفر کردن به شهرها و کشورهای مختلف و لذت بردن از مکان‌های تفریحی و گردشگری و همچنین طبیعت بکر و زیبا هستند و به همین خاطر بسته به میزان بودجه و فرصت‌هایی که در طول سال پیش می‌آید، به مسافرت می‌روند.

یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین سفرهایی که می‌توان رفت، زدن به دل طبیعت با خودروهای آفرودی و تماشای موقعیتی بکر با خودرویی دوست داشتنی و قدرتمند است. در یک دهه اخیر، چه در ایران و چه کشورهای دیگر مثل آمریکا، طراحی و تولید محصولات آفرودی با استقبال مشتریان مواجه شده تا جایی که بهترین خودروهای آفرودی سال 2023، فروش قابل توجهی را تجربه کردند.

اشتباهاتی در رانندگی آفرود که باید بدانید

با افزایش تولید و فروش آفرودرهای فوق العاده با مشخصات فنی و تجهیزات ایمنی لوکس، تعداد سفرهای خارج از جاده هم بیشتر شده و این موضوع نه تنها در آمریکا، بلکه در ایران هم رواج پیدا کرده است. مسلما آمریکایی‌ها قادر به خرید خودروهای آفرودی غول پیکر و توانمندی هستند که ما ایرانی‌ها توانایی خریدشان را به علت تحریم و هزاران مانع دیگر نداریم، اما به نظر می‌رسد عاشقان طبیعت و ماشین‌های چهار چرخ محرک، تسلیم وضع موجود نشده و با اصلاح و تقویت پاترول و رونیز، نیازهای خارج از جاده خود را رفع کرده‌اند.

با افزایش تعداد سفرهای خارج از جاده و همچنین زیاد شدن ماشین‌های آفرودی در طبیعت، گرفتاری‌های آن‌ها بیش از پیش خواهد شد. آفرودسوارهای تازه کار و مبتدی که اصول اولیه و حیاتی یک سفر ایمن خارج از جاده را آموزش ندیده‌اند، نه تنها جان و مال خود را به خطر می‌اندازند، بلکه باعث آسیب رساندن به طبیعت و سایر آفرودرها می‌شوند.

اگر به آفرود و سفر به عمق طبیعت با خودرو دو دیفرانسیل علاقه‌مند هستید و می‌خواهید در جاده‌های صعب العبور و هیجان انگیز حرکت کنید، باید اصول و قواعد بازی را بدانید. در مطلب پیش رو تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا با معرفی نکات مهم، شما را از یک دردسر بزرگ نجات دهیم.

بیشتر بخوانید:

بررسی تمامی نسل های تویوتا فور رانر از بدترین تا بهترین

اشتباه در انتخاب خودرو

بعضی از کسانی که ادعای آفرودسواری دارند و هزینه‌های هنگفتی برای خرید یک شاسی بلند می‌کنند، حتی یک بار هم به طبیعت و سفر خارج جاده نرفته‌اند. بعضی از افراد برای اینکه به دیگران نشان دهند تا چه اندازه عاشق و شیفته رانندگی در مسیرهای دشوار و ناهموار هستند، سراغ خرید شاسی بلندهایی می‌روند که ارتفاعشان از زمین زیاد باشد.

جلب توجه در دنیای آفرودرها جایی ندارد! اگر هدف شما از خرید یک خودرو آفرودی، کلاس گذاشتن برای دوستان و آشنایان است، همین الان دست نگه دارید و برای مصرف درون شهری خود سراغ یک هاچ بک ساده مثل پژو 207 بروید نه اینکه دست روی کی ام سی T9 بگذارید.

متاسفانه یک باور غلط بین بعضی از مردم رایج شده که برای نشان دادن شخصیت باید خودرو آفرودی و شاسی بلند بخریم تا به همه عالم و آدم نشان دهیم که ما یک مرفه ماجراجو هستیم، حال آنکه نیاز ما چیز دیگری است. بسیاری از کسانی که دنبال خرید ماشین‌های دو دیفرانسیل و پرقدرت هستند، نزدیک‌ترین ارتباطشان با دنیای طبیعت، تماشای مستندهای راز بقا است!

روی دیگر سکه، افرادی هستند که واقعا به سفر خارج از جاده و لذت بردن از مسیر و طبیعت علاقه دارند، اما به علت تازه کار بودن و عدم آشنایی با اصول و قواعد، سراغ کراس اوورهای دیفرانسیل جلو و کم زور می‌روند. بعضی از خودروها علیرغم اینکه قدرتمند به نظر می‌رسند، برای آفرود مناسب نخواهند بود و استفاده از آنها نه تنها به ماشین آسیب می‌زند، بلکه می‌تواند کام شیرین شما را به سرعت تلخ کند.

انتخاب لاستیک نامناسب

وقتی یک خودرو آفرودی می‌خرید، کار شما به عنوان یک آفرودسوار تازه شروع شده، زیرا باید اقدامات اصلاحی و تقویتی زیادی روی ماشین خود پیاده کنید تا همان چیزی شود که انتظارش را داشته‌اید. البته یکی از ایرادات بزرگ علاقه‌مندان به سفر خارج جاده، دقیقا نپرداختن به همین موضوع مهم و حیاتی است، چرا که تصور می‌کنند با صرف هزینه و خرید یک کی ام سی T8 همه چیز تمام شده و می‌توانند از روز بعد به دل دشت و بیابان بزنند.

از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین کارهایی که می‌توان برای ارتقا خودرو انجام داد، افزایش ارتفاع و تعویض لاستیک‌های ماشین با تایرهای مخصوص بیراهه نوردی است. گرچه این حرکت معایبی هم دارد، اما مطمئنا مزایای آن کم نیست.

هرچه ارتفاع خودرو از سطح زمین بیشتر باشد، مرکز ثقل آن افزایش پیدا می‌کند و به مرور زمان فشار زیادی روی قطعات تعلیق وارد خواهد کرد و هزینه‌های زیادی روی دستتان می‌گذارد. از طرف دیگر باید لاستیک مناسب بخرید. بسیاری از مبتدیان با اطلاعات اشتباه سراغ لاستیک‌های مناسب گل و لای می‌روند و هنگام مواجهه با یک مسیر متفاوت، دچار دردسر می‌شوند.

شاید ظاهر لاستیک‌های مخصوص گل و لای جذاب و فریبنده باشند، اما بد نیست بدانید که استفاده از آن‌ها روی آسفالت خیس (به خصوص در فصل زمستان) چسبندگی ماشین را کم می‌کند و برای رانندگی‌های داخل جاده، چالش اساسی برایتان به وجود می‌آورد.

پیش از اینکه لاستیک بخرید، برای خودتان مشخص کنید که بیشتر از کدام مسیرها عبور خواهید کرد. علاوه بر این اگر بودجه کافی دارید، یک دست رینگ و لاستیک استاندارد بخرید تا در استفاده‌های روزمره خود از آن‌ها بهره ببرید.

بیشتر بخوانید:

خودرو باگی جدید چینی‌ها مرسدس را به چالش می‌کشد

آداب اولیه آفرود

اگر با آفرودسوارهای حرفه‌ای به طبیعت بروید، می‌بینید که یکسری اصول و آداب خاص را رعایت می‌کنند تا هم خودشان از مسیر لذت ببرند و هم دچار مشکل نشوند. از مهم‌ترین آدابی که حرفه‌ای‌ها رعایت می‌کنند، باید به حفظ فاصله مناسب با خودرو جلویی، ماندن در مسیر و آلوده نکردن محیط زیست است.

موارد فوق جزو مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین اصول سفر خارج جاده هستند، اما یکسری قوانین دیگر هم وجود دارد که مبتدیان نمی‌دانند. برای مثال به خاطر داشته باشید که خودروهایی که در مسیر سربالایی قرار دارند، همیشه حق تقدم خواهند داشت و این شما هستید که باید شرایط عبور را برایشان فراهم کنید. در آخر هم به یاد داشته باشید که برای تداوم لذت بردن از محیط زیست و طبیعت، باید خاصیت بکر بودن آن حفظ شود و به همین خاطر طبیعت را با ملک شخصی خودتان اشتباه نگیرید.

لجبازی ممنوع

یکی از مهم‌ترین قوانین آفرودسواری و بیراهه نوردی، آسیب نرساندن به خود، خودرو و طبیعت است که متاسفانه جمع کثیری از مبتدیان و حتی گاهی اوقات خاک خورده‌های این حوزه رعایت نمی‌کنند. یکی از چالش‌های اساسی و بزرگی که همواره باعث به وجود آمدن دردسرهای عظیم برای مالکان خودرو آفرودی شده، کل کل بیهوده و لجبازی با طرف مقابل است.

بعضی از آفرودبازها نمی‌توانند به این پذیرش برسند که ممکن است طرف مقابلشان مجهز به یک شاسی بلند دو دیفرانسیل قدرتمندتر باشد و برای اینکه به بقیه ثابت کنند، ماشین آن‌ها بهتر است، هر کاری می‌کنند. رقابت در مسیرهایی که خودرو شما برای آن مناسب نیست، عقلانی نخواهد بود و باید سریعا لجبازی با خودتان را کنار بگذارید.

کم نیستند افرادی که به خاطر غرور و خودسری‌هایشان باعث آسیب دیدن خودرو شده و طعم لذت و شیرینی یک سفر خارج جاده را تبدیل به زهر مار کرده‌اند. در بیراهه نوردی به هیچ وجه لجبازی نکنید و تمرکزتان را روی رانندگی و لذت بردن از مسیر قرار دهید. همچنین با خودخواهی می‌توانید یک حفره بزرگ در یک زمین گل و لای ایجاد کنید و با این حساب برای سایر آفرودسوارها دردسر بزرگی به وجود آورید.

کمک‌های اولیه و تجهیزات بازیابی خودرو

با رفتن به دل طبیعت و دور شدن از محیط‌های شهری و مسکونی، دسترسی شما به اورژانس و بیمارستان و همچنین تعمیرگاه قطع می‌شود. به همین دلیل است که گفته شده باید آفرودسوارها حتما مجهز به جعبه کمک‌های اولیه و کیت ریکاوری ماشین باشند.

از مهم‌ترین اقلامی که باید داخل جعبه کمک‌های اولیه داشته باشید می‌توان به باند، آتل، پانسمان، اسپری ضدعفونی کننده، قرص آنتی هیستامین، قرص مسکن، دستمال مرطوب ضدعفونی کننده، آب مقطر، دستکش یک بار مصرف و قیچی اشاره کرد.

همچنین تجهیزات بازیابی خودرو آفرودی شامل طناب، قلاب، بیلچه، وینچ و صفحات زیر تایر می‌شود. فرض کنید خودرو شما در گل و لای گیر کرده است؛ باید چه کار کنید؟ با این اوصاف حتما باید شیوه صحیح بیرون کشیدن آن را از باتلاقی که درست شده، یاد داشته باشید.

اول باید فشار باد تایرها را تا جایی که راه دارد، کم کنید تا تماس با زمین کم شود و به همین خاطر به یک کمپرسور کوچک حتما نیاز خواهید داشت تا تایرهای کم باد را برای ادامه مسیر تنظیم کنید. سپس باید به کمک صفحه‌های زیر تایر، یک مسیر موقت برای خودرو به وجود آورید تا چسبندگی افزایش یابد. اگر صفحه‌های زیر تایر نداشتید، از سنگ هم می‌توان استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:

منگشی هانتر ؛ باگی ۱۰۰۰ اسب بخاری از چین و رقیب مرسدس برابوس

تنهایی به آفرود نروید

خیلی از آفرودسوارها با این هدف به سفر خارج جاده می‌روند که از شر دنیای دیجیتال امروزی برای چند روزی خلاص شوند و آرامش خود را دوباره به دست آورند. فاصله گرفتن از شهرهای شلوغ جذاب است، اما خلوت در طبیعت وحشی می‌تواند با خطراتی غیرقابل پیش‌بینی همراه باشد.

ممکن است آفرودر شما خراب شود یا خودتان دچار بیماری شوید. همچنین احتمال اینکه دو لاستیک به طور همزمان پنچر شوند وجود دارد. در چنین موقعیت‌هایی به تنهایی چه کاری از شما بر می‌آید؟ می‌توانید از پسِ خرابی‌های فنی بربیایید؟ به همین دلیل است که توصیه اکید شده به تنهایی و با یک خودرو به بیراهه نروید و یک خودرو دیگر همراهتان ببرید.

رانندگی در آب

بعضی از آفرودسوارها علاقه زیادی به رانندگی در آب دارند، اما توصیه شده در صورتی که مسیر خشک برای رسیدن به مقصد وجود دارد، از آن استفاده کنید. پیشرانه یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین قسمت‌های یک خودرو آفرودی است و هیچ راهی برای ضد آب کردنش وجود ندارد.

حتی بعضی از حرفه‌ای‌ها شاسی بلند دو دیفرانسیل خودشان را مجهز به اسنورکل (لوله‌های مشکی رنگی که باعث می‌شوند خودرو بهتر نفس بکشد و همچنین هنگام عبور از رودخانه، آب به داخل محفظه احتراق نفوذ نکند) می‌کنند، اما این راهکاری تضمینی برای نفوذ آب به داخل پیشرانه و خراب شدن خودرو نیست.

برای اینکه عمق آب رودخانه را تشخیص دهید، می‌توانید از یک چوب کمک بگیرید، اما بد نیست بدانید که ممکن است عمق تمام قسمت‌های آن رودخانه به یک اندازه نباشد. علاوه بر این احتمال دارد که زیر آب سنگ‌های تیزی وجود داشته باشد و باعث ترکیدن لاستیک‌ها شود. فشار آب بسیار قوی و فراتر از حد تصور شماست.

به محض اینکه خودرو آفرودی پر از آب شود، دیگر هیچ کاری نمی‌توان انجام داد و فقط باید نظاره‌گر آن در میانه رودخانه بود. قبلا که چیزی به نام کامپیوتر خودرو وجود نداشت، می‌توانستیم با ایجاد یک سوراخ در کف خودرو، آب را تخلیه کرده و با خشک کردن موتور به مسیر ادامه دهیم اما آفرودرهای مدرن امروزی مجهز به انواع و اقسام سیستم‌های الکترونیکی هستند و این راهکار فایده‌ای نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

شاسی بلند آفرودی فورد اورست ترمور با طراحی جذاب و قابلیت‌های جدید به جنگ تویوتا آمد

رانندگی در گل و لای

تمام آنچه راجع به رانندگی در آب گفتیم، برای سواری در گل و لای هم صادق است. تا جایی که مسیر دیگری برای عبور وجود دارد، از راه‌های پر از گل و لای دوری کنید، مگر اینکه آفرودر شما مخصوص عبور از گل و لای باشد. اما چرا نباید وارد مسیرهای گلی شد؟

به دو دلیل باید از چنین مسیرهایی اجتناب کنید: اول اینکه گل و لای ممکن است وارد محفظه موتور شوند و کلک قطعات مهمی مثل دینام خودرو را بکنند. دوم اینکه گل می‌تواند وارد سیستم تعلیق شود و بعد از اینکه گل‌ها خشک شدند، بیرون کشیدن آن‌ها دشوار خواهد شد.

نکته مهم دیگر اینکه گل می‌تواند لابه‌لای آج‌های لاستیک را پر کنند و تایرها را به حالت اسلیک درآورد. در صورت وقوع چنین مشکلی، شما عملا لاستیک‌های صافی دارید که لغزندگی خودرو را افزایش می‌دهند. فرض کنید در چنین شرایطی به یک مسیر شیب دار هم برسید!

سرعت بالا در آفرود ممنوع

آهسته حرکت کردن یکی از مهم‌ترین قوانین بیراهه نوردی و سفر خارج از جاده است و فقط جایی سرعت خود را بیشتر کنید که نیاز است. یک ماشین آفرود باید مثل مار روی زمین بخزد و فقط در شرایطی باید کمی سرعت چاشنی کار کنید که قصد عبور از یک مانع را دارید.

البته هنگام عبور از موانع هم باید مراقب پدال گاز و پای خود باشید که مقدار گازدهی کنترل شده باشد. برای مثال یک تویوتا لندکروزر 6 سیلندر، حداکثر گشتاور 385 نیوتن متری خود را از دورهای پایین ارائه می‌کند و این یعنی با چند صد آر پی ام بالاتر از دور درجا می‌تواند از روی مانع عبور کند. اگر با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت از روی یک تلماسه با این خودرو عبور کنید، آفرودر شما متوقف خواهد شد و گاز دادن بی‌فایده می‌شود.

در گجت نیوز بخوانید: اینها بهترین خودروهای لامبورگینی در طول تاریخ هستند ارزان ترین خودروهای بازار جهانی که برای بازار ایران هم مناسب هستند این فراری پروسانگوئه حیرت انگیز، دستپخت جدید تیونر مشهور ایرانی است + عکس آمریکا با خودروهای چینی هم سرشاخ می‌شود

مطالب مفید