رازهای محبوبیت بازار بورس و پیش‌بینی تحولات هیجان‌انگیز هفته آینده

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، هلن عصمت پناه مدرس و کارشناس بازار‌های مالی در خصوص چرایی اقبال حداقلی به بازار گفت: اینکه روند رشد بازار سرمایه با چه نگاهی و چه نوع تحلیلی ارزیابی شود متفاوت است. می‌دانیم که مدت هاست شاخص کل نسبت به بازار‌های موازی در شرایط تورم حرکتی نداشته و از نظر قیمتی، سهام در نقاط ارزان قرار دارند، لذا پذیرش رشد قیمتی بازار و روند رشد شاخص در بین سهامداران ایجاد شده است.
وی افزود: با اخبار مثبتی، چون نگاه درمانگر تیم دولت آقای پزشکیان، وزارت اقتصاد و آقای صیدی رییس سازمان بورس، پول‌های آماده سهامداران در حال انتظار، آرام آرام در نقاط قیمتی خوبی در حال ورود به بازار و موثر بر حجم و ارزش معاملات می‌باشند. بازار سرمایه هوشیار است و بعد از پشت سر گذاشتن ریسک‌های متعدد و اثرگذار طولانی مدت، با وجود محدودیت دامنه نوسان، سیگنال‌های مثبت را در بهترین شرایط برای رشد، دریافت کرده و به اخباری، چون جنگ واکنش نشان نمی‌دهد.
عصمت پناه، اما در خصوص آینده بازار ابراز نگرانی کرد و گفت: اگر با نگاه عمیق‌تر و بنیادی بازار سرمایه را ارزیابی کنیم، آنچه مد نظر است عملکرد، وضعیت و جریان وجه نقد شرکت‌ها و پیش بینی پذیر بودن آینده آن‌ها می‌باشد که با این نگاه متاسفانه شرایط خوبی را مشاهده نمی‌کنیم.
کاهش سرمایه درگردش، کاهش نرخ بازده‌ها، عدم وصول مطالبات شرکت‌های دولتی و شبه دولتی، کاهش نقدینگی، از بین رفتن حاشیه ایمنی سودها، عدم‌ملاحظات هزینه‌ای و عدم مدیریت درآمدها، ماشین آلات مستهلک، توقف طرح‌های توسعه‌ و پروژه‌ها و غیره در کنار بحران‌های اقتصادی و ریسک‌های سیستماتیک نشان از ضعف و از کار افتادگی صنایع و شرکت‌های فعال در بورس است که اثر منفی مستقیم آن بر بازار سرمایه، بر جیب سهامدار و بر وضعیت اقتصاد کشور همچنان مشاهده می‌شود و ارزندگی شرکت‌ها و سهام آن‌ها «valuation» زیر سوال می‌رود.
عصمت پناه پیشنهادی هم به دولت داد و گفت: اکنون که بهترین زمان رشد بورس می‌باشد از دولت جدید و تیم همراه، خواهان رسیدگی جدی به این صنایع به خصوص تولیدی‌ها هستیم تا بلکه بتوانند بالاخره نفس راحتی بکشند و بورس ایران با واژه «سرمایه گذاری»، مجدد آشتی کند و نقدینگی‌های بزرگ به بازار برگردند و روند رشد بازار با حال خوب شرکت‌های فعال در آن اتفاق بیفتد. اگر اینگونه چارچوب بورس به طور اساسی ترمیم شود، اعتماد و امنیت دوباره به کسب و کار‌ها و سرمایه‌گذاران برمی‌گردد و بازار در بلند مدت رونق خواهد گرفت. 
در آخر این کارشناس بازار سرمایه به پیش‌بینی بازار پرداخت و گفت: پیش‌بینی می‌شود روند کوتاه‌مدت تا میان‌مدت بورس اوراق بهادار در نیمه دوم سال، پاییز و زمستان بهتری را تجربه کند و هفته آتی، بازاری متعادل رو به مثبت با نگاه هم تراز به تک سهم‌های کلیت صنایع به خصوص صنایع شاخص‌ساز و توجه به صندوق‌های سهامی، خواهیم داشت.

مطالب مفید