بلینکن: به‌روزرسانی دکترین هسته‌ای روسیه، اقدامی غیرمسئولانه است!

وزیر امور خارجه آمریکا معتقد است، به‌روزرسانی دکترین هسته‌ای روسیه که توسط پوتین اعلام شده، در زمانی که رهبران جهانی در نیویورک در حال بحث درباره نیاز به خلع سلاح بیشتر و جلوگیری از گسترش تسلیحات هستند، اقدامی نامناسب و غیرمسئولانه است.

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، به‌روزرسانی دکترین هسته‌ای روسیه که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه یک روز قبل (25 سپتامبر) اعلام کرد، را اقدامی بی‌موقع و غیرمسئولانه خواند. 

بلینکن روز پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی آمریکایی MSNBC گفت: «این کار کاملاً غیرمسئولانه است. به‌روزرسانی دکترین توسط روسیه در زمانی نامناسب صورت گرفته است، چرا که در همان زمان رهبران جهانی در نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گردهم آمده بودند تا درباره نیاز به خلع سلاح بیشتر و جلوگیری از گسترش تسلیحات بحث کنند.»

پیشتر در همان روز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اشاره کرد که به‌روزرسانی دکترین هسته‌ای روسیه باید به‌عنوان پیامی برای کشورهای غیردوست تلقی شود. او همچنین اضافه کرد که تصمیم درباره انتشار نسخه جدید دکترین در آینده گرفته خواهد شد.

پسکوف همچنین یادآور شد که سیاستمداران فهیم غربی از توان هسته‌ای روسیه پیش از اصلاحات در دکترین هم آگاهی داشتند. به گفته وی، در شرایط رویارویی بی‌سابقه، چنین تصمیمی نباید غافلگیرکننده تلقی شود. او افزود: «بدیهی است که دکترین بازدارندگی هسته‌ای با در نظر گرفتن عناصری از تنش و تهدیدات که در اطراف مرزهای ما شکل گرفته، اصلاح شده است.»

روز چهارشنبه  ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که اصول سیاست دولتی در زمینه بازدارندگی هسته‌ای باید با واقعیت‌ها و تهدیدات کنونی در جهان مطابقت پیدا کند. وی تاکید کرد که هرگونه تجاوز علیه روسیه از سوی یک کشور غیرهسته‌ای که با حمایت یا همکاری یک کشور هسته‌ای انجام شود، به‌عنوان حمله مشترک تلقی خواهد شد. پوتین همچنین بر تعیین دقیق شرایط برای استفاده روسیه از تسلیحات هسته‌ای تأکید کرد.

گارلند نیکسون، تحلیل‌گر سیاسی آمریکایی معتقد است که فشار کشورهای غربی عامل تصمیم مقامات مسکو برای ایجاد تغییراتی در دکترین هسته‌ای روسیه شده است. وی گفت: «اگر به تاریخ نگاه کنیم، خواهیم دید که خطر برای روسیه به تدریج از سوی آمریکا افزایش یافته است. روسیه در طول توافق مینسک هر فرصتی را برای رسیدن به پایان دیپلماتیک منطقی درگیری‌ها در اوکراین استفاده کرد، ولی همانطور که می‌دانیم، این توافق چیزی جز یک فریب خصمانه توسط آمریکا و متحدان اروپایی‌اش نبود.»

نیکسون افزود که در اتحادیه اروپا اسنادی امضا و جلساتی برگزار شده که در آن‌ها قصد نیروهای غربی برای تصاحب بخش‌هایی از روسیه و استخراج منابع طبیعی آن به منظور استفاده اقتصادی از آنها مورد بحث قرار گرفته است. وی تأکید کرد که هر کشوری، به‌ویژه یک قدرت هسته‌ای، اگر با چنین تهدیدی مواجه شود، مانند روسیه عمل می‌کند. 

این کارشناس آمریکایی افزود: «فکر می‌کنم روسیه در حال حاضر چاره دیگری ندارد جز اینکه این موضع را اتخاذ کند. اما اکنون باید واضح باشد که نخبگان حاکم بر غرب به‌طور کامل از قبول هرگونه مسئولیت در قبال شهروندان و رای‌دهندگان خود صرف نظر کرده‌اند و به طور مستقل، دیکتاتورانه و سلطه‌گرانه در قبال روسیه عمل می‌کنند.»

انتهای پیام/ 

مطالب مفید