هفت راز کلیدی که می‌تواند روابط زن و مرد را دگرگون کند و مشکلات را به پایان برساند

اختلاف نظر و دعواها جزیی انکارناپذیر از هر رابطه‌ای هستند. مشکلات همیشه پیش می‌آیند و همراه با خود ممکن است افراد را نسبت به یکدیگر خسته یا ناراحت کنند. اینجا چند مسئله وجود دارد که دانستن آنها به دوام رابطه و رفع مشکلات کمک می‌کند. در ادامه این مقاله از مجله اُکالا، به ۷ رازی اشاره می‌کنیم که اگر زن و مرد بدانند، مشکلاتشان تمام می‌شود. با ما همراه باشید.

۱- مستقیما در مورد تفکر و احساسات حرف بزنید.

اولین رازی که می‌تواند به رابطه بین مرد و زن کمک کند، مستقیما حرف زدن از احساسات خود است. این صحبت می‌تواند مشکلات رابطه را حل کند. شروع صحبت ممکن است مواردی مانند این که چقدر به رابطه‌تان اهمیت می‌دهید یا نمی‌خواهید یکدیگر را ناراحت کنید، باشد.

در مرحله بعد می‌توانید رفتاری را که دوست دارید در رابطه‌تان تغییر کند، مطرح کنید. سعی کنید در بیان احساساتتان صریح باشید و تجربه خود را بیان کنید. توضیح دهید که آیا از رفتار همسرتان عصبانی هستید، یا سردرگم و خسته و گیج شده‌اید.

سپس به تغییری که مایل هستید در رابطه شما ایجاد شود، اشاره کنید. حرف‌های خود را تمام کنید و در نهایت تلاش کنید تا به توافق برسید. یادتان باشد که همان اندازه که شما صحبت می‌کنید، همسرتان هم حق دارد که صحبت کند. پس بدون اینکه فکر کنید از قبل همه چیز را می‌دانید، با گوش شنوا و پذیرا، حرف‌های همسرتان را از نو بشنوید.

۲- یکدیگر را مقصر ندانید.

دلایل زیادی برای این که تقصیر را گردن یکدیگر بیاندازید، وجود دارد. البته این کار فایده‌ای ندارد چون کسی که متهم می‌شود احساس می‌کند به وی حمله شده است. همین قضیه او را وادار می‌کند تا به جای حل مسئله به طرف مقابل پاسخ دهد. به این ترتیب، موضوعی ساده می‌تواند به مسئله پیچیده‌تری تبدیل ‌شود.

سعی کنید از این نوع بحث‌ها دوری کنید. به رسمیت شناختن و اهمیت دادن به احساسات طرف دیگر رابطه بدون این که کار به دعوا و مقصر دانستن برسد، نتایج بهتری خواهد داشت. در استفاده از کلمات دقت کنید و از کلماتی مثل تو مقصری، یا تقصیر تو بود استفاده نکنید.

۳- تنها یک بحث را در یک زمان دنبال کنید.

گاهی اوقات وقتی بحثی بین زوجین شروع می‌شود، به همان بحث محدود نمی‌ماند. پیش از آن که به خود بیایید، می‌بینید بحث داغ شده و به سمت و سو و جهات مختلف کشیده می‌شود. بنابراین، بهتر است تلاش کنید تا تنها یک بحث را در هنگام دعوا دنبال کنید و آن را به مباحث دیگر گسترش ندهید.

علاوه بر این، با محدود ماندن بحث، موضوع اصلی مشاجره شما در انبوهی از مسائل کم‌اهمیت دیگر گم نمی‌شود. زوج‌هایی که تلاش می‌کنند تا بحث را محدود نگه دارند، شانس بیشتری برای پیدا کردن راه‌حل دارند. از گذشته و ناراحتی‌های دیگرتان صحبت نکنید. همه آنها می‌توانند زمانی مجزا برای پرداختن و حل شدن داشته باشند.

بیشتر بخوانید: چگونه همسرمان را بدون قید و شرط دوست داشته باشیم؟

۴- یک ارتباط سالم برقرار کنید.

ارتباطات بین زوجین یکی از مهمترین مواردی است که به پایان یافتن دعوای آنها کمک می‌کند و از کلیدی‌ترین موارد برای ساختن یک رابطه موفق است. علامت سالم بودن ارتباط بین افراد نیز گوش کردن به یکدیگر، ارتباط چشمی داشتن با هم و توجه کردن با دقت به فرد مقابل به جای حواس‌پرتی در جاهای دیگر است.

باید تلاش کنید همیشه زبان بدن خود را محترمانه و راحت نگه دارید و از عبارات درستی استفاده کنید که به جای مقصر دانستن یکدیگر بیانگر احساسات شما باشد. زوجین باید به هم نشان دهند که در لحظه حضور دارند و تمام حواسشان به طرف مقابل است. این توجه باید به همراه احترام و همدلی باشد، نه برای پیدا کردن یک کلمه اشتباه!

۵- ذهن خود را باز و آزاد نگه دارید.

در میان تکنیک‌های حل تعارض برای زوج‌ها، باز نگه داشتن ذهن در هنگام اختلافات، شانس یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز را افزایش می‌دهد. گرفتار شدن در یک بحث آسان است، اما توانایی شما را برای انعطاف پذیری و درک نگرانی‌های شریک زندگی تان از بین می‌برد.

در عوض، زوج‌ها باید خود را کنار بگذارند و به عنوان یک مشاهده‌گر بی‌طرف باقی بمانند و هر دو روی سکه را بدون تعصب یا منافع شخصی در نظر بگیرند. با انجام این کار، در را برای یک بحث منطقی و فرصتی برای درک و پذیرش دیدگاه شریک زندگی خود باز می‌کنند. وقتی زوج‌ها می‌توانند ذهنی باز و واقع‌گرا داشته باشند، برای مقابله با چالش‌هایی که زندگی سر راهشان قرار می‌دهد، آماده هستند.

بیشتر بخوانید: در مورد این موضوعات با همسرتان گفتگو کنید

۶- در زندگی سخت نگیرید.

یک کتاب محبوب خودیاری با عنوان « در زندگی سخت نگیرید » نوشته ریچارد کارلسون توصیه‌هایی در مورد اینکه چگونه اجازه ندهید چیزهای کوچک شما را آزار دهند، ارائه می‌دهد. ناراحتی‌ها و استرس‌های روزمره می‌توانند به مشکل بزرگی برای رابطه شما تبدیل شوند، اگر اجازه دهید در توانایی شما برای انجام وظایف و لذت بردن از فعالیت‌ها اختلال ایجاد کنند.

این کتاب به ما یادآوری می‌کند که بیشتر چیزهایی که نگرانشان هستیم و در مورد آنها استرس داریم، حتی مهم نیستند. کارلسون همچنین به خوانندگان توصیه می‌کند که نیاز خود را به کامل بودن در همه چیز کنار بگذارند و سعی کنند چیزها را همانطور که هستند بپذیرند و دوست بدارند، با تمام نقص‌هایشان.

همچنین برای اینکه همه چیز را در در یک نگاه کلی ببینید، توصیه می‌کند برای دیگران و مشکلات آنها در خود شفقت ایجاد کنید، که شما را از وسواس در مورد مشکلات خود رها می‌کند. و اگر صبر به طور طبیعی در شما وجود ندارد، آن را تمرین کنید و ببینید آیا می توانید برای ۱۰ دقیقه صبور باشید (و به تدریج زمان صبر خود را افزایش دهید تا در نهایت بتوانید خونسردی خود را حفظ کنید).

۷- فرض کنید شریک زندگی شما نیت خوبی دارد.

شریک شما دوباره سطل زباله را بیرون نبرده است. وقتی از آنها خواستید که سر وقت در یک مکان حاضر شوند دیر آمدند. آنها بلافاصله به پیام شما پاسخ ندادند. آیا در چنین موقعیت‌هایی در مورد شریک زندگی خود به سرعت نتیجه‌گیری منفی می‌کنید و مطابق با آن واکنش نشان می دهید؟ این طبیعی است که در مورد رفتار دیگران فرضیاتی داشته باشیم، اما این دقیقا راهی برای ارتقای هماهنگی و همبستگی و حتی همدلی در خانه نیست.

در عوض، یک نفس عمیق بکشید و از خود بپرسید: “من اینجا در مورد همسرم و این شرایط چه فرض می‌کنم؟” و، “آیا وقت آن رسیده است که الگوی تفکرات خودم را نو کنیم؟” الگوی فکری مجدد به شما این امکان را می‌دهد که بعد از اینکه ذهن شما تفسیری منفی را به برایتان تصویر کرد، احتمالات دیگری را در نظر بگیرید.

در مرحله بعد، به دنبال تفسیرهای مثبت از رفتار شریک زندگی خود باشید، از جمله اینکه شاید او فقط خسته است یا به سادگی، حواسش به جایی پرت شده است. اگر مطمئن نیستید، بهتر است قبل از نتیجه‌گیری و واکنش، دلیلش را از او بپرسید.

تلاش کردیم در این مقاله از مجله سبک زندگی اُکالا به نکاتی اشاره کنیم که با توجه به آنها می‌توان ارتباط بهتری بین شرکای زندگی متصور شد. با این حال باید بدانید که خود شما می‌توانید با شناخت درست و عمیق از همسرتان، ارتباط بین خودتان را بهبود ببخشید. این شناخت عمیق نیز تنها از طریق همدلی و محبت، بدون قضاوت و پیش‌داوری به وجود می‌آید.

همسرتان را به عنوان یک همی‌تیمی بپذیرید تا در کنار هم باشید، نه مقابل هم. به این صورت بیشتر اختلافات به سادگی حل می‌شوند. شما در این زمینه چه دیدگاهی دارید؟ چه نکاتی وجود دارد که اگر می‌دانستید ارتباط بهتری با همسر خود داشتید؟ تجربه خود را با ما درمیان بگذارید.

منبع: https://www.nu.edu

مطالب مفید