چرا دانش‌آموزان دروغ می‌گویند و چگونه با آن‌ها هوشمندانه مواجه شویم؟

وقتی دانش‌آموزان دروغ می‌گویند، دانستن اینکه چه کاری باید انجام دهید می‌تواند مشکل باشد. اگر به دروغگویی کودک توجه نکنیم، به نظر می‌رسد که ما این رفتار را مجاز اعلام می‌کنیم. با این حال، وقتی با آن روبرو می‌شویم، ممکن است دانش آموز آن را انکار کند و برای پوشاندن آن، دروغ‌های دیگر بگوید.

راهبردهایی برای کمک به دانش‌آموزانی که دروغ می‌گویند وجود دارد که می‌تواند صداقت را تشویق کند، در حالی که همچنان از شأن و منزلت کودک محافظت می‌کند. در این مقاله از مجله اُکالا، راه‌هایی برای صحبت فعالانه درباره دروغ‌گویی، نکاتی برای پاسخ‌گویی و دلایل احتمالی دروغ‌گویی کودکان را بررسی خواهیم کرد.

آموزش صریح درباره دروغگویی

دروغ گفتن چیزی است که تقریبا همه بچه‌ها انجام می‌دهند. با این حال، اگر می‌خواهیم بچه‌ها حقیقت را بیان کنند، باید به آن‌ها یاد بدهیم که چگونه به نظر می‌رسد و چرا مهم است.

چرا صداقت مهم است

برای اینکه بچه‌ها رفتارشان را تغییر دهند، باید صداقت را مفیدتر از دروغگویی بدانند. اینکه چگونه به بچه‌ها در این مورد کمک کنیم تا حدودی به دلیل دروغ گفتن و فایده‌ای که کودک از آن تصور کرده، بستگی دارد. با این حال، یکی از راه‌های جلب توجه کودکان به مزایای صداقت این است که توضیح دهید اگر حقیقت را در مورد آنچه اتفاق افتاده بگویند، عواقب کمتری (یا کمتر شدیدتر) خواهند داشت.

همچنین می‌تواند برای بچه ها مفید باشد که با همدلی در مورد اینکه دروغگویی آنها چه احساسی را در دیگران ایجاد می‌کند فکر کنند. به طور کلی، دروغ باعث ایجاد احساس ناامیدی، بی اعتمادی و آسیب می‌شود. به دانش‌آموزان کمک کنید این کار را انجام دهند و ابتدا از آنها بخواهید به مواقعی که شخصی با آنها صادق نبوده فکر کنند.

چه احساسی داشتند؟ چگونه به آن شخص نگاه می‌کردند؟ وقتی بچه‌ها می‌توانند در مورد احساسشان وقتی کسی دروغ می‌گوید فکر کنند، فکر کردن درباره اینکه دروغگویی خودشان بر دیگران چه تاثیری می‌گذارد برایشان راحت‌تر است.

کتاب‌های تصویری درباره دروغگویی

کتاب‌های تصویری بسیار خوبی وجود دارد که به بچه ها کمک می‌کند تا تأثیرات منفی دروغگویی را بهتر درک کنند. این کتاب‌ها می‌توانند نقطه آغاز عالی برای مکالمه در مورد این موضوع با دانش‌آموزانی باشند که مکرراً دروغ می‌گویند.

بیشتر بخوانید: با کودکی که مدرسه نمی‌رود چه باید کرد؟

کشف دلیل دروغ

وقتی مردم دروغ می‌گویند، معمولاً دلیلی پشت آن وجود دارد. فهمیدن دلیل دروغ کودک – آنچه که آنها با دروغ گفتن می‌خواهند به آن برسند – می‌تواند برای شروع کار برای کاهش دروغ گفتن مفید باشد.

چند استراتژی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا دلیل دروغگویی را بفهمید. ابتدا، می‌توانید سعی کنید با کودک صحبت کنید و از او بخواهید که بینش خود را به اشتراک بگذارد. این ممکن است به ویژه هنگام کار با دانش آموزان بزرگتر که ممکن است از انگیزه‌های خود آگاهی بیشتری داشته باشند مفید باشد.

استراتژی دیگر این است که قبل و بعد از دروغ به اتفاقاتی که در زندگی کودک می‌افتد فکر کنید. به عنوان مثال، اگر کودک معمولاً قبل از اینکه دروغ بگوید، قوانین مدرسه را زیر پا بگذارد، ممکن است برای جلوگیری از عواقب آن دروغ بگوید. هنگامی که متوجه شدید که چرا آنها دروغ می‌گویند، ساده‌تر است که بفهمید چگونه می‌توان این نیاز را به روشی مثبت‌تر برآورده کرد.

دلیل دروغ شماره ۱: اجتناب از عواقب

گاهی اوقات، بچه‌ها برای انتخاب‌ها یا رفتارهایی که انجام داده‌اند با پیامدهای منفی روبرو می‌شوند. در این شرایط، برای بچه‌ها می تواند وسوسه انگیز باشد که کارهایی را که انجام داده‌اند انکار کنند، به این امید که مجبور نباشند عواقب آن را تجربه کنند. اجتناب از عواقب ممکن است کارکرد دروغ باشد اگر:

کودک انکار می‌کند که کاری انجام داده است که معمولاً نتیجه منفی دارد. به عنوان مثال، آنها ممکن است بگویند که چیزی را نشکسته‌اند، در حالی که واقعاً شکسته‌اند. کودک می‌گوید کاری را انجام داده‌اند که از آنها خواسته شده است، حتی اگر نکرده باشند. برای مثال، ممکن است بگویند که اتاقشان را تمیز کرده‌اند در حالی که واقعاً این کار را نکرده‌اند.

اگر چنین است، سعی کنید یک نتیجه سبک‌تر برای صداقت ارائه دهید. به بچه‌ها توضیح دهید که اگر آنها را در حال دروغگویی دستگیر کنید، به جای یک نتیجه، دو پیامد خواهند داشت – یکی برای دروغ گفتن و دیگری برای رفتار اولیه.

دلیل دروغ شماره ۲: جلب توجه مثبت یا تأیید

دروغ گفتن، یا داستان ساختن، می‌تواند راهی مفید برای جلب رضایت، به ویژه از سوی همسالان باشد. اگر بچه‌ها احساس کنند که حرفشان بررسی نمی‌شود، ممکن است دروغ بگویند یا حقیقت را اغراق کنند تا به خودشان کمک کنند که در یک نور مثبت‌تر دیده شوند. داستان‌های بلند همچنین می‌توانند راهی برای جلب توجه یا علاقه دیگرانی باشند که ممکن است مجذوب داستان شوند. جلب توجه مثبت یا تایید ممکن است کارکرد دروغ باشد اگر:

آنها می‌گویند اتفاقی افتاده که در واقع نمی‌تواند اتفاق بیفتد. مثلاً می‌گویند در راه مدرسه یک فیل دیده‌اند. آنها یک داستان اغراق آمیز یا دروغ را برای کسی تعریف می‌کنند که داستان را باور کند و ابراز علاقه مثبت ‌کند. به عنوان مثال، گفتن به یک همسال که می‌تواند ۳ پیتزا کامل بخورد و به نظر می‌رسد همسال باور دارد و از این شاهکار شگفت زده می‌شود.

هنگامی که این نوع دروغ ها را می‌شنوید، می‌تواند مفید باشد که از دانش آموزان بپرسید که آیا این چیزی است که واقعاً درست است یا چیزی است که آنها آرزو دارند درست باشد. همچنین می‌توانید فضایی را در طول روز فراهم کنید که دانش آموزان بتوانند داستان‌های تخیلی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

همچنین می‌توانید زمان و مکانی را به دانش آموز اختصاص دهید تا داستان‌های سرگرم کننده خود را با شما یا دانش‌آموزان دیگر به اشتراک بگذارد!

چگونه بزرگسالان می‌توانند به دانش آموزانی که دروغ می گویند پاسخ دهند

وقتی بچه ها دروغ می‌گویند ممکن است خسته کننده باشد. سرزنش آنها و ناراحت شدن از رفتارشان آسان است، به خصوص اگر تکرار شود. در حالی که در نهایت بچه ها مسئول رفتارشان هستند، کارهایی وجود دارد که ما به عنوان بزرگسالان می‌توانیم برای تشویق صداقت انجام دهیم.

۱. بچه‌ها را در شرایطی قرار ندهید که دروغ بگویند.

وقتی می‌دانیم کودکی قانون را زیر پا گذاشته یا کاری نامناسب انجام داده است، وسوسه انگیز است که از او بپرسیم که آیا آن کار را انجام داده است یا نه. ممکن است به نظر برسد که ما به آنها فرصتی برای گفتن حقیقت می‌دهیم. در حالی که ما همچنین به آنها فرصتی برای دروغ گفتن می‌دهیم.

در عوض، آنچه را که می‌دانید به‌عنوان یک واقعیت – نه به‌عنوان یک سؤال، بیان کنید و سپس از آن‌ها دعوت کنید تا شکاف‌های چیزی را که درباره موقعیت نمی‌دانید پر کنند. به عنوان مثال: «دیدم که تو دوستت را زدی. می‌توانی بیشتر در مورد اتفاقی که افتاده به من بگوبی؟»

۲. به کودک صفت دروغگو ندهید.

حتی اگر کودک مرتباً دروغ می‌گوید، مهم است که با این رفتار تعریف نشود. دروغگو خواندن یک کودک، حتی به شکل شوخی، نه تنها به عزت نفس کودک آسیب می‌زند، بلکه ممکن است باعث شود که او به این هویت متمایل شود و در نتیجه بیشتر دروغ بگوید.

بیشتر بخوانید: چگونه با دروغ‌های کودکمان برخورد کنیم؟

۳. کودکان را به خاطر صداقت تحسین کنید.

گفتن حقیقت سخت است، به خصوص اگر منجر به پیامدهای منفی شود. وقتی کودک راست می‌گوید، سعی کنید این رفتار را با تعریف و تمجید کلامی یا حتی یک نتیجه سبک تر پاداش دهید. این به کودک کمک می‌کند بیاموزد که صادق بودن ارزش دارد.

۴. روی ایجاد رابطه تمرکز کنید.

تمرکز بر کمک به کودکان در احساس دوست داشتن، امنیت و مراقبت، یک استراتژی عالی برای افزایش رفتار مثبت است. وقتی بچه‌ها احساس امنیت می‌کنند، گفتن حقیقت برایشان راحت‌تر است. گذراندن وقت اضافی با آنها، درگیر شدن در علایق آنها و خوب گوش دادن از راه‌های آسان برای تقویت رابطه شما هستند.

بیشتر بخوانید: عواقب ترساندن کودک به عنوان روش تربیتی

دانستن اینکه چگونه می‌توان به دانش آموزانی که دروغ می‌گویند کمک کرد شاید دشوار باشد. با این حال، امیدواریم این نکات و راهکارها که در مجله اُکالا به آن پرداختیم، درک اینکه چرا بچه‌ها دروغ می‌گویند و چگونه می‌توانید به آن پاسخ دهید را برای شما آسان تر کند.

منبع: counselorchelsey

من هستی دفتری هستم، دانش آموخته روزنامه‌نگاری، روانشناسی و علوم اعصاب شناختی. بزرگترین دغدغه من در حوزه کاری، شناخت انسان‌ها و کمک بهشون برای داشتن ذهن و روانی سالم و تواناست. در مسیرم چیزهای زیادی هم از کتاب‌ها و نظریه‌ها و هم از تجربه‌های دیگران یاد گرفتم و اینجا سعی دارم دریافت خودم از بعضی مسائل رو به زبان ساده برای شما بنویسم. امیدوارم که نوشته‌هام بتونه اندکی راهنما و کارگشا باشه.

مطالب مفید