هشدار؛ فقط سگ ناقل بیماری هاری نیست

مجید حسینی، مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بسیاری از مردم تصور می کنند هاری فقط از طریق گاز گرفتن سگ قابل انتقال است در حالی که همه پستانداران خون گرم از جمله سگ، گربه، روباه، گرگ، شغال. ، کفتارها، راسوها و راکون ها، خفاش ها و غیره نیز می توانند به هاری مبتلا شوند.

به گزارش مهر، به گفته وی، بیش از ۹۵ درصد حیوانات گزیدگی در محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مربوط به سگ و گربه و همچنین موارد گازگرفتگی توسط گرگ، روباه، شغال و سایر حیوانات اهلی است. و حیوانات وحشی نیز دیده شده است.

هنگام گاز گرفتن سگ چه کنیم؟

حسینی با تاکید بر شستشوی فوری محل گزش، واکسیناسیون کامل هاری را بسیار مهم می داند و می افزاید: در صورت گزش حیوان مشکوک به هاری، ممکن است علاوه بر تکمیل دوره واکسیناسیون، نیاز به تزریق ضد هاری نیز داشته باشیم. سرم که توسط متخصص مربوطه تعیین شده است، فرد باید برای تزریقات بعدی اقدام کند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اعتقاد به اینکه بخیه زدن زخم با ایجاد محیط بی هوازی به رشد ویروس هاری کمک می کند، گفت: بخیه نکردن زخم یا به تاخیر انداختن آن در روند درمان بسیار حائز اهمیت است. جلوگیری از ظهور در یک دیوانگی؛ بنابراین فقط در موارد ضروری باید زخم را به میزان محدود بخیه زد و از قبل سرم ضد هاری به داخل زخم تزریق کرد.

حسینی تاکید کرد: حیوان گزیده باید در اسرع وقت به نزدیکترین واحد مراقبت و پیشگیری از هاری در شهر خود مراجعه کند. این مراکز 24 ساعته آماده ارائه خدمات رایگان برای موارد حیوان گزیدگی می باشد.

21000 حیوان گزیدگی فقط در یک دانشگاه پزشکی

وی از وقوع 21 هزار مورد حیوان گزیدگی در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال گذشته خبر داد و با اطمینان از اقدامات درمانی به موقع، حتی یک مورد هاری انسانی در منطقه تحت پوشش رخ نداده است.

حسینی تعداد حیوانات گزیدگی در 6 ماهه نخست سال جاری در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را 12 هزار مورد اعلام کرد و تمامی موارد اقدامات پیشگیرانه انجام شد.

مدیر گروه کنترل بیماری های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، بر آموزش نحوه برخورد با حیوانات به ویژه کودکان تاکید کرد.

به گفته وی راهکارهایی مانند پرهیز از تحریک حیوانات به ویژه سگ و گربه، واکسیناسیون افراد در معرض خطر (دامپزشک، دامپرور، جنگلبان و…)، واکسیناسیون حیوانات خانگی در برابر بیماری هاری، مراقبت از کودکان در هنگام ملاقات با حیوانات و آموزش نکات لازم. اقدامات آنها در پیشگیری از هاری در هنگام گزش حیوانات بسیار موثر هستند.

حسینی در خاتمه نکات زیر را به مردم توصیه می کند:

1. از نزدیک شدن به سگ ها و گربه های ولگرد خودداری کنید.

2. حیوانات خانگی خود را در برابر هاری واکسینه کنید.

3. از تماس حیوان خانگی خود با حیوانات دیگر جلوگیری کنید.

4. غذای حیوان خانگی خود را بیرون نگذارید زیرا باعث جذب حیوانات ولگرد می شود.

5. نحوه رفتار صحیح با حیوانات را به کودکان بیاموزید.

6. اگر سگ بزرگی سر راهتان است، کودک نوپاتان را در آغوش بگیرید.

7. به یاد داشته باشید که حیوان خانگی را با یقه بیرون از خانه مهار کنید.

8. اگر حیوان خانگی شما توسط حیوان دیگری گاز گرفته شد، به دامپزشک بروید.

9. حیوانات وحشی نباید به عنوان حیوان خانگی نگهداری شوند.

10. حیوانات وحشی را از دور ببینید، هر چقدر هم که اهلی به نظر برسند.

11. از ورود خفاش ها به خانه یا اقامتگاه تور طبیعت جلوگیری کنید.

12. هرگز مستقیم به چشمان سگ نگاه نکنید.

13. هرگز سگی را که می خورد یا توله سگ حمل می کند تحریک نکنید. سگ ها در این شرایط بسیار حساس می شوند و از خود دفاع می کنند.

14. از خندیدن به سگ بپرهیزید. یک سگ پرخاشگر فکر می کند که شما برای دعوا دندان های خود را در می آورید.

15. به سگ هایی که برای مدت طولانی بسته یا زنجیر شده اند نزدیک نشوید زیرا ممکن است پرخاشگر شوند.

مطالب مفید