نبرد هیجان‌انگیز MG HS چینی و تویوتا راو4 ژاپنی؛ شما کدام قهرمان را انتخاب می‌کنید؟

ارسال شده توسط: علیرضا قادرمیهنی 08 مهر 1403 ساعت 20:16

در این مطلب یک خودرو چینی تازه نفس را با یک ژاپنی سالخورده مقایسه می‌کنیم. برنده جدال ام جی HS چینی با تویوتا راوفور ژاپنی کدام یک است؟

سلیقه امروز مردم دیگر مثل چند دهه پیش نیست و امروز اغلب خانواده‌ها به جای خرید سدان‌های دراز و طولانی، ترجیح می‌دهند سراغ شاسی بلندهای مرتفع و جادار بروند تا ضمن کلاس گذاشتن برای دیگران، از ویژگی‌هایی مثل فضای جادار و بزرگ، رفاه و امنیت بیشتر برخوردار شوند.

خودروسازان چینی سال‌هاست تلاش می‌کنند تا بتوانند برای رقابت با بزرگانی مثل تویوتا، نیسان و هیوندای آماده شوند. اغلب محصولات برقی و هیبریدی این کشور در سگمنت‌های پرطرفدار شاسی بلند و سدان و هاچ بک‌ها راهی کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌شوند و به نظر می‌رسد صنعت خودرو چین یک گام مهم و رو به جلو برای آینده برداشته است.

برنده جدال ام جی HS چینی با تویوتا راوفور ژاپنی

شاسی بلندهای هیبریدی طی چند سال اخیر با استقبال مردم مواجه شده و فروش خوبی داشته‌اند. یکی از شاسی بلندهای پرتقاضا و مناسب خانواده که چند سالی است توانسته گوی سبقت را از رقبایش بدزدد، تویوتا راوفور ژاپنی است. ژاپنی‌ها پس از سال‌ها یکه تازی با این ماشین جذاب، حالا رقیب سرسختی به نام ام جی HS را در مقابل خود دارند.

شاسی بلند ام جی HS که دومین نسل آن به تازگی رونمایی شده و به بازار آمده، کاربردی و مناسب سفرهای خانوادگی و مصارف درون شهری است. هم خودرو ژاپنی‌ها و هم ماشین چینی‌ها می‌توانند به سبب کاربردی بودن و هزینه‌های نگهداری پایین، با استقبال مردم مواجه شوند. بیایید نگاهی به مشخصات فنی و طراحی ظاهری این دو شاسی بلند بیندازیم و ببینیم امکانات رفاهی و ایمنی کدام یک بیشتر است.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به تمام نسل‌های تویوتا RAV4؛ از بدترین تا بهترین

طراحی ظاهری

دومین نسل از محصول جدید چینی‌ها که با نام ام جی اچ اس راهی بازار شده، نسبت به نسل اول دچار تغییراتی اساسی شده است. از مهم‌ترین تغییر و تحولاتی که این شاسی بلند تجربه کرده می‌توان به ابعاد آن شامل طول، عرض و ارتفاع اشاره کرد. هم اکنون نسل جدید MG HS با 4.66 متر طول و 1.89 متر عرض متمایز شده است.

ام جی HS

چینی‌ها همچنین از ارتفاع این خودرو حدود 3 سانتی متر کم کرده‌اند تا پویایی خودرو افزایش یابد و فاصله محوری به عدد 2.77 متر برسد. در نمای جلو ام جی HS شاهد تعبیه یک سپر تهاجمی و خشن هستیم که مجهز به چراغ‌های باریک و کشیده شده است.

همچنین زیر چراغ‌های جلو، جلوپنجره بزرگی دیده می‌شود که مه شکن‌ها را در گوشه خود جای داده و به افزایش نمای تهاجمی بودن این شاسی بلند کمک کرده است. نسبت به نسل اول، ام جی اچ اس نمای عقب کاملا بازطراحی شده‌ای را تجربه کرده و زوایا و اشکال نرم و منحنی سپر عقب حالت اسپرت و تیز به خود گرفته‌اند. نمای کلی چراغ‌ها به صورت یکپارچه و به هم پیوسته بوده و ضربه نهایی طراحی ظاهری این خودرو، دیفیوزرهایی است که روی سپر تعبیه شده‌اند.

تویوتا راوفور

و اما شاسی بلند ژاپنی تویوتا راوفور و رقیب کهنه کار ام جی HS، سال 2019 به بازار آمد و هم اکنون در اواسط دوران عمر خود به سر می‌برد. البته در طول نیم دهه فعالیت خود بارها دچار تغییرات و به‌روزرسانی‌های جذابی شده تا یک شاسی بلند خوش ترکیب باقی بماند.

به طور کلی می‌توان گفت که راوفور از نظر فرم و ساختار کلی تغییر خاصی نکرده و به لحاظ ابعاد و اندازه هنوز هم 4.60 متر طول، 1.86 متر عرض و 1.65 متر ارتفاع دارد. در نمای جلو خطوط تیز و زاویه‌دار به چشم می‌خورد و جلوپنجره بزرگ این خودرو طراحی لانه زنبوری به خود گرفته است.

در نمای جانبی، گلگیرها محل نصب رینگ‌های 19 اینچی شده و در نمای عقب دیفیوزر به کمک یک عنصر مشکی رنگ جانمایی شده است. یک نسخه از تویوتا راوفرو با نام ادونچر قابل سفارش است که تریم بدنه آفرودی و جلوپنجره ویژه دارد. خبر دیگر اینکه یک نسخه اسپرت جی آر هم از این شاسی بلند ژاپنی وجود دارد که با تزئینات مشکی براق قابل خریداری خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

معرفی تویوتا راو ۴ وارداتی جانبازان؛ مشخصات و امکانات کراس اوور ژاپنی دو دیفرانسیل

طراحی کابین

ام جی HS مجهز به یک کابین نو شده و دیگر طراحی نسل اول را ندارد. هم اکنون با ورود به کابین این شاسی بلند چینی، شاهد تعبیه نمایشگرهای دوگانه روی داشبورد هستیم که 12.3 اینچی بوده و از اندروید اتو و اپل کارپلی هم پشتیبانی می‌کنند. دو ویژگی دوربین 360 درجه و شارژ بی‌سیم گوشی هم قابل دسترس است.

ام جی HS

اگر نسخه‌های گران و فول آپشن این محصول را سفارش دهید از امکانات ویژه‌ای مثل روکش چرم صندلی‌ها و متریال با کیفیت رودری‌ها بهره‌مند خواهید شد. ظرفیت صندوق بار ام جی اچ اس نسبت به مدل قبلی‌اش حدود 44 لیتر افزایش یافته و به عدد 507 لیتر رسیده است. پنج سرنشین با وسایل اضافی به راحتی در این خودرو جا می‌گیرند.

فضای داخل کابین تویوتا راوفور آرام و سنتی بوده و برای قرار دادن اشیاء و برخی وسایل می‌توانید روی رودری‌ها و کنسول مرکزی، محفظه‌های مختلفی را که تعبیه شده ببینید. همچنین صفحه آمپر این شاسی بلند دیجیتالی و 12.3 اینچی است و یک صفحه نمایش 10.5 اینچی برای نمایش اطلاعات و سرگرمی وجود دارد که مجهز به اندروید اتو و اپل کارپلی است.

تویوتا راوفور

نسخه‌های مختلف راوفور مجهز به ترکیب چرم و پارچه و جیر شده و دوخت نقره‌ای هم به آن‌ها اضافه شده است. کابین با جزئیات زیادی همراه است و متریال باکیفیتی دارد. همچنین نسخه پلاگین هیبریدی این خودرو 520 لیتر فضای صندوق عقب دارد حال آنکه مدل‌های هیبریدی معمولی تا حداکثر 580 لیتر جا برای تعبیه وسایل دارند. اگر صندلی‌های عقب را بخوابانید، 1690 لیتر فضا خواهید داشت که فوق العاده است.

قوای فنی

چینی‌ها برای ام جی HS دو مدل پیشرانه بنزینی و پلاگین هیبریدی در نظر گرفته‌اند. نسخه درون سوز این شاسی بلند با یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو می‌تواند در شرایط ایده آل، 169 اسب بخار قدرت و 275 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نسخه پلاگین هیبریدی هم مجهز به یک موتور 1.5 لیتری توربو شده که 142 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و یک پیشرانه الکتریکی 209 اسب بخاری به کمک آن می‌آید.

ام جی HS

نسخه هیبریدی ام جی اچ اس باتری 24.7 کیلووات ساعتی دارد که در حالت تمام برقی به شما امکان پیمایش 110 کیلومتری می‌دهد. در هر دو مدل این شاسی بلند یک گیربکس 7 سرعته دو کلاچه نیروی محرکه را به چرخ‌ها انتقال می‌دهند.

تویوتا برای بازار اروپا، نسخه‌های هیبریدی معمولی و پلاگین هیبریدی را در نظر گرفته است که هر دو مدل با جعبه دنده سی وی تی، نیروی محرکه را به چرخ‌ها انتقال می‌دهند. راوفور هیبریدی در دو مدل محرک جلو و چهار چرخ محرک راهی بازار می‌شود که زیر کاپوت نسخه محرک جلو یک پیشرانه 2.5 لیتری چهار سیلندر و یک موتور الکتریکی با حداکثر توان 218 اسب بخار قدرت دارد.

تویوتا راوفور

همچنین نسخه چهار چرخ محرک این شاسی بلند در کنار موتور 2.5 لیتری 4 سیلندر درون سوز، دو پیشرانه برقی خواهد داشت که حداکثر 222 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. در نسخه پلاگین هیبریدی هم همچنان یک موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر با 185 اسب بخار قدرت تعبیه شده که به همراه دو موتور برقی، جمعا 306 اسب بخار قدرت خروجی دارد. باتری 18.1 کیلووات ساعتی راوفور به شما امکان پیمایش 75 کیلومتر را به صورت تمام الکتریکی می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

زنجیر تایم خودرو چیست و چه زمانی آن را تعویض کنیم؟

امکانات رفاهی و ایمنی

از مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی ام جی HS می‌توان به دوربین 360 درجه، شارژر بی‌سیم، گرم کن صندلی‌های جلو، شش یا هشت اسپیک، صندلی‌های برقی جلو، ترمز پارک برقی و اتوهلد، سیستم‌های کمک رانندگی، سیستم کنترل پایداری و کشش اشاره کرد.

همچنین تویوتا راوفور مجهز به آپشن‌های رفاهی و ایمنی مثل کروز کنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش و پایداری، ترمز ضدقفل، ترمز کمکی و اضطراری، اتولایت و چراغ روز روشنایی، هدآپ دیسپلی، کیسه هوا و ورود بدون کلید است.

قیمت

نسل دوم شاسی بلند تازه وارد چینی‌ها با قیمت رقابتی و مناسب 25 هزار پوندی برای نسخه بنزینی راهی بازارهای جهانی شده و قیمت نسخه پلاگین هیبریدی از 31.500 پوند آغاز می‌شود. این در حالی است که قیمت نسخه هیبریدی محرک جلو تویوتا راوفور از 39.890 پوند شروع می‌شود و نسخه چهار چرخ محرک پلاگین هیبریدی آن تا 44 هزار پوند می‌رسد.

کلام آخر

هر دوی این شاسی بلندهای جذاب و خانوادگی در بازار کشورمان حضور دارند و به عنوان رقیب هم به فروش می‌رسند. ام جی HS اساسا نسخه ری بج شده آر ایکس 5 است که توسط پارس خودرو وارد کشور شده و نسخه پلاگین هیبریدی آن در دسترس است. تویوتا راوفور هم به واسطه نامی خودرو و وارداتی به بازار کشور راه یافته و در حال حاضر با پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی قابل خرید خواهد بود.

انتخاب با شماست که بخواهید سراغ یک خودرو جدید اما چینی بروید یا اینکه یک شاسی بلند کهنه کار که در اواسط عمر خود قرار دارد را خریداری کنید. نظر شما راجع به تویوتا راوفور ژاپنی و ام جی اچ اس چینی چیست؟

در گجت نیوز بخوانید: فراکسیون مبارزه با فساد مجلس مأمور تحقیق و تفحص از ایران خودرو شد اکستریم LX و TXL، شاسی بلندهای لوکس چری به‌زودی در ایران + مشخصات و امکانات سرعت صادرات خودروهای چینی به کشورهای جهان لحظه به لحظه در حال افزایش است قیمت فولکس واگن ID4 در بازار ایران مشخص شد

مطالب مفید