راز تهیه لواشک زالزالک: جادوی خلق یک طعم استثنایی

لواشک زالزالک یکی از خاص‌ترین و خوش‌طعم‌ترین انواع لواشک است که در کنار مزه دلچسبی که دارد، بسیار مفید و پرخاصیت است. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با طرز تهیه لواشک زالزالک خانگی و همه فوت و فن‌های درست کردن آن آشنا شوید.

طرز تهیه لواشک زالزالک خانگی در آفتاب

آماده کردن مواد اولیه این لواشک حدود ۱ ساعت و خشک شدن آن در آفتاب چند روز طول می‌کشد.

مواد لازم برای تهیه لواشک زالزالک

مواد لازم برای تهیه لواشک زالزالک به شرح زیر است:

زالزالک۵ کیلوگرمآب۶ لیوان فرانسوی دسته‌دارنمکبه مقدار لازم

مراحل تهیه لواشک زالزالک

در این بخش می‌توانید با مراحل درست کردن لواشک زالزالک در آفتاب آشنا شوید.

مرحله اول: زالزالک‌ها را بجوشانید

برای شروع باید زالزالک‌ها را بشویید و خوب آبکشی کنید. سپس آن‌ها را در قابلمه بریزید و مقداری آب به قابلمه اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید زالزالک‌ها بجوشند و کمی نرم شوند.

مرحله دوم: زالزالک‌ها را از صافی رد کنید

زمانی که زالزالک‌ها به خوبی پختند و نرم شدند، شعله گاز را خاموش کنید. اجازه دهید زالزالک‌ها خنک شوند، سپس آن‌ها را در صافی بریزید و زیر صافی یک قابلمه قرار دهید.

با دست یا با گوشتکوب دستی زالزالک‌ها را خوب فشار دهید تا آب و گوشت زالزالک‌ها به طور کامل خارج شود و پوست و هسته آن‌ها در صافی باقی بماند.

مرحله سوم: پوره زالزالک‌ را دوباره بجوشانید

بعد از صاف کردن آب و گوشت زالزالک‌ها باید آن را دوباره در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. در این مرحله باید پوره زالزالک‌ها را به صورت مرتب هم بزنید تا ته نگیرد و نسوزد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک انگور خانگی در فر

مرحله چهارم: نمک را اضافه کنید

بعد از این که زالزالک‌ها به خوبی جوشیدند و به غلظت مناسب رسیدند، می‌توانید مقداری نمک به مواد اضافه کنید و بعد شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله پنجم: مایه لواشک را در سینی بریزید

اجازه دهید مایه لواشک کمی خنک شود. در این فرصت کف یک سینی را با سلفون یا کیسه فریزر بپوشانید و سپس مایه لواشک خنک شده را در سینی بریزید.

مرحله ششم: لواشک را آماده کنید

سینی را در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا لواشک شما آماده شود. معمولا درست کردن لواشک در آفتاب با توجه به میزان آفتاب حدود ۳ تا ۴ روز طول می‌کشد. بعد از آماده شدن لواشک‌ها می‌توانید آن‌ها را به اندازه دلخواه برش دهید و رول کنید.

بیشتر بخوانید: روش تهیه لواشک انجیر

طرز تهیه لواشک زالزالک با بخار آب

برای تهیه این لواشک روی بخار آب باید مواد لواشک را به روشی که گفته شد آماده کنید. سپس یک سنی فلزی را به خوبی چرب کنید و مایه لواشک را در آن بریزید. حالا یک قابلمه بزرگ را پر از آب کنید و روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند.

زمانی که آب جوشید، سینی را روی قابلمه قرار دهید. شعله گاز را روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید لواشک با حرارت بخار آب خشک شود. این روش خشک کردن لواشک حدود ۳ ساعت طول می‌کشد.

بعد از آماده شدن لواشک با یک کفگیر آن را از کف سینی جدا کنید و برگردانید و در معرض هوا قرار دهید تا به طور کامل خشک شود.

طرز تهیه لواشک زالزالک روی بخاری

برای تهیه این لواشک روی بخاری باید مایه لواشک را آماده کنید و سپس کف یک سینی فلزی را چرب کنید و مایه لواشک را در آن بریزید. حالا بخاری را با درجه حرارت کم روشن کنید.

سینی را روی بخاری قرار دهید و اجاره دهید برای چند روز روی بخاری بماند و خشک شود. در این روش نباید شعله بخاری را زیاد کنید، زیرا این کار موجب سوختن لواشک می‌شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک گلابی

طرز تهیه لواشک زالزالک در فر

یک روش ساده دیگر برای درست کردن لواشک زالزالک، استفاده از فر است. در این روش باید زالزالک‌ها را بپزید و زمانی که کاملا له شدند، از صافی رد کنید. حالا پوره زالزالک را دوباره در قابلمه بریزید و بجوشانید و سپس کمی نمک به آن اضافه کنید.

زمانی که پوره به غلظت مناسب رسید، شعله گاز را خاموش کنید. فر را با دمای ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. کف سینی فر را چرب کنید و پوره زالزالک را در آن بریزید.

حالا سینی را برای حدود یک تا ۲ ساعت در فر قرار دهید تا لواشک سفت شود. سپس سینی را از فر خارج کنید و آن را برای یک روز در معرض هوا قرار دهید تا کاملا خشک شود.

در انتها می‌توانید لواشک را از سینی جدا کنید. در این روش به هیچ عنوان نباید دمای فر را بیش از حد زیاد کنید یا از یک لایه نازک از میوه استفاده کنید. کم بودن مقدار مایه لواشک موجب می‌شود تا لواشک شما بیش از حد نازک شود و بسوزد.

نکات و فوت و فن‌های تهیه لواشک زالزالک

در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه لواشک زالزالک اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

در طرز تهیه لواشک خانگی با زالزالک می‌توانید از مقداری آلو و شلیل یا هر میوه دیگری که دوست دارید نیز استفاده کنید تا لواشک شما خوش‌طعم‌تر شود.اگر زالزالک شما طعم کمی دارد، می‌توانید از مقداری شکر یا عسل برای مزه دار کردن این لواشک استفاده کنید.برای تهیه این لواشک در آفتاب باید از سینی فلزی استفاده کنید.به جای قرار دادن پلاستیک در سینی می‌توانید برای تهیه این لواشک کف سینی را چرب کنید و مواد را مستقیما در سینی بریزید.بعد از آماده کردن لواشک‌های خانگی بهتر است آن‌ها را در یخچال یا فریزر قرار دهید.برای ترش شدن طعم لواشک زالزالک می‌توانید از مقداری آب لیمو ترش تازه، رب انار یا رب آلوچه استفاده کنید.از آنجایی که زالزالک میوه ترش مزه‌ای نیست، بهتر است از مقدار نمک کمی برای تهیه این لواشک استفاده کنید یا نمک را به طور کامل حذف کنید.لواشک زالزالک یک میان وعده سالم و مقوی است که می‌توانید در طول روز استفاده کنید، اما فراموش نکنید که لواشک کالری زیادی دارد و نباید در حجم زیادی مصرف شود.

در این مقاله از مجله آشپزی اکالا به چند روش طرز تهیه لواشک زالزالک و همچنین نکاتی مهم برای تهیه این لواشک اشاره شد. اگر تجربه درست کردن لواشک زالزالک را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید