آلودگی هوا رشد مغز کودکان را مختل می‌کند

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض برخی از آلاینده های هوا مانند ذرات معلق (PM 2.5) و اکسیدهای نیتروژن (NOx) در دوران بارداری و کودکی با تغییراتی در ساختار میکروسکوپی ماده سفید مغز مرتبط است.

به گزارش تسنیم، قرار گرفتن در معرض برخی آلاینده ها مانند ذرات معلق (PM2.5) و اکسیدهای نیتروژن (NOx) در دوران بارداری و کودکی با تغییراتی در ساختار میکروسکوپی ماده سفید مغز همراه است و برخی از این اثرات تا سنین نوجوانی نیز ادامه می یابد.

این یافته ها که توسط موسسه بارسلونا برای سلامت جهانی (ISGlobal) به دست آمده است، نیاز به رسیدگی به آلودگی هوا را به عنوان یک مشکل بهداشتی مهم به ویژه برای زنان باردار و کودکان برجسته می کند.

آلودگی هوا و رشد مغز

شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد آلودگی هوا تأثیر منفی بر رشد عصبی کودکان دارد. در حالی که مطالعات قبلی از روش‌های تصویربرداری برای بررسی اثرات آلاینده‌های هوا بر ماده سفید مغز استفاده می‌کردند، این مطالعات به یک نقطه از زمان محدود می‌شد و رشد کودکان را در طول زمان دنبال نمی‌کرد.

دکتر مونیکا گوکسنس; سرپرست این مطالعه گفت: «پیگیری کودکان از طریق رشد و انجام دو ارزیابی تصویربرداری برای هر کودک ممکن است بینش جدیدی در مورد اینکه آیا اثرات آلودگی هوا بر ماده سفید مغز باقی می ماند، کاهش می یابد یا بدتر می شود، ارائه دهد.

قرار گرفتن کودکان در معرض آلاینده های مختلف

در این مطالعه، بیش از 4000 کودک از بدو تولد در روتردام هلند مورد بررسی قرار گرفتند و تیم تحقیقاتی میزان قرار گرفتن کودکان در معرض 14 نوع آلاینده هوا در دوران بارداری و کودکی را بر اساس محل زندگی خانواده آنها ارزیابی کردند. در 1314 نفر از این کودکان، محققان داده های دو اسکن مغز (یکی در حدود 10 سالگی و دیگری در 14 سالگی) را برای ارزیابی تغییرات ساختار میکروسکوپی ماده سفید مغز تجزیه و تحلیل کردند.

تغییرات رشدی در ماده سفید مغز

نتایج نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض آلاینده هایی مانند ذرات معلق (PM2.5) و اکسیدهای نیتروژن (NOx) با تفاوت هایی در رشد ماده سفید مغز مرتبط است. به ویژه، قرار گرفتن بیشتر در معرض PM2.5 در دوران بارداری، و همچنین PM2.5، PM10 و NOx در دوران کودکی، با کاهش سطوح “ناهمسانگردی کسری” (FA) همراه بود، که معیاری برای چگونگی انتشار مولکول های آب در مغز است. .

این اثرات تا سنین نوجوانی باقی می ماند و اثرات طولانی مدت آلودگی هوا بر رشد مغز را نشان می دهد. هر افزایش در قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا معادل بیش از پنج ماه تاخیر در رشد “ناهمسانگردی خفیف” است.

آیا ذرات کوچک به مغز می رسند؟

میشل کاسترز; نویسنده اصلی این مطالعه معتقد است که کاهش «عدم تقارن جزئی» احتمالاً به دلیل تغییرات در میلین (لایه محافظ اعصاب) است. با این حال، مکانیسم دقیق تأثیر آلودگی هوا بر میلین هنوز مشخص نیست، اما ممکن است شامل ورود ذرات کوچک به مغز یا واکنش های التهابی ناشی از ورود ذرات به ریه باشد.

نیاز به دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه‌تر آلودگی هوا

محققان همچنین دریافتند که این اثرات در سطوح PM2.5 و PM10 رخ می دهد که بالاتر از حد توصیه شده سازمان بهداشت جهانی (WHO) است، اما همچنان در محدوده اتحادیه اروپا است.

محققان خاطرنشان کردند که مطالعه ما از نیاز به دستورالعمل های سختگیرانه تر در اروپا در مورد آلودگی هوا پشتیبانی می کند.

این تحقیق در مجله Environmental Research منتشر شده است.

مطالب مفید