چگونه یک خانواده مینیمالیستی و منسجم بسازیم؟

راهنماتو-مینیمال‌گرایی یا گرایش به حداقل وسایل و داشته‌ها در خانه صرفاً به عادت کم کردن وسایل مربوط نمی‌شود. هر چند که در برخی کشورها، مانند آمریکا، که میانگین وسایل موجود در خانه 300000قلم شناسایی شده است، کم کردن تعداد نیز حائز اهمیت است.

راهنماتو، اما همه نمی‌توانند برای جمع‌وجور کردن زندگی و رفتن به سمت حداقل‌گرایی از یک نسخه واحد پیروی کنند. شما می‌توانید تعمداً در خانه کارهایی انجام دهید تا به هدف رسیدن به خانواده‌ای که خرت و پرت دور و برش جمع نمی‌کند، تبدیل شوید. در این مقاله راهنماتو ما می‌خواهیم با شما 6عادت مفید برای زندگی حداقلی و ساده را در میان بگذاریم.

1.زباله

زباله‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن دور بیندازید. فقط درباره آشغال‌ها و دورریزها صحبت نمی‌کنیم. هر چیزی اعم از رسیدها، وسایل بسته‌بندی، جعبه‌های پست و ..را از کف اتاق جمع کنید و سریع دور بیندازید. در بدو امر سعی کنید که هر تعدادی از این وسایل را که می‌توانید بازیافت کنید و از آن‌ها به نحوی استفاده کنید اما اگر نشد سریع آن‌ها را از کف اتاق جمع کنید. حتماً کف اتاق را جمع کنید چون شلوغی منجر به شلوغی بیش‌تر می‌شود.

2.بسته‌گشایی

بعد از خریدهای روزانه بسته‌ها را سریع باز کنید و اقلام داخلشان را درون محفظه‌های مورد نظر بریزید. اگر بسته‌های دستمال کاغذی را در اتاق‌های مختلف پخش کنید. خوراکی‌ها را به تناسب جایی که باید قرار بگیرند در یخچال، فریزر یا کابینت جا بدهید. حتماً سیستم مرزبندی داخل یخچال و فریزر و کابینت را رعایت کنید تا نظم این مکان‌ها با خریدهای بیش‌ازحد بهم نریزد.

حتما هر جعبه‌ای که با پست به منزل می‌آید را سریع باز کنید و از سالم بودن وسایل درون آن مطلع شوید.

3. سطح میز و پیشخوان

سطح میز و پیشخوان آشپزخانه باید مرتب باشد تا بتوانید کیسه‌های خرید را قبل از مرتب‌سازی روی آن‌ها جا بدهید و موقع غذا درست کردن از فضای آن استفاده کنید. این سطوح برای چیدن وسایل تزیینی و ..نیستند. بعد از صرف غذا، هر چیزی باقی‌مانده را در ظرف‌های در دار بسته‌بندی کنید. بنابراین میز شما همیشه برای پذیرایی خلوت می‌ماند. در حالت کلی، سطوح مسطح بهتر است با کم‌ترین اشیاء تزیین شوند که نیازی به تمیزکاری دائمی هم نداشته باشند.

4.اهدا 

لباس‌های قدیمی را که دیگر نمی‌پوشید به کسانی هدیه کنید که می‌پوشند. اسباب‌بازی‌هایی که فرزندان‌تان دیگر با آن‌ها بازی نمی‌کنند را ببخشید به بچه‌های دیگر. هر چه فضا را خلوت‌تر کنید، نظم دادن به وسایل راحت‌تر می‌شود.

5.انبار 

آیا از موجودی کالاها و وسایل ولباس‌هایتان آگاه هستید؟ غذای روزانه را با همان چیزهایی که در یخچال باقی مانده است بپزید. از انبار کردن و انباشت کردن هر چیزی در خانه پیشگیری کنید. یادتان باشد که همه کالاها تاریخ مصرف دارند بنابراین انبار کردن و انباشت کردن به دردتان نمی‌خورد. لباس‌ها هم از مد میفتند یا در کمد از بین می‌روند، تا نیاز ندارید چیزی نخرید.

6.استراحت 

آخر هفته به چیزهایی که هیجان‌زده‌تان می‌کنید بله بگویید و به هر چیزی که الزام و اجباری است، نه بگویید. کار کردن شیرین است، اما فرسودگی، کار کردن بیش‌تر از برنامه‌ریزی و استرس گرفتن اصلاً جالب نیست. همه این عادت‌ها می‌توانند استرس و اضطراب را افزایش دهند. بچه‌هایتان را با برنامه‌های شلوغ گرفتار نکنید. در ضمن اگر بامشغله زیادی‌تان باز هم کار تازه‌ای قبول کنید، درواقع دارید آدم‌ها را ناامید می‌کنید. بنابراین نه گفتن به بعضی کارها، در راستای ناامید نکردن آدم‌هاست.

در یک خانواده مینیمالیستی، ارزش‌ها، الویت‌ها و تقویم با هم هماهنگ هستند.

 

مطالب مفید