طرز تهیه ترشی هفت بیجار زرد: تجربه‌ای لذت‌بخش از شمال با طعمی متفاوت و دل‌نشین

ترشی هفت بیجار یکی از محبوب‌ترین ترشی‌های سنتی شمالی است که معمولا به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با طرز تهیه ترشی هفت بیجار زرد رنگ خانگی و همه فوت و فن‌های درست کردن این ترشی آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه ترشی هفت بیجار زرد

مواد لازم برای تهیه ترشی هفت بیجار زرد به شرح زیر است:

نعنا۱۰۰ گرمترخون۱۰۰ گرممرزه۱۰۰ گرمجعفری۱۰۰ گرمچوچاق۱۰۰ گرمکرفس۳۰۰ گرمگل کلم۳ کیلوگرمفلفل دلمه‌ای۲۰۰ گرمهویج۳۰۰ گرمخیار۲۰۰ گرمسیب زمینی ترشی۵۰۰ گرمبوته سیر۳ عددفلفل سبز تند۳ عددسرکه سفید۴ لیترنبات۱۵۰ گرمپودر گلپر۲ قاشق غذاخوری پرزردچوبه۲ قاشق غذاخوریسیاه دانه۲ قاشق غذاخوریفلفل قرمز تند۱۰ عددنمک۴ تا ۵ قاشق غذاخوری

مراحل تهیه ترشی هفت بیجار شمالی

آماده کردن مواد اولیه این ترشی حدود یک ساعت طول می‌کشد. در این بخش می‌توانید با مراحل درست کردن ترشی هفت بیجار زرد رنگ به طور کامل آشنا شوید.

مرحله اول: سبزی‌ها را پاک کنید و بشویید

برای شروع باید نعنا، ترخون، مرزه، جعفری و چوچاق را پاک و ساقه‌های بلند و قسمت‌های زرد را جدا کنید. در ادامه سبزی‌ها را بشویید و چند دور آبکشی کنید.

مرحله دوم: سبزیجات را همراه با کرفس و سیر میکس کنید

در این مرحله باید حبه‌های سیر را از بوته جدا کنید و پوست آن‌ها را بگیرید. در ادامه برگ‌های کرفس را جدا کنید و به خوبی بشویید و با سبزیجات دیگر ترکیب کنید. حبه‌های سیر را بشویید و همراه با سبزیجات مختلف در غذاساز یا مخلوط کن بریزید و خوب میکس کنید تا کاملا خرد شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی لیته بادمجان کبابی

مرحله سوم: گل کلم، هویج و ساقه کرفس را خرد کنید

در این مرحله باید گل کلم‌ها را بشویید و چند دور آبکشی کنید. سپس آن‌ها را به اندازه دلخواه خرد کنید و در ظرف مناسب بریزید. هویج را بشویید و پوست آن را جدا کنید و سپس آن را به صورت حلقه‌ای برش دهید. ساقه کرفس را نیز به هر اندازه‌ای که دوست دارید خرد کنید و در ظرف بریزید

مرحله چهارم: فلفل دلمه، خیار و سیب زمینی ترشی را خرد کنید

فلفل دلمه، خیار و سیب زمینی ترشی را به خوبی بشویید. حالا فلفل دلمه‌ای را به صورت نگینی و خیار را به صورت حلقه‌ای خرد کنید. برای تهیه این ترشی نیازی به جدا کردن پوست خیار نیست. در ادامه سیب زمینی ترشی را نیز خرد و به سایر مواد اضافه کنید.

مرحله پنجم: فلفل سبز و ادویه‌ها را به مواد ترشی اضافه کنید

فلفل سبز تند را بشویید و به صورت ریز خرد کنید و به مواد ترشی اضافه کنید. در ادامه مقداری نمک، زردچوبه، پودر گلپر و سیاه دانه به مواد ترشی اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید تا مزه دار شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی فلفل تند چرخ شده

مرحله ششم: سبزیجات میکس شده را اضافه کنید

در این مرحله می‌توانید سبزیجات میکس شده را به مواد ترشی اضافه کنید و دوباره مواد را به خوبی هم بزنید تا مزه دار شوند.

مرحله هفتم: سرکه و نبات را بجوشانید

سرکه را در یک قابلمه بریزید و آن را روی شعله ملایم قرار دهید. در ادامه تکه‌های نبات را اضافه کنید و مواد را به صورت مداوم هم بزنید تا نبات به طور کامل در سرکه حل شود.

نیازی به جوشیدن سرکه نیست و زمانی که نبات در سرکه حل شد، می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید. اضافه کردن نبات موجب متعادل شدن طعم ترشی شما می‌شود.

مرحله هشتم: مواد ترشی را در شیشه بریزید

چند شیشه تمیز و خشک آماده کنید و بعد مقداری از سبزیجات مخلوط و مزه دار شده را در هر شیشه بریزید در ادامه کمی فلفل قرمز روی مواد ترشی بپاشید و بقیه شیشه را با ترکیب سبزیجات پر کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی پیاز بندری

مرحله نهم: شیشه‌های ترشی را با سرکه پر کنید

بعد از این که مواد ترشی را در شیشه ریختید، باید ترکیب سرکه و نبات را که حالا نیمه داغ است، در شیشه‌ها بریزید. مقدار سرکه باید به اندازه‌ای باشد که روی مواد را به طور کامل بپوشاند.

مرحله دهم: ترشی را آماده کنید

بعد از ریختن همه مواد ترشی در شیشه‌ها باید درب شیشه‌ها را محکم ببندید و آن‌ها را به مدت ۲۴ ساعت در فضای آشپزخانه قرار دهید. بعد از یک روز ترشی شما آماده است و می‌توانید آن را میل کنید.

نکات و فوت و فن‌های تهیه ترشی هفت بیجار زرد

در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه ترشی هفت بیجار زرد اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

در طرز تهیه هفت بیجار فوری و خوشمزه باید زمانی سرکه را به مواد ترشی اضافه کنید که از داغی افتاده ولی هنوز گرم باشد. این کار موجب می‌شود تا ترشی شما سریع‌تر آماده شود.برای تهیه این ترشی حتما از شیشه‌های تمیز و خشک استفاده کنید تا ترشی شما خراب نشود.اضافه کردن فلفل قرمز به این ترشی سلیقه‌ای است و در صورت تمایل می‌توانید آن را حذف کنید.برای این که مقدار ترشی سرکه کم شود می‌توانید از مقدار مساوی سرکه و آب جوشیده استفاده کنید.در برخی رسپی‌ها برای تهیه این ترشی از چند عدد پیاز قرمز کوچک نیز استفاده می‌شود. در صورت اضافه کردن پیاز می‌توانید آن را به هر اندازه‌ای که دوست دارید خرد کنید.برای تهیه این ترشی بهتر است مواد ترشی را به یک اندازه خرد کنید تا ظاهر ترشی شما زیباتر شود.اضافه کردن سیاه دانه موجب متعادل شدن طبع ترشی و رفع سردی ترشی می‌شود.به منظور تهیه این ترشی بهتر است از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید.برای جلوگیری از ورود هوا به داخل ترشی بهتر است یک تکه کیسه فریزر روی درب ظرف قرار دهید و بعد آن را محکم ببندید.بعد از باز کردن درب ترشی باید آن را در یخچال قرار دهید.به هیچ عنوان این ترشی را در معرض نور آفتاب قرار ندهید، زیرا این کار موجب فساد ترشی می‌شود.برای ماندگاری بیشتر ترشی می‌توانید صبر کنید تا سرکه کاملا سرد شود و بعد آن را به ترشی اضافه کنید. در این روش باید برای مصرف ترشی حدود ۱۵ تا ۲۰ روز صبر کنید.به منظور نگهداری این ترش بهتر است آن را در مکانی خنک، با نور و رطوبت کم قرار دهید.برای تهیه این ترشی می‌توانید سبزیجات را به صورت ریز خرد کنید. در این روش دیگر نیازی به میکس کردن سبزیجات نیست.برای این که مطمئن شوید مقدار نمک ترشی مناسب است یا نه، حتما آن را در آب یا سرکه حل کنید و طعم آن را بچشید و سپس به مواد ترشی اضافه کنید.

در این مقاله از مجله آشپزی اکالا روش درست کردن ترشی مخلوط زرد رنگ خوشمزه و خانگی هفت بیجار را یاد گرفتیم. این ترشی طعم فوق العاده لذیذی دارد و می‌توانید آن را با انواع غذاهای ایرانی سرو کنید. اگر تجربه درست کردن این ترشی را دارید، حتما نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید