افزایش دستمزد مستندسازان: حالا حداقل حقوق فیلم‌سازان مستند به ۱۱۰ میلیون تومان رسید – جدیدترین اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند کف دستمزد سال ۱۴۰۳ را برای مستندسازان اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، نرخ کف دستمزد انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند با برگزاری جلسات متعدد در انجمن تعیین و قیمت‌ها در اطلاعیه‌ای همراه با توضیحات لازم و مرتبط منتشر شد.

در این اطلاعیه آمده است:

«آنچه کارگردان فیلم مستند را از برنامه‌ساز متفاوت می‌سازد شناخت او از فرم روایت، ایده‌مندی و استفاده بدیع از بیان سینمایی است که این امر حرفه کارگردانی را در دسته مشاغل سخت می‌گنجاند. در این شرایط افزایش هزینه‌ها و تورم حاکم بر کشور بیش از پیش تولید فیلم مستند را دستخوش مشکلات فراوانی کرده است. در این میان کارگردان فیلم مستند به تبع نقش و اهمیتش در تولید نهایی اثر، بیشترین مسئولیت را از مرحله پیش تولید تا واپسین مراحل فنی پس از تولید، بر عهده دارد.

در این شرایط و با توجه به میزان درگیری کارگردان گاه دستمزد او از سایر بخش‌های تولید یک اثر کمتر محاسبه می‌شود. ازاین‌رو، انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند با توجه به شرایط تورمی و معیارهای متغیر در اقتصاد کشور و میزان درگیری کارگردان مستند به‌عنوان مؤلف، پس از چندین ماه تحقیق و مشورت با در نظر گرفتن معیارهای سینمای مستند ایران، کف دستمزد هرساله کارگردانان سینمای مستند را به این ترتیب اعلام می‌کند:

مستند کوتاه (تا سقف ۳۰ دقیقه) : صد و ده میلیون تومان

مستند نیمه بلند (تا سقف ۶۰ دقیقه) : دویست و پنجاه میلیون تومان

مستند بلند (تا سقف ۹۰ دقیقه) : سیصد و پنجاه میلیون تومان

با توجه به نوع پروژه مستند، تک قسمتی یا مجموعه بودن، گونه و سختی کار هزینه‌های اعلام شده می‌تواند تا بیست درصد متغیر باشد.

همچنین، دستمزدهای تعیین شده با توجه به شرایط تورمی امسال به‌عنوان کف دستمزد تعیین شده است که سال آینده و با توجه به شرایط جدید به روزرسانی خواهد شد.

رعایت موارد ذکر شده از تاریخ انتشار این اطلاعیه برای تمامی اعضای صنف ضروری است و باید در انعقاد قراردادهای جدید در نظر گرفته شود.»

مطالب مفید