اسرائیل، هزینه‌های هنگفت برای مقابله با تهدیدات موشکی ایران

ایران با شلیک 180 موشک بالستیک به اسرائیل، قدرت موشکی خودش را به دنیا نشان داد. این حمله چالشی بزرگ برای سیستم دفاع هوایی اسرائیل بود.

در تاریخ 10 مهر ماه 1403 ایران تصمیمی مبنی بر شلیک تقریبا 180 موشک بالستیک به سمت اسرائیل گرفت. این اقدام تکان‌دهنده برحسب نیت برتر برای حفظ منافع و ذخایر نظامی بود. اجرای این نقشه کاملا براساس محاسبات و برنامه‌ریزی‌های ماهانه صورت گرفت و آسیب جدی به طرف مقابل جزو اصلی‌ترین اهداف بود.

تمامی پرتاب‌ها در طول شب صورت گرفت و چالش بسیار سختی برای سیستم دفاع هوایی اسرائیل یعنی گنبد آهنین ایجاد کرد. مشکل اصلی سرعت بالای این موشک‌ها بود که رهگیری و انهدام آن‌ها را سخت‌تر می‌کرد. اما با وجود تعداد زیاد انفجارها در کرانه باختری هیچ تلفات جانی مهمی به‌وجود نیامد. با اینکه اهداف مورد نظر به خوبی نابود شد، اما تا به حال فقط یک مورد تلفات در کل عملیات ثبت شده است.

موشک‌های «عماد» و «قدر» در حملات موشکی ایران

موشک‌های پرتاب شده به کرانه باختری، «عماد» و «قدر» نام دارند. این موشک‌ها داری توانایی و سرعت شگفت‌انگیزی هستند که تا شش برابر سرعت صوت، قدرت حرکت دارند. در طول حمله شبانه تنها 12 دقیقه زمان برای رسیدن از ایران به اسرائیل صرف شد. تقریبا همه موارد پرتاب شده موفق بودند و به هدف برخوردند. به صورت ساده سرعت هر یک از موشک‌ها نزدیک به 4600 مایل در ساعت (7400 کیلومتر بر ساعت) بود. یعنی این موشک‌ها می‌توانند در مواقع خاص از رادار هوایی نیز دور بمانند. البته یک نسخه خاص از موشک‌های بالستیک در داخل ایران با نام «فاتح 2» تولید می‌شود که می تواند به سرعت سرسام‌آور 10 هزار مایل در ساعت (16 هزار کیلومتر بر ساعت) دستیابی کند.

طبق لیست‌های موجود حدود 3000 موشک بالستیک در زرادخانه ایران وجود دارد. البته احتمال هم وجود دارد که در آینده این عدد افزایش بیابد. این حمله یک نماد برای حفظ و تولید تجهیزات نظامی بیشتر برای ایران بود که طی ایجاد یک جنگ تمام عیار ممکن است از آنها استفاده کند.

سیستم دفاع هوایی اسرائیل

دلیل اصلی پرتاب یکپارچه این موشک‌ها تضعیف سیستم دفاع هوایی اسرائیل بود. طی ویدیوها و مواردی که رویت شد، نشان داد که که در مواقعی این سیستم دارای نقطه ضعف‌های زیادی است. البته با گذشت از این حمله حتما اسرائیل نسبت به افزایش قدرت و کارایی این پدافند تغییرات بسیار مهمی را اضافه خواهد کرد. این افزایش قدرت و کارایی قطعا هزینه‌های بالایی را برای اسرائیل خواهد داشت. با این حال، هیچ آمار دقیقی از موجودی سیستم گنبد آهنین در سطح کرانه باختری وجود ندارد. البته به صورت تقریبی ارزش کل موشک‌ها و تجهیزات به صدها میلیون می‌رسد.

سامانه «پیکان 2 و 3» که در کل سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین وجود دارد، کاملا برای دفاع از سطح اسرائیل طراحی شده‌اند و طی حملات گوناگون می‌توانند تمامی موشک‌های بالستیک را در حین پرواز رهگیری و منهدم کنند. این سامانه دفاعی براساس مهندسی پیشرفته دیوید اسلینگ برای مقابله با تهدیدات مخلتف پیاده‌سازی شده است.

گزارشات مهم نسبت به حملات موشکی ایران

نکته جالب این حمله، اطلاع‌رسانی به کشورهای همسایه قبل از پرتاب موشک‌ها بود که براساس صحبت‌های شهید حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه سابق ایران مشخص شد. همچنین، اشاره شد که تمامی این حملات با توجه به حوادث اخیر از جمله ترور شهید حسن نصرالله، رهبر سابق حزب الله توسط اسرائیل انجام شده است.

همچنین، حدود ساعت‌ها پیش از حمله، منابع آمریکایی اعلام کردند که احتمال وقوع یک حمله توسط ایران وجود دارد و تمامی اطلاعات براساس تصاویر ماهواره‌ای از فضا ارائه شده بود. یک نکته مهم دیگر نیز این بود که روسیه قبل از حملات شبانه کاملا در جریان نقشه حضور داشته است و برحسب گزارش ایران آماده بود.

با اینکه ساعت‌ها از حملات شبانه ایران گذشته است، اما هنوز مشخص نیست که آیا موشک‌ها توانسته‌اند اهداف مهمی را نابود کنند یا نه؟ در حملات گذشته ماه فروردین حدود 120 موشک به سمت اسرائیل پرتاب شد که تنها 9 مورد توانست از سیستم دفاع هوایی عبور کند و به دو پایگاه هوایی آسیب برسانند.

حمله فروردین ماه

در طول حملات ماه فروردین حدود 300 پهپاد و موشک‌های مختلف به سمت کرانه باختری پرتاب شدند اما در حمله شبانه روز سه‌شنبه هیچ پهپادی وجود نداشت. این موضوع نشان می‌دهد که استفاده از پهپادهای کندتر در مقابل سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین کارساز نیست و کارایی سلاح‌های پیشرفته همچون موشک‌های کروز بیشتر است.

در مقایسه با جنگ بین روسیه و اوکراین که موشک‌ها و پهپادهای زیادی مورد استفاده قرار گرفتند، فرمانده کل ارتش اوکراین نسبت به حملات ایران به اسرائیل گزارش داد که رهگیری سیستم دفاع هوایی در برابر پهپادها حدود 63 درصد و در برابر موشک‌های کروز حدود 67 درصد است. اما نتایج موشک‌های بالستیک میزان بسیار مهم و کمی دارد که حدود 4.5 درصد هستند. این آمار نشان می‌دهد که آینده جنگ‌ها با موشک‌ها به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نمی‌باشد.

همچنین بخوانید: معرفی موشک هایپرسونیک فتاح ؛ سلاح مخوف سپاه در حمله وعده صادق ۲ اسرائیل در حمله به حوثی‌های یمن از یک سلاح مخفی استفاده کرد + ویدیو معرفی موشک بالستیک سجیل ؛ دردانه سپاه در حمله به اسرائیل

 

مطالب مفید