دنیای شگفت‌انگیز دمنوش‌های گیاهی: ۱۲ دستور طلایی با خواص خارق‌العاده

به دنبال نوشیدنی‌ای طبیعی و سالم هستید؟ دمنوش‌های گیاهی بهترین انتخاب برای شما هستند. در این مقاله از مجله اکالا، ۱۲ دمنوش گیاهی را با خواص درمانی بی‌نظیر و طرز تهیه آسان معرفی می‌کنیم تا سلامتی و تندرستی را به زندگی‌تان هدیه کنید.

۱- دمنوش‌های ترکیبی

دمنوش‌ها به تنهایی دارای خاصیت هستند اما زمانی که با هم ترکیب می‌شوند خواص آن‌ها به چندین برابر می‌رسد. ترکیب این دمنوش‌ها را نباید نادیده گرفت و باید بدانیم ترکیب کدام دمنوش‌ها با هم معجزه آسا است.

رفع سردرد و تقویت اعصاب

می‌توان گفت تقریبا همه‌ی افراد در طول زندگی خود دچار سردرد می‌‌شوند که در برخی از آن‌ها این مشکل جدی‌تر بوده و با عنوان سردردهای میگرنی، سینوسی، تنشی و خوشه‌ای شناخته می‌شوند.

خوشبختانه گیاهان دارویی بسیار زیادی وجود دارد که برای تقویت اعصاب و کاهش سردرد مناسب هستند. بابونه، زنجبیل، بادرنجبویه، دارچین، اسطوخودوس، نعناع، میخک، پونه، گل گاوزبان، سنبل الطیب، نعنا فلفلی، آویشن و چای سبز همگی برای رفع سردرد مناسب هستند.

نشاط ‌آور و رفع افسردگی

زندگی پرمشغله امروزی، نیاز به روش‌هایی برای رفع افسردگی دارد. استفاده از دمنوش‌های گیاهی طبیعی بهترین روشی است که بدون عوارض از این مشکل جلوگیری می‌کند.

زعفران، گل نسترن، زیرفون، هل، به لیمو، بابونه، گل محمدی، بهارنارنج، دارچین و چای سفید برای کاهش افسردگی مناسب هستند. یک ترکیب خوب برای این منظور، به لیمو و زیرفون است.

این دمنوش طبع گرمی داشته و به کاهش استرس کمک کرده و جزو دمنوش‌های نشاط ‌آور محسوب می‌شود. از دمنوش ترکیبی زعفران، گل محمدی، دارچین و هل نیز می‌توانید استفاده کنید.

چنانچه برای شما خواص دمنوش‌های ترکیبی جالب بود، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله خواص دمنوش‌های ترکیبی مراجعه کنید.

۲- دمنوش‌های آرام‌بخش

در دنیای پر استرس امروز خوردن یک لیوان چای و دمنوش آرام‌بخش شما را از استرس و نگرانی دور می‌کند. از دمنوش‌های آرام‌بخش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

زعفران

زعفران جزو گران قیمت‌ترین گیاهان در دنیا است. این گیاه شامل آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی است که از سلول‌ها و به ویژه سلول‌های مغزی در برابر ترکیبات آسیب‌زننده محافظت می‌کند.

آنتی‌اکسیدان‌های مهم زعفران شامل کروسین، کروستین، سافرانال و کامفرول است. این ترکیبات علاوه بر حفاظت از سلول‌های مغز، استرس را کاهش داده و عملکرد مغز مانند به خاطر سپردن و یادگیری را بهبود می‌بخشد.

از دمنوش زعفران می‌توان برای آرامش اعصاب، کاهش استرس و افسردگی استفاده کرد. برای تهیه‌ این دمنوش، سه رشته زعفران را بکوبید یا آسیاب کنید. سپس آن را به یک لیوان آب جوش اضافه کرده و بگذارید حدود یک ربع بماند تا دم بکشد.

دارچین

آیا می‌دانید دارچین برای مصریان باستان بیشتر از طلا ارزش داشت؟ به این دلیل که دارچین دارای خواص شگفت‌انگیزی است که آن را بسیار ارزشمند می‌کند. دارچین برای مغز بسیار عالی است.

این گیاه دارای طبع گرمی بوده و برای پیشگیری از پارکینسون، آلزایمر و اختلالات شناختی که همگی از بیماری‌های مربوط به مغز است، مناسب است. این گیاه همچنین حاوی منگنز و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که برای سلامت اعصاب و بدن بسیار مفید است.

از دمنوش دارچین می‌توان برای تمدد اعصاب و آرامش گرفتن استفاده کرد. برای تهیه‌ آن، چند عدد چوب دارچین را با آب سرد شسته، خرد کنید و داخل قوری بریزید. روی آن آب جوش ریخته و بگذارید به مدت یک ربع دم بکشد.

برای مشاهده ادامه این مطلب روی لینک خواص دمنوش‌های آرامبخش کلیک کنید.

۳- گل گاوزبان و خواص آن

گیاه گاو‌زبان گیاهی یک یا چند ساله است که به طور معمول حدود ۳۰ الی ۶۰ سانتی‌متر قد می‌کشد؛ اما گاهی اوقات قد آن به حدود یک متر نیز می‎‌رسد. از این گیاه اولین بار برای درمان جای نیش مار استفاده شد. اما رفته رفته خواص بیشمار این گیاه برای مصارف گوناگون کشف شد.

برگ‌ها و گل‌های این گیاه ضدسرفه، آرامش‌بخش، ادرار‌آور و تب‌بر بوده و همچنین برای درمان سردرد نیز مصرف می‌شود. عرق گل گاوزبان تسکین‌دهنده‌ی پوست‌ قرمز شده است و از آن می‌توان برای درمان جوش استفاده کرد.

گل گاوزبان دارای خواص بیشماری است که در زیر به آن اشاره‌ای خواهیم کرد.

قاعده ‌آور و کمک به رفع اختلالات قاعدگی

گل گاوزبان یک گیاه قاعده‌آور است که اگر خانم‌ها بیش از ۵ مرتبه در روز از آن استفاده کنند، پریود می‌شوند. با این حال، این گیاه به رفع کمردرد، سردرد و نوسانات خلقی که از علائم شایع قاعدگی است، کمک می‌کند.

کمک به سلامت هرچه بیشتر پوست

عصاره‌ی این گیاه حاوی ترکیبات نرم‌کننده‌ای است که برای رفع خارش و خشکی پوست و همچنین رفع قرمزی و التهاب آن مناسب است. گل گاوزبان برای درمان اگزما و درماتیت موثر عمل می‌کند. می‌توان از سرگل و افشرده‌ی برگ گل گاوزبان برای درمان جوش و به ویژه جوش‌های عصبی استفاده کرد.

برای مشاهده ادامه این مطلب می‌توانید روی لینک خواص گل گاوزبان کلیک کنید.

۴- دمنوش بابونه و خواص آن 

بابونه، این گیاه پر خاصیت و عالی، در طب سنتی برای درمان بسیاری از امراض استفاده می‌شود. کمک به سلامت گوارش و به ویژه معده، تسکین‌ دهنده اعصاب، کمک به سلامت پوست، تقویت سیستم ایمنی، کنترل دیابت و کمک به درمان بی‌خوابی از جمله خواص و ویژگی‌های این گیاه است.

بابونه دارای ترکیبی به نام فلاونوئید است که به عنوان یک ماده‌‌ موثر در ساخت برخی از داروها استفاده می‌شود.

کاربردهای بابونه

از کاربردهای این گیاه پرخاصیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نوشیدن چای بابونه بعد از غذا، به هضم آن کمک می‌کند.ضماد بابونه برای درمان بواسیر توصیه می‌شود.استفاده از بخور یا دمنوش بابونه به داشتن خوابی آرام کمک می‌کند.

برای مطالعه ادامه این مطلب روی لینک خواص دمنوش بابونه کلیک کنید.

۵- دمنوش پونه و خواص آن

پونه، گیاهی دارویی از خانواده‌ نعناع است که گل‌های صورتی و برگ‌های کرکی و معطر دارد. در گذشته از این گیاه برای سقط جنین و دفع حشرات استفاده می‌شد. اما با گذشت زمان خواص دارویی این گیاه کشف شد. به خواص آن در زیر اشاره می‌شود.

رفع مشکلات تنفسی

پونه، حاوی مقدار زیادی منتول است که این ترکیب، خاصیت خلط‌ آوری دارد. بنابراین پونه برای خارج کردن اخلاط تجمع‌یافته در ریه و سینه مفید است و برای درمان سرفه، گلودرد و برونشیت استفاده می‌شود.

تنظیم هورمون‌های زنانه و قاعده‌آور

پونه با تحریک هورمون‌های استروژن و پروژسترون به تنظیم چرخه‌ قاعدگی کمک کرده و جزو گیاهان قاعده‌آور محسوب می‌شود. این گیاه همچنین عفونت‌های رحم را کاهش می‌دهد.

تسکین‌دهنده‌ اعصاب

پونه، یک گیاه آرام‌بخش است و به تسکین اعصاب، درمان بی‌خوابی، کاهش عصبانیت و استرس کمک می‌کند. در موارد حاد، با نظر پزشک می‌توان از عرق پونه برای درمان تشنج نیز استفاده کرد. 

برای مطالعه کامل این مطلب روی لینک خواص پونه کلیک کنید.

۶- دمنوش بهارنارنج

اگر به دنبال یک دیازپام خانگی هستید، دمنوش بهارنارنج این خواسته شما را می‌تواند تامین کند. بهارنارنج در مصارف طب سنتی، بسیار پر کاربرد است. گل بهار نارنج از عطر خاصی برخوردار است.

از نظر طعم کمی تلخ مزه است و برای همین است که در زمان دم کردن بهتر است با کمی عسل میل شود. دم کرده گل بهار نارنج برای رفع سیستم عصبی بسیار زبانزد است و آرامش خاصی را به افراد خواهد داد.

چنانچه دچار غلظت خون هستید از شربت بهار نارنج استفاده کنید و معجزه آن را با چشم خود مشاهده کنید. در صورت گرفتگی بینی، می‌توانید از گل و برگ آن استشمام کنید و احساس راحتی و تنفس بهتری را بدست آورید. از خواص دمنوش بهارنارنج به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

 آرامش بخش و تسکین دهنده اعصاببرطرف کننده امراض گوارشی تسکین دهنده قلب و تقویت سیستم ایمنی درخشندگی و لطافت دهندگی پوست برطرف کننده اختلال خواب

برای مطالعه ادامه این مطلب روی لینک طرز تهیه دمنوش بهار نارنج و خواص آن کلیک کنید.

۷- دمنوش نعناع

نعناع بسیار پرکاربرد و پرطرفدار است و به صورت تازه یا خشک استفاده می‌شود. در بسیاری از محصولات همانند خمیر دندان، آدامس و محصولات آرایشی و بهداشتی از روغن نعناع استفاده می‌شود. استفاده از نعناع خشک به عنوان ادویه‌ غذا نیز به افراد کمک می‌کند تا علاوه بر طعم و عطر مطلوب، مصرف سدیم و قند خود را کم کنند.

درمان آلرژی

نعناع حاوی یک ترکیب آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی به نام رزماریک اسید است. تحقیقات نشان داده ‌است که این ترکیب به کاهش علائم آسم کمک می‌کند. علاوه بر این، گروه گیاهی نعناع شامل گونه‌هایی است که خواص ضدآلرژی دارند.

تسکین‌دهنده‌ علائم سرماخوردگی

نعناع حاوی ترکیبی به نام منتول، یک ضد احتقان (رفع ‌کننده‌ گرفتگی بینی و سینه) است. این ترکیب به تجزیه‌ بلغم و مخاط کمک کرده و دفع آن را آسان می‌کند.

هنگام سرماخوردگی، استفاده از نعناع به کاهش علائم آن مثل گرفتگی گلو و بینی و سرفه کمک می‌کند. برخی از شواهد نشان می‌دهد که نعناع سوزش و درد سرماخوردگی را نیز تا حدودی تسکین می‌بخشد. نعناع در درمان سرماخوردگی کمک می‌کند.

برای مشاهده خواص دیگر نعنا روی لینک دمنوش نعناع و طرز تهیه دمنوش آن کلیک کنید.

۸- دمنوش آویشن

آویشن گیاهی از خانواده‌ نعناع است که به صورت دمنوش، عرق و ادویه پودری استفاده می‌شود. آویشن به واسطه‌ طعم لذیذی که دارد به عنوان طعم‌دهنده‌ اصلی برخی از غذاها استفاده می‌شود.

اما از آنجایی که آویشن خواص دارویی مفیدی از جمله کمک به درمان سرماخوردگی، مشکلات گوارشی و فشار خون دارد، به عنوان یک داروی طبیعی نیز شهرت پیدا کرده‌ است. آویشن منبع ویتامین C و A بوده و همچنین سرشار از مواد معدنی مثل مس، فیبر، آهن و منگنز است.

آویشن به کاهش فشار خون کمک می‌کند

در یک تحقیق نشان داده شد که آویشن ضربان قلب موش‌های دارای فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می‌‎دهد و علاوه بر آن به کاهش سطح کلسترول خون آن‌ها نیز کمک می‌کند. یک روش هوشمندانه برای کنترل و کاهش فشار خون، جایگزین کردن نمک غذا با آویشن پودری است.

آویشن به درمان مشکلات تنفسی مثل سرفه و برونشیت کمک می‌کند

عصاره‌ی آویشن به عنوان یک روش طبیعی برای درمان سرفه استفاده می‌شود. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که ترکیب آویشن و پیچک به کاهش سرفه و سایر علائم برونشیت حاد کمک می‌کند. هنگامی که دچار سرفه یا گلو درد شدید، کافیست مقداری دمنوش آویشن میل کنید.

برای مطالعه دیگر خواص این گیاه پرکاربرد روی لینک خواص دمنوش آویشن کلیک کنید.

۹- دمنوش به لیمو

در ادامه شما را با خواص بی‌نظیر دمنوش به لیمو آشنا خواهیم کرد.

به لیمو به جهت افزایش سوخت و ساز بدن و تجزیه‌ی سلولیت، به کاهش وزن و سایز کمک می‌کند.دمنوش به لیمو برای درمان سرماخوردگی، سرفه و آسم توصیه می‌شود.به لیمو خاصیت آرامش‌بخشی دارد و برای رفع بی‌خوابی و کاهش استرس موثر عمل می‌کند.از به لیمو می‌توان برای درمان قاعدگی نامنظم استفاده کرد.

برای مشاهده دیگر خواص این گیاه خوش‌عطر روی لینک خواص دمنوش به لیمو کلیک کنید.

۱۰- دمنوش مرزنجوش

مرزنجوش خواص بسیاری را به خود اختصاص داده و به عنوان ضد میکروب، ضدانگل، ضد قارچ شناخته شده است. خاصیت درمانی بسیاری دارد و در طب سنتی اهمیت ویژه‌ای به این گیاه داده شده است. دارای طبیعت گرم و خشک است.

جوشانده این گیاه به عنوان دمنوش برای مقابله با سرماخوردگی، آنفولانزا، انواع انگل‌ها و عفونت مفید است. می‌توانید در درمان انواع زخم‌ها به صورت پماد از آن استفاده کنید. روغن مرزنجوش بسیار کارساز و مفید است.

این گیاه به خوبی با انواع امراض مقابله می‌کند. دارای ارزش غذایی بسیاری است و می‌توانید از دمنوش آن به عنوان رژیم غذایی استفاده کنید. آنتی اکسیدان موجود در این گیاه باعث خواهد شد تا در برابر بسیاری از امراض مقابله کند.

خواص مرزنجوش جهت ایمنی بدن

از خواص مزنجوش جهت ایمنی بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 امنیت دستگاه گوارش ضد نفخ و سوء هاضمه ضد تهوع و استفراغ تقویت سیستم ایمنی

برای مشاهده دیگر خواص این گیاه روی لینک دمنوش مرزنجوش کلیک کنید.

۱۱- دمنوش رزماری

رزماری را در انواع ترشی‌ها، غذاهایی که با مرغ و گوشت درست می‌شود، می‌توانید به کار ببرید. گیاه رزماری دارای طبع گرم، دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و از خاصیت ضد باکتری برخوردار است. مصرف رزماری را در برنامه غذایی خود قرار دهید و از فواید آن بهره ببرید. اگر چنانچه تمایل دارید از پوستی درخشان برخوردار باشید استفاده دمنوش آن را توصیه می‌کنیم.

خواص بی‌نظیر رزماری

خواص بی‌نظیر رزماری شامل موارد زیر هستند:

مبارزه با یبوستتقویت کننده دستگاه گوارشی و رودهضد استرس و افسردگیبهبود دهنده خلق و خو بالا برنده سیستم ایمنی بدن

برای مطالعه دیگر خواص این گیاه روی لینک خواص دمنوش رزماری کلیک کنید.

۱۲- دمنوش گل محمدی

مصرف گل محمدی به علت ویتامین سی بالا باعث جذب بهتر آهن در بدن خواهد شد. بهترین زمان برای استفاده از دمنوش در فصل پاییز و زمستان است. باعث تقویت شش و ریه خواهد شد و شما را در برابر سرماخوردگی و انفولانزا ایمن خواهد کرد.

پس بهتر است به این نوع دمنوش اهمیت ویژ‌ه‌ای دهید و از خواص آن بهره ببرید. در صورتی که احساس کردید دمای بدنتان بالا رفته و دچار تب هستید بهتر است از این دمنوش استفاده کنید و تب خود را با نوشیدن آن کنترل کنید. این نوع دمنوش با هر نوع عفونت در بدن مبارزه خواهد کرد.

خواص دمنوش گل محمدی

خواص دمنوش گل محمدی به شرح زیر است:

 تب بر آرامش دهنده اعصاب و سیستم‌های عصبی برطرف کننده بی حالی و خستگی مسکن هر نوع درد در بدن

برای مشاهده خواص دیگر این گیاه معطر روی لینک دمنوش گل محمدی کلیک کنید.

در این مطلب از مجله آشپزی اکالا شما را با انواع دمنوش گیاهی همراه با خواص و طرز تهیه آن‌ها آشنا کردیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما استفاده از این دمنوش‌ها را در روتین روزانه خود بگنجانید تا از خواص بی‌شمار آن‌ها بهره‌مند شوید.

مطالب مفید