طرز تهیه فسنجان خوشمزه بدون استفاده از گردو

خورشت فسنجان بی شک جزو ۳ خورشت محبوب هر ایرانی است. این غذای پرطرفدار از ترکیب گوشت مرغ یا گوشت قرمز با گردو و رب انار تهیه می‌شود. اما شما می‌توانید برای تنوع آن را با مغزیجات دیگر مانند فندق و کنجد هم درست کنید. در این مقاله آشپزی از مجله اینترنتی اکالا، با ما همراه باشید تا طرز تهیه خورشت فسنجان با کنجد را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای خورشت فسنجان با کنجد

برای درست کردن این خورشت خوشمزه به مواد زیر نیاز دارید:

مرغ۶ تکه رانپیاز۲ عددکنجد آسیاب شده۱۰ قاشق غذاخوریرب انارنصف پیمانهشکر قهوه‌ای۳ قاشق غذاخوریآب۵ لیواننمک،فلفل و زردچوبهبه میزان لازمزعفرانبه میزان دلخواهروغنبه میزان لازم

خرید مواد اولیه با تخفیف از اکالا

طرز تهیه خورشت فسنجان بدون گردو

برای درست کردن این خورشت طبق مراحل زیر عمل کنید:

مرحله اول: کنجدها را بشویید

در ابتدا کنجدهای خام را باید ریگ شور کنید. برای این کار کنجدها را در یک کاسه بزرگ بریزید و چندین بار آن را با آب سرد بشویید تا کنجدهای پوک و چوب‌های ریز روی آب شناور شوند. سپس به آرامی سطح رویی آب را خالی کنید. این کار را چندین مرتبه تکرار کنید. بعد از آن کاسه را پر از آب کنید و به مرور کنجدها را در آبکش خالی کنید و هر سری در کاسه آب بریزید. این کار را به صورت گهواره انجام دهید تا شن و ریگ ته کاسه بماند.

بیشتر بخوانید: رول بادمجان سوخاری؛ دستور تهیه‌ای که نباید از دست بدهید

مرحله دوم: کنجدها را تفت دهید

بعد از اینکه به خوبی کنجدها شسته شد، آنها را روی یک پارچه تمیز پهن کنید و اجازه دهید برای ۲ ساعت ترجیحا در معرض نور خورشید بماند تا خشک شود. بعد از اینکه کنجدها خشک شدند، آنها را در یک تابه بریزید و با حرارت کم برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تفت دهید. زمانی که کنجدها شروع به پرتاب شدن به بیرون از تابه کردند، یعنی زمان آن رسیده است که شعله را خاموش کنید.

مرحله سوم: کنجدها را آسیاب کنید

کنجدهای تفت داده شده را داخل یک آسیاب‌کن بریزید و به خوبی آسیاب کنید تا روغن کنجد خارج شود.

مرحله چهارم: مرغ را سرخ کنید

یک تابه گود بردارید و روغن بریزید و تکه‌های مرغ را داخل آن بچینید تا سرخ شود. در حین سرخ شدن مرغ، با یک براش یا قلمو روی مرغ را زعفران بمالید. بعد از اینکه مرغ‌ها سرخ شدند آنها را از تابه خارج کنید.

مرحله پنجم: پیاز را سرخ کنید

پیازها را با رنده درشت رنده کنید و در تابه‌ای که مرغ را سرخ کردید بریزید. زردچوبه را به آن اضافه کنید و تا زمانی که پیازها سبک و طلایی شوند، آنها را تفت دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بال مرغ با سس مخصوص

مرحله ششم: کنجد را اضافه کنید

بعد از اینکه پیازها سرخ شدند، به ازای هر نفر ۲ قاشق غذاخوری پودر کنجد بو داده اضافه کنید و با پیاز مخلوط کنید. برای چند دقیقه پیاز و کنجد را تفت دهید سپس آب را اضافه کنید.

مرحله هفتم: همه مواد را ترکیب کنید

در این مرحله شکر، رب انار، زعفران، نمک و فلفل را به مواد داخل تابه اضافه کنید و هم بزنید. سپس تکه‌های سرخ شده مرغ را داخل ظرف بچینید و درب تابه را بگذارید. اجازه دهید برای ۲ ساعت مواد با حرارت متوسط بپزد تا روغن بیندازد.

نکات کلیدی برای تهیه فسنجان با کنجد:

فسنجان را می‌توانید با گوشت چرخ‌کرده قرمز هم درست کنید.میزان شکر و رب انار کاملا به ذائقه شما بستگی دارد، پس می‌توانید آنها را زیاد یا کم کنید.می‌توانید به جای شکر از شیره خرما هم استفاده کنید.می‌توانید به جای رب انار از آب انار هم استفاده کنید، ولی رب انار غلظت بیشتری به خورشت می‌دهد.می‌توانید برای داشتن خورشت غلیظ‌تر، از کدو حلوایی یا هویج هم استفاده کنید.برای گرفتن تلخی کنجد، حتما آنها را کمی تفت دهید.می‌توانید از مخلوط گردو و کنجد هم در این خورشت استفاده کنید.

 

در این مقاله از مجله اکالا، طرز تهیه خورشت فسنجان با کنجد را آموزش دادیم. شما می‌توانید این غذای خوشمزه را با دستور تهیه گفته شده درست کنید و طعم لذیذ و جدیدی را تجربه کنید.

 

من لیلا هستم، رشته تحصیلیم روزنامه نگاری بوده و همیشه از نوشتن لذت می‌برم، اینجا از دانش و تجربه‌ام تو زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنم تا برای شما مطالب خوبی بنویسم. امیدوارم از خوندنشون لذت ببرید.

مطالب مفید