مهم‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی در قلب پر تب‌وتاب تهران

خشایار نادی*: در حال حاضر ما شاهد توسعه نامتوازنی در تهران هستیم که موجب شده است مشکلات زیست محیطی از جمله کمبود فضای‌های سبز، افزایش حجم ترافیک، تشدید آلودگی هوا و به طور کلی تخریب طبیعت که از بارگذاری جمعیتی ناشی می‌شود، در بسیاری از مناطق افزایش پیدا کند.

تخریب‌هایی که در عرصه طبیعت صورت می گیرد تهدیدی شوک آور برای جمعیت جانوری و زیست محیطی ما محسوب می‌شود و باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده ای چون فرسایش خاک و وقوع سیلاب ها در آینده نه چندان دور خواهد شد.

تا کنون برنامه‌های جدی که توسعه و مطلوبیت را به شهرهای کوچک بکشاند و بتواند بار جمعیتی را از تهران کم کند و معضلات زیست محیطی آن را کاهش دهد، نداشته ایم. این در حالی است که گسترش جمعیت و توسعه شهری سبب می‌شود به تدریج جمعیت به سمت مناطق صنعتی برود و از این رو ما شاهد این موضوع باشیم که تعدادی از واحدهای صنعتی داخل شهرها قرار می‌گیرند و این امر مشکلات زیست محیطی فراوانی نظیر آلودگی هوا، تخریب محیط زیست، از بین رفتن موجودات و افزایش شدید بیماری های تنفسی را به همراه دارد.

سالهاست ما شاهد یکی از مهمترین و جدی ترین معضلات و مشکلات محیط زیستی در جنوب تهران یعنی انتشار بوی نامطبوع حد فاصل فرودگاه امام خمینی (ره)  و شهر تهران مواجهه هستیم و تاکنون سه کانون اصلی برای آن شناسایی شده است و تا حالا هم اقدام خاصی برای حل این معضل خطرناک و چندش آور صورت نگرفته است. 
اولین مسئله انتشار بوی نامطبوع ناشی از مرکز دفن زباله ها در کهریزک است که روزانه در حدود ۶۰۰۰تن زباله شهری و خانگی کلانشهر تهران به این منطقه انتقال می یابد. 
موضوع بعدی مشکلات و انتشار بو ناشی از فاضلاب‌های سطحی و تصفیه خانه های فاضلاب شهری در این منطقه است و تاکنون هیچگونه اقدام قابل توجه ای صورت نگرفته است.
مورد سوم انتشار بوی نامطلوب ناشی از فعالیت گاوداریهای جنوب تهران، حومه و اطراف است که بسیار آزر دهنده است و مشکلات فراوانی را برای اهالی و ساکنین این منطقه از تهران بوجود آورده است.

برای کاهش مشکلات باید به صورت جدی و گسترده برنامه ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی در سطح ملی و ویژه برای کلانشهری نظیر تهران صورت گیرد. متاسفانه در زمینه مهاجرت پذیری هنوز برنامه مشخص، قوانین و مصوباتی نداریم. ما از تهران مطلوب فرسنگ ها فاصله داریم. از طرفی ما هنوز نتوانستیم شهرهای کوچک را مطلوب کنیم تا مهاجرت بالعکس صورت گیرد. بخاطر دیدگاه های نادرست برخی دولت ها و اجرایی نمودن ایده های غلط توسط شهردای تهران و عدم همسویی آنها با یکدیگر تهران را دچار صدمات شدیدی کرده است. از طرفی ما شاهد هجوم بی حساب و کتاب اتباع بیگانه به پایتخت هستیم که باعث بروز مشکلات فراوانی در حوزه های گوناگون محیط زیست شده اند. هر چند که برنامه‌هایی تا کنون در نظر گرفته شده است ولی مقطعی، کوتاه مدت و گذرا بوده است و نتایج چندان قابل ملموس نبوده است.

*فعال سیاسی

مطالب مفید