پنج شرکت متانولی در صف دریافت مجوز تبدیل به تولیدکنندگان بنزین!

طبق اعلام سرپرست شرکت صنایع ملی پتروشیمی، پنج شرکت متانولی برای تولید بنزین در سامانه مجوزها ثبت‌نام کرده‌اند و مقرر شده به تولیدکنندگان بنزین از متانول، تخفیفی ۱۶ تا ۱۷درصدی در خوراک اعطا شود تا بازدهی بهتری داشته باشند.

به گزارش تجارت نیوز،

حسن عباس‌زاده در حاشیه همایش مدیریت ایمنی فرایند صنعت نفت در جمع خبرنگاران درباره تولید بنزین از متانول، اظهار کرد: یکی از راهکارهای جبران ناترازی سوخت در کشور، تبدیل متانول به بنزین و یا MTG است ضمن اینکه باید روی مدیریت مصرف کار کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون میزان مصرف بنزین کشور از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز عبور کرده است، گفت: علاوه بر کنترل مصرف می‌توان تولید بنزین را در کشور افزایش داد. یکی از روش‌ها تبدیل متانول به بنزین است که در کشورهای دیگر نیز از این تکنولوژی و فرایند استفاده می‌کنند.

سرپرست شرکت صنایع ملی پتروشیمی با اشاره به اقدامات انجام شده در این بخش، گفت: اقدامات خوبی برای رفع ناترازی بنزین انجام شد، یکی از اقدامات اینکه با صاحبان فناوری یکی از کشورهایی که این تکنولوژی را دارند؛ مذاکراتی انجام شد و قول دادند که دانش آن را در اختیار ما قرار دهند.

عباس‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر پنج شرکت که متقاضی احداث واحد تبدیل متانول به بنزین هستند در سامانه ثبت مجوزها ثبت نام کردند و قرار شد در قالب آیین‌نامه تخفیفات پلکانی که در خردادماه امسال هیات دولت ابلاغ کرد، روی این پروژه ها اعمال شود و به این ترتیب حدود ۱۶ تا ۱۷ درصد تخفیف در نظر گرفته می‌شود که بازدهی بهتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه این پروسه از مسیرهای مختلفی انجام می‌شود یکی از مسیرها اینکه واحدهای دست دوم این پروژه‌ها را با رعایت استانداردهای انرژی اجرا می‌کنند، در این حوزه دستورالعمل خاص داریم که حتما در نظر گرفته خواهد شد که واحد از دور خارج نشده باشد. طبق برآوردهای صورت گرفته تقریبا طی ۱.۵ سال می‌توان واحد را راه اندازی و به تولید رسید ولی از طریق واحدهایی که جدید ایجاد خواهد شد تقریبا ۳ سال زمان لازم است. هر کدام از این واحدها ۲۰۰ هزار تن است و در وضعیت فعلی ۵ واحد در حال انجام فعالیت در این حوزه هستند و ما تا ۱۰ واحد هم امکان اعطای مجوز را داریم.

سرپرست شرکت صنایع ملی پتروشیمی درباره صادرات محصولات پتروشیمی اظهار کرد: به دلیل اینکه تنوع محصولات زیاد است، ما بازارهای متنوعی را داریم و به دلایل تحریم صادرات محصولات کاهش پیدا نکرده و تقریبا مشکل صادرات نداریم و به کشورهای مختلف صادرات انجام می‌شود و امسال درآمد ارزی خوبی خواهیم داشت.

عباس‌زاده درباره روزآمد کردن تجهیزات ایمنی در مقابل حملات احتمالی رژیم صهیونیستی، گفت: به لطف خداوند و توان نظامی که داریم و همچنین تدبیر مقام معظم رهبری امکان تهدید علیه ما وجود ندارد. وزیر نفت نیز روز گذشته طی بازدید از منطقه عسلویه اعلام کرد سفر کاری است و ارتباطی به شرایط خاص موجود ندارد ولی در هر صورت ما باید اقدامات پیشگیرانه را داشته باشیم.

به گفته وی صنعت پتروشیمی در حوزه فرایندها و ایمنی یکی از صنایع پیشرو است البته ما مواد شیمیایی تولید می‌کنیم و دقت بیشتری نیاز داریم، موارد ایمنی را حتما رعایت می‌کنیم ضمن اینکه در حوزه تهدیدات هم هوشیار هستیم. کمیته شرایط اضطراری تشکیل شده و موارد را دائم پایش می‌کنیم و امیدواریم که خطری شامل ما نخواهد شد.

منبع :

ايسنا

به اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

مطالب مفید