طرز تهیه خورشت کدو حلوایی؛ مزه‌ای دل‌انگیز از پاییز در ظرف شما

چه چیزی بهتر از یک خورش گرم و خوشمزه از کدو حلوایی برای فصل پاییز؟ با این دستور پخت ساده از مجله اکالا، می‌توانید یک خورشت کدو حلوایی بی‌نظیر را در خانه تهیه کنید و از طعم دلچسب و شیرین آن لذت ببرید.

مواد لازم جهت تهیه خورشت کدو حلوایی

مواد لازم جهت تهیه خورشت کدو حلوایی به شرح زیر است:

گوشت گوسفندی۲۵۰ تا ۳۰۰ گرمکدو حلوایی۵۰۰ گرمآلو خورشتی۱۰۰ گرمپیاز۱ عددسیر ۲ تا ۳ حبهرب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوریآب لیموترش۳ قاشق غذاخوریزردچوبهنصف قاشق چای‌خوریفلفل سیاه۴/۱ قاشق چای‌خوریفلفل قرمزمقدار لازمپودر دارچین۱/۲ قاشق چای‌خوریادویه کاری۱ چهارم قاشق چای‌خورینمکبه میزان لازمزعفران۲ قاشق غذاخوریپودرهلدر صورت تمایلکره۳۰ گرمروغنبه میزان لازم

خرید مواد اولیه با تخفیف از اکالا

مراحل تهیه خورشت کدو حلوایی

برای تهیه خورشت کدو حلوایی کافیست مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: تفت دادن گوشت و پیاز

برای تهیه این خورشت لذیذ، ابتدا پیاز را خرد کنید. 

در قابلمه‌ای مناسب کمی روغن بریزید. پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید و پیاز را تفت دهید. اجازه دهید پیاز کمی کاراملی و سرخ شود.

سپس گوشت گوسفندی را به پیاز سرخ شده و تفت داده شده اضافه کنید.

مجدد هم بزنید و اجازه دهید گوشت هم کمی تفت بخورد.

مرحله دوم: اضافه کردن سیر و ادویه‌ها

سیر را نیز خرد یا رنده کنید. بعد از تفت دادن گوشت با پیاز، سیر را هم اضافه کنید.

بعد ادویه‌ها را بریزید. در این مرحله نمک را اضافه نکنید؛ چون مانع از پخت مناسب و به موقع گوشت می‌شود.

بعد از اضافه کردن ادویه‌ها، همه‌ مواد را به خوبی هم بزنید تا ادویه‌ها هم تفت بخورد و عطر ادویه‌ها خارج شود.

مرحله سوم: پخت گوشت

سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. به خوبی هم بزنید و اجازه دهید رب گوجه فرنگی هم به همراه سایر مواد کمی روی حرارت ملایم تفت بخورد تا خوش رنگ‌تر شود! 

بعد از آن یک یا دو قاشق غذاخوری محلول زعفران یا زعفران دم کرده را اضافه کنید.

حالا حدود دو تا سه پیمانه آب به مخلوط گوشت اضافه کنید. 

درب ظرف را ببندید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید گوشت بپزد. تقریبا دو ساعت ممکن است پخت گوشت طول بکشد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت ملاقورمه شمالی

مرحله چهارم: سرخ کردن کدو حلوایی

در همین حین، کدوها را پوست بگیرید و به قطعات مساوی خرد کنید. بهتر است برش‌های کدو یک اندازه باشد؛ نباید برش‌ها نازک و یا خلال‌های باریک باشد چون قرار است کدوها پخته شوند و در خورشت کاملا به چشم بیایند!

حالا در تابه مناسب و نچسبی مقداری کره بریزید و روی حرارت قرار دهید تا کره ذوب شود.

سپس کدوها را به کره اضافه کنید. باید در این مرحله کدوها را در کره سرخ کنید.

وقتی یک طرف کدوها سرخ و طلایی شد، برگردانید و طرف دیگر کدوها را به همان شکل سرخ و طلایی کنید؛ تا جایی که همه‌ی قسمت‌های کدو حلوایی کاملا سرخ شود.

مرحله پنجم: اضافه کردن کدو به گوشت

بعد از اینکه روند پخت گوشت کامل شد و گوشت پخته شد، کدوهای سرخ شده در کره را به مخلوط گوشت اضافه کنید و بعد نمک را بریزید.

همچنین آبلیمو را به خورشت اضافه کنید. حالا وقت اضافه کردن آلوهای خوشمزه به خورشت است. پس آلوها را نیز به خورشت اضافه کنید.

مجدد درب ظرف را ببندید و حدود نیم ساعت اجازه دهید تا کدوها و آلوها نرم شوند تا خورشت کاملا آماده شود.

دراین مرحله هم می‌توانید برای خوشرنگ‌تر شدن خورشت، کمی زعفران اضافه کنید.

نیاز به له شدن و نرم شدن زیاد کدوها نیست!

در غیر این صورت موقع کشیدن خورشت در ظرف سرو، کدوها له می‌شوند و خورشت شکل اصلی خود را از دست می‌دهد. باید کدوها کاملا پخته شود ولی نباید زیاد له شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کدو پلو یا کئی پلا مازندرانی

مرحله ششم: سرو کردن خورشت

بعد از نیم ساعت از اضافه کردن کدوها و آلوها خورشت کاملا جا افتاده و آماده است.

این خورشت نباید زیاد آبدار باشد. باید لعابدار باشد ولی نه اینکه آب زیادی داشته باشد. در هر صورت به ذائقه‌ی شما بستگی دارد.

خورشت خوشمزه شما آماده است. آن را در ظرف سرو بکشید. برای تزیین و مجلسی‌تر کردن خورشت هم می‌توانید از کمی خلال پسته استفاده کنید.

بنابراین زمانی که از خودتان پرسیدید با کدو حلوایی چی درست کنم؟ می‌توانید این خورشت خوشمزه را تهیه و نوش جان کنید.

نکات طلایی در تهیه خورشت کدو حلوایی

در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه خورشت کدو حلوایی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

همانطور که در ابتدا اشاره شد این خورشت به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود و بر اساس ذائقه خود می‌توانید به خورشت طعم بدهید.در این خورشت می‌توان از مقداری لپه استفاده کرد؛ البته میزان لپه بهتر است همانند قیمه زیاد نباشد. دو قاشق غذاخوری برای این میزان مواد کافی است.بوشهری‌ها گاهی اوقات به این خورشت سیب زمینی یا گوجه فرنگی هم اضافه می‌کنند.نمک را در خورشت‌هایی که گوشتی مثل گوسفندی یا گاو دارند باید در انتها و بعد از اطمینان از پخت گوشت اضافه کنید. اگر ابتدا اضافه کنید گوشت دیر پز می‌شود و پخت آن طول خواهد کشید.این خورشت از دسته خورشت‌هایی با طعم ملس است! خیلی از افراد ممکن است این خورشت را شیرین درست کنند یا طعم ملس به آن بدهند.اگر به خورشت‌های شیرین علاقه‌ای ندارید شکر را حذف کنید. در این دستور تهیه شکر حذف شده و خورش طعم ترش‌تری دارد! میزان آبلیمو در خورشت را می‌توانید کمتر یا بیشتر کنید. در نهایت با چشیدن خورشت می‌توانید چاشنی آن را کم و زیاد کنید.کدوها را حتما در کره سرخ کنید تا طعم و عطر بهتری بگیرند.میزان و نسبت گوشت و کدو حلوایی را بنا به ذائقه و سلیقه خود می‌توانید کم و زیاد کنید.از هل هم می‌توانید به عنوان عطر دهنده به این غذا استفاده کنید. اگر از پودر هل استفاده می‌کنید به میزان یک چهارم قاشق چای‌خوری در ابتدا به خورشت اضافه کنید. دقت کنید که عطر هل نباید زیاد باشد چون از عطر دهنده‌های دیگری مثل دارچین و زعفران هم در این خورشت استفاده شده است. یک عدد هل برای خورشت کاملا کافی است.

در این مطلب از مجله آشپزی اکالا طرز تهیه خورشت کدو حلوایی را برایتان شرح دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این خورشت خوشمزه را در فصل پاییز برای ناهار یا در شب یلدا تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر آن نهایت لذت را ببرید.

میترا حمیدی هستم متولد۶٨.حسابداری خوندم.اما الان آشپزی میکنم! از وقتی یادم میاد عاشق آشپزی وکیک پزی بودم.خونه دار شدم، مادرشدم وخیلی بیشتر از پیش به آشپزی علاقه مندم! آشپزی وشیرینی پزی برام پره از حس وحال خوب!معتقدم آدمی که آشپزی میکنه باید اصالت خوراک و غذارو بدونه اما درکنارش بتونه مزه های جدیدرو هم خلق کنه. و براین باورم بزرگترین سرآشپزهای دنیاهم اولین بار ایده ای داشتند باعلم و آگاهی اجراش کردند،طعم ومزه دادن به غذا وشیرینی و بعد خالق چیزی شدن که بین همه محبوب شد. یادگرفتن، یادگرفتن وبعد هم کشف مزه های جدید بزرگترین هدفمِ دراین راه! سعی میکنم با کمترین مواد و آسون ترین روش به نتیجه مطلوبم برسم! آشپزی رو سخت نگیرید، باعشق وشوق آشپزی کنید اونوقت می‌بینید که چقدر این کار واین هنر براتون لذت بخش میشه!

مطالب مفید