۸ پادکست روان‌شناسی که حال و هوای شما را به اوج می‌برد

از آنجایی که امروزه، مشغله آدم‌ها زیاد و فرصت آنها برای یادگیری و دریافت چیزهای تازه کم است، یکی از بهترین و کاربردی‌ترین ابزارهای مورد استفاده برای او، پادکست‌ها هستند. در هر زمینه‌ای که فکرش را بکنید پادکست مناسبی پیدا می‌شود که می‌توانید همان‌طور که کارهای روزانه خانه خود را انجام می‌دهید، به آن گوش کنید و علاوه بر یادگیری، لذت ببرید.

امروز در این مقاله از مجله اُکالا می‌خواهیم به معرفی ۸ پادکست روان‌شناسی بپردازیم که گوش دادن به آنها حال شما را خوب می‌کند.

۱. پادکست کشف مسیر زندگی

در این پادکست شما قرار است درباره زندگی و مسیر آن بشنوید. زندگی درست مثل یک سفر به سمت قله یک کوه است. نه تنها باید مسیر را بلد باشید؛ بلکه باید مجهز به ابزار لازم هم باشید تا یک سفر فوق‌العاده را تجربه کنید. این پادکست به شما می‌گوید که تنها وقتی به زیبایی مسیر باور داشته باشید می‌توانید این زیبایی را ببینید.

از طرفی زندگی همیشه پستی و بلندی‌های خاص خود را دارد و هرگز یک دست و ساده نخواهد بود، اما با وجود همه اینها، باز هم زندگی می‌تواند زیبا باشد اگر به مسیر درست گام بردارید.

بیشتر بخوانید: کتاب‌های روانشناسی که زندگی شما را متحول می‌کنند

۲. پادکست اثر پلاسیبو

در این پادکست دکتر خادمی تلاش می‌کند که با استفاده از اثر پلاسیبو به شما کمک کند زندگی بهتری داشته باشید. اثر پلاسیبو یا دارونما به این معناست که فرد اثری شبیه اثر یک دارو را در بدن تجربه می‌کند بدون اینکه آن دارو را استفاده کرده باشد، تنها از طریق تصور اینکه داروی واقعی را خورده است!

دکتر خادمی اشاره می‌کند که ذهن انسان قدرتمند است و در بستر ذهن انسان است که همه چیز تفسیر می‌شود و معنا می‌گیرد. اگر ذهن ما مثبت فکر کند، هیچ اتفاقی در جهان منفی نخواهد بود. این پادکست سعی دارد به شما در شکستن باورهای محدود کننده ذهن، و جایگزین کردن افکار متعالی و مثبت در آن کمک کند.

۳. پادکست توهم سحرخیزی

حتماً شما هم بارها شنیده‌اید: سحرخیز باش تا کامروا شوی. این جمله نه تنها در فرهنگ ما ایرانی‌ها، بلکه در فرهنگ جهانی وجود دارد و در کتاب‌های مختلف، برای رسیدن به موفقیت توصیه شده است که سحرخیزی جزو ویژگی‌های اصلی یک فرد رو به پیشرفت و موفق است. تا حدی که اصطلاحی با عنوان باشگاه ۵ صبحی‌ها به وجود آمد.

اما آیا واقعاً این‌طور است؟ به کمک تحقیقات علمی، ما امروز می‌دانیم که بدن هر فرد ساعت مختص خود برای خواب و بیداری و به تبع چرخه خاص خود را دارد و بیدار شدن در ۵ صبح نه تنها برای همه مفید نیست بلکه می‌تواند مضر باشد. این پادکست در مورد از بین بردن کلیشه‌های موفقیت است و به شما کمک می‌کند دید بازتری نسبت به مسیر موفقیت داشته باشید.

۴. پادکست باهوش اما غمگین

در این پادکست شما با یک داستان عجیب رو به رو می‌شوید. داستان آدم‌هایی که باهوش هستند و تصمیمات منطقی و طبق دستور عقل می‌گیرند؛ اما احساس شادی و خوشحالی ندارند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با وجود یک تصمیم منطقی و درست، در حالی که به نظر می‌رسد همه چیز در جای خود است، باز هم در دل احساس غمی عجیب را در دلتان حس کرده باشید.

این اتفاق یک اتفاق نسبتاً شایع است. ذهن انسان با وجود در نظر گرفتن بهترین پارامترها باز هم خوشحال نیست. در این پادکست قرار است به دلیل این اتفاق و راه‌های خلاصی از این وضع پرداخته شود.

۵. پادکست درماندگی آموخته‌شده

سال‌ها پیش برخی از روان‌شناسان آزمایش‌های متعددی را طراحی کردند که ماحصل آن مفهوم درماندگی آموخته شده بود. درماندگی آموخته شده، به این معنی است که اگر فردی در ابتدا با عوامل دردناکی مواجه شده باشد که او را آزار داده و از رسیدن به چیزهای دلخواهش محروم کرده باشند، فرد به این درد خو می‌گیرد و در ذهن باور می‌کند که هرگز از این درد خلاصی نخواهد یافت.

در نتیجه حتی با عبور از جریان قبلی، و نبودن عوامل دردناک، دیگر تلاشی برای رهایی از قفس، و رسیدن به چیزهایی که می‌خواهد نخواهد داشت. بیشتر ما این تجربه را داشته‌ایم و فکر می‌کنیم تلاش‌هایی که قبلاً بی‌فایده مانده، باز هم قرار است بی‌فایده باشد. این پادکست به شما کمک می‌کند از این باورهای مخرب رهایی یافته و گام‌های جدید رو به موفقیت را شروع کنید.

بیشتر بخوانید: آیا تغییر دادن مسیر زندگی در هر سنی ممکن است؟

۶. پادکست واکسن ترس از مخترع کوکاکولا

این پادکست در مورد رهایی از ترس است. سال‌ها پیش داروسازی به نام جان پمبرتون که در ارتش خدمت می‌کرد و در خلال یک جنگ زخمی شده بود، برای کاهش دردش آنقدر از مورفین استفاده کرد که به آن معتاد شد. پس از آن تلاش کرد که برای خود دارویی درست کند تا جایگزین مورفین شود. سعی و خطاهای او در نهایت منجر به ساخت فرمول کوکاکولا شد.

اما این نوشیدنی فقط در اختیار او بود، و او جرات ارائه این نوشیدنی به جامعه را نداشت. در نهایت او با غلبه بر این ترس توانست این فرمول را به جهانیان عرضه، و کوکاکولا را به محبوب‌ترین نوشیدنی دنیا تبدیل کند. این پادکست نیز می‌خواهد به شما کمک کند تا از ترس‌های خود عبور کنید. ایده‌های خود را باور داشته و برای ارائه آنها تلاش کنید.

۷. پادکست قورباغه را قورت نده

کسی نیست که نام کتاب قورباغه‌ات را اول قورت بده، اثر برایان تریسی را نشنیده باشد. این کتاب حدود ۲۰ سال پیش منتشر شد و ایده اصلی آن این بود که اگر سخت‌ترین کار روز خود را، در شروع روز انجام دهید، استفاده از زمان و انرژی در ادامه روز برایتان میسر می‌شود. این کتاب موفقیت افراد را در گروه این کار می‌دانست و بسیاری از افراد هم با اجرای همین فرمول، به موفقیت‌هایی رسیدند.

در این پادکست ما قرار است بشنویم که چطور این ایده ممکن است کاملاً برعکس آنچه که ادعا شده باشد و باعث کاهش بهره وری فرد و پسروی او شود. این پادکست بهترین راه افزایش بهره وری و استفاده از زمان را برای شما بازگو خواهد کرد.

۸. پادکست نشخوارهای ذهنی

چرا بعضی از ما بعد از هر اتفاقی، مجدداً آن را در ذهن خود مرور می‌کنیم، طوری که به نظر می‌رسد در حال بازسازی آن اتفاق در ذهن خود هستیم؟ افکاری که مدام در ذهن ما می‌چرخند و درست مثل چرخه نشخوار، قادر به هضم آنها نیستیم از کجا آمده‌اند و چطور می‌توانیم از شر آنها خلاص شویم؟

نشخوار ذهنی به‌ویژه در زمان‌هایی که دچار نگرانی و اضطراب هستیم می‌تواند بسیار آزاردهنده و آسیب‌رسان باشد. در این پادکست قرار است شما یاد بگیرید نشخوار ذهنی از کجا ریشه می‌گیرد و چطور می‌توانید ریشه را کنده و از شر آن خلاص شوید.

شما چه پادکست روان‌شناسی دیگری می‌شناسید که حالتان را خوب کند؟ لطفاً نظر خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مفید