شروعی نو برای اجرای پروژه آزادراه تبریز
اقتصاد آنلاین؛ گروه استانها _ پروژه آزادراه تبریز – مرند – بازرگان به طول ۲۸۰ کیلومتر، از مسیرهای پرتردد تجاری و تفریحی شمال غرب کشور محسوب میشود. با وجود گذشت بیش از ۱۷ سال از آغاز عملیات اجرایی، این پروژه تنها ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
استاندار آذربایجان شرقی، بهرام سرمست، در بازدید اخیر خود از این پروژه، موانع پیشرفت آن را بررسی کرده و بر لزوم بهرهبرداری از عملیات اجرایی از پل دیزلآباد تا دانشگاه آزاد صوفیان تا آذر ماه تأکید کرده است. او همچنین افزود که تاسیسات جانبی و ایمنی باید به موازات اجرای طرح به انجام برسد.
به گفته کارشناسان، تکمیل این آزادراه منجر به کاهش زمان سفر، تلفات جادهای و افزایش ایمنی و کیفیت ترافیک خواهد شد. همچنین، این پروژه به توسعه شبکه آزادراهی کشور و افزایش سهم ایران در بازار حمل و نقل کالا و مسافر به منطقه قفقاز و ترکیه کمک خواهد کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی، سیداحمد موسوی، در گفتگو با ایرنا گفت: «این آزادراه دارای سه خط رفت و سه خط برگشت است و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است.» به گفته او، با تامین اعتبارات لازم، این پروژه پیشبینی میشود که در سال ۱۴۰۷ به بهرهبرداری برسد.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین به اهمیت طرحهای نیمهتمام اشاره کرده و گفت: «باید تلاش کنیم تا موانع اجرای این طرحها را برطرف کنیم و جادههای استان را که فرسوده هستند، بهروز کنیم.»
این آزادراه بخشی از بزرگراه ۲۰ هزار و ۵۵۷ کیلومتری آسیا است و مسیر اصلی ترانزیت کالا و مسافر به ترکیه و اتحادیه اروپا به شمار میرود. با تکمیل آن، ظرفیت جابجایی بیش از ۱۵ میلیون تن بار و ۱۰ میلیون مسافر در سال فراهم میشود.
سرمست تأکید کرد: «این طرح یکی از پروژههای مهم استان است که کشور ما را به اروپا و حوزه اوراسیا متصل میکند و لازم است با سرعت بیشتری به مرحله اجرا برسد.»