9 ترفند ساده و مقرون‌به‌صرفه برای خانه‌تکانی سریع و بی‌دردسر

تمیز کردن خانه ممکن است کار چالش برانگیزی برای بعضی افراد باشد. اما اگر با روش‌های آسان و ارزان این کار آشنایی داشته باشید، تمیز کردن تبدیل به یک فعالیت خوشایند می‌شود. با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله اکالا، روش‌های آسان تمیز کردن خانه را به شما آموزش دهیم.

روش های آسان و ارزان برای تمیز کردن خانه

برای تمیز کردن خانه روش‌های متنوعی وجود دارد که در ادامه به چند مورد آن می‌پردازیم.

۱- شیشه اجاق گاز را بدون خش انداختن تمیز کنید

یکی از نگرانی افراد برای تمیز کردن سطح شیشه‌ای اجاق گاز، آسیب رساندن و خش انداختن روی آن است. بهترین روش برای پاک کردن این قسمت از گاز این است که آب داغ و مایع ظرفشویی را با هم مخلوط کنید. سپس یک پارچه را در محلول فرو ببرید تا خیس شود. در این بین مقدار زیادی از جوش شیرین را روی سطح شیشه بپاشید.

در این مرحله پارچه خیس شده را روی جوش شیرین فشار دهید به طوری که نیمی از آب آن خارج شود و بعد دستمال را روی جوش شیرین قرار دهید. اجازه دهید برای ۱۵ دقیقه به همین شکل بماند و بعد به آرامی و به صورت دورانی شیشه را بمالید.

بیشتر بخوانید: ترفندهای تمیزکاری آشپزخانه با روغن زیتون

۲- لباس‌های سفید را نو کنید

برای شستشوی لباس‌های سفیدی که تغییر رنگ دادند می‌توانید از محلول آبلیمو و پراکسید هیدروژن استفاده کنید. برای این کار ۱۲ فنجان آب را به همراه ¼ فنجان آب لیمو و یک فنجان پراکسید هیدروژن ترکیب کنید و لباس‌های سفید را در این محلول بشویید.

۳- لکه‌های فرش را با اتو از بین ببرید

برای تمیز کردن لکه فرش می‌توانید از اتو کمک بگیرید. برای این کار به نسبت مساوی کمی آمونیاک و آب گرم را با هم مخلوط کنید و در یک آبپاش بریزید. سپس محلول را روی لکه فرش اسپری کنید و روی آن یک حوله قرار دهید. اتوی داغ را روی حوله بگذارید و برای اینکه فرش نسوزد آن را به آرامی به اطراف حرکت دهید. تا زمانی که لکه از بین برود می‌توانید این کار را تکرار کنید.

۴- بدنه یخچال را با واکس ماشین تمیز کنید

یکی از راه‌های آسان برای تمیز کردن بدنه یخچال استیل استفاده از واکس ماشین است. برای این کار یک لایه نازک از واکس را روی سطح یخچال بمالید، سپس با کمک دستمال میکروفایبر لکه‌ها را تمیز کنید تا یخچال برق بیفتد.

۵- زردی بالش را از بین ببرید

یکی از کثیفی‌هایی که ظاهر بسیار ناخوشایندی دارد، زرد بودن بالش است. برای تمیز کردن بالش به راحتی می‌توانید با کمک سه ماده این کار را انجام دهید. برای این کار در یک قابلمه بزرگ یک آب بریزید تا به نقطه جوش برسد. سپس یک فنجان پودر شوینده لباس، یک فنجان پودر شوینده ماشین ظرفشویی و نصف فنجان بوراکس را با هم مخلوط کنید.

در یک ظرفی که بالش در آن جا گیرد محلول را به همراه آب جوش و یک فنجان سفید کننده بریزید و اجازه دهید بالش به مدت نیم ساعت در آن قرار گیرد. دقت کنید که در دقیقه ۱۵ بالش را برگردانید تا یکدست تمیز شود. بعد از اینکه کثیفی از بین رفت بالش را در لباسشویی آبکشی کنید.

بیشتر بخوانید: آسیاب برقی همیشه نو؛ روش‌های موثر برای تمیزکاری

۶- با یخ بوی بد زباله را از بین ببرید

اکر مکانی در خانه مانند چاه بوی زباله می‌دهد می‌توانید با یک ترفند آسان از شر آن خلاص شوید. برای این کار در قالب یخ یک تکه لیموترش قرار دهید و بعد قالب را با سرکه سفید پر کنید و در فریزر بگذارید تا یخ بزند. بعد از اینکه یخ آماده شد می‌توانید چند تکه از آنها را در محلی که بوی زباله می‌دهید رها کنید.

۷- لکه‌های شیر آب را با سرکه بشویید

معمولا روی شیرهای آب لکه‌های آب سخت به وجود می‌آید که علاوه ظاهر زشتی که به وجود می‌آورد، به مرور زمان باعث تولید باکتری می‌شود. برای از بین بردن این لکه‌ها، یک دستمال کاغذی حوله‌ای را در سرکه خیس کنید و برای یک ساعت دور شیر آب بپیچانید. بعد از گذشت این زمان، لکه‌ها از بین می‌رود.

۸- شیشه‌ها را با روزنامه پاک کنید

استفاده از دستمال پارچه‌ای برای تمیز کردن شیشه باعث می‌شود تا روی آن پرز باقی بماند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است تا شیشه‌ها را با روزنامه پاک کنید. روزنامه به دلیل داشتن بافت سنگین هیچ ردی از خود به جا نمی‌گذارد. برای تمیز کردن شیشه با روزنامه می‌توانید هم از شوینده‌های شیمیایی و هم از شوینده طبیعی یعنی سرکه استفاده کنید.

۹- ماشین ظرفشویی را با جوش شیرین تمیز کنید

ماشین ظرفشویی را باید هر چند وقت یکبار تمیز کنید زیرا ممکن است تکه‎های غذا یا چربی در آن مانده باشد که تولید باکتری کند. برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی ابتدا در یک کاسه سرکه سفید بریزید و در قفسه بالای ماشین ظرفشویی قرار دهید و با داغ‌ترین حالت آب روی تنظیمات چرخش بگذارید. بعد از اینکه شستشو تمام شد، مقدار قابل توجهی جوش شیرین در قسمت پایینی آب بریزید و با آب گرم یک شستشوی کوتاه انجام دهید.

در این مقاله از مجله اکالا، ۹ روش آسان و ارزان برای تمیز کردن خانه به شما معرفی کردیم. شما می‌توانید خانه خود را با کمترین هزینه تمیز کنید و برق بیندازید.

 

 

 

 

من لیلا هستم، رشته تحصیلیم روزنامه نگاری بوده و همیشه از نوشتن لذت می‌برم، اینجا از دانش و تجربه‌ام تو زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنم تا برای شما مطالب خوبی بنویسم. امیدوارم از خوندنشون لذت ببرید.

مطالب مفید