راهکارهای خلاقانه برای پاکسازی زمین از آلودگی‌ها

فرارو- یک مطالعه جدید نشان می‌دهد باکتری‌ای که معمولاً در فاضلاب یافت می‌شود می‌تواند پلاستیک را تجزیه کرده و به منبع غذایی خود تبدیل کند.

به گزارش فرارو به نقل از واشینگتن پست، دانشمندان امیدوارند اینبار راه حلی برای کاهش آلودگی زمین پیدا کرده باشد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد باکتری‌هایی که معمولاً در فاضلاب یافت می‌شوند می‌توانند پلاستیک را تجزیه کنند. این پژوهش جدید درباره باکتری‌ای است که از پلی اتیلن ترفتالات یا همان پلاستیکی که معمولاً در بسته‌بندی‌های مواد غذایی یکبار مصرف و بطری‌های آب استفاده می‌شد برای تغذیه خود استفاده می‌کند. پلی اتیلن ترفتالات حدود ۱۲ درصد زباله‌های جامد جهان و ۹۰ میلیون تن پلاستیک تولید شده در سال را تشکیل می‌دهد.

لودمیلا آریستیلد، نویسنده ارشد این مطالعه و دانشیار مهندسی عمران و محیط زیست، گفت: «میکروب‌های محیطی هنوز پتانسیل زیادی برای کشف راه‌حل‌های پایداری محیط زیست به همراه دارند.» برخلاف بسیاری از باکتری‌های دیگر که با شکر رشد می‌کنند، این باکتری خاص از مواد شیمیایی پیچیده گیاهان و پلاستیک‌ها که تجزیه آنها زمان بیشتری می‌برد، تغذیه می‌کند. این باکتری نه تنها می‌تواند پلاستیک را تجزیه کند، بلکه نحوه دقیق تجزیه پلاستیک را نیز روشن می‌کند.

محققان دریافتند این باکتری‌ها ابتدا پلاستیک را با جویدن آن به قطعات کوچک‌تر تجزیه فیزیکی می‌کنند. سپس، آنزیم‌هایی آزاد می‌کنند تا پلاستیک را از نظر شیمیایی به یک منبع غذایی غنی از کربن به نام ترفتالات تجزیه کنند. به گزارش فرارو، یکی از محققان این پژوهش، مصرف پلاستیک توسط باکتری‌ها را با نحوه مصرف گوشت توسط انسان‌ها مقایسه کرده است. او توضیح داد: «زمانی که می‌خواهید گوشت گاو بخورید، باید آن را به قسمت‌های مختلف برش دهید؛ برخی از قسمت‌ها را می‌توانید بخورید و دیگر برخی را نمی‌توانید. انسان‌ها گوشت را به تکه‌های مختلف تقسیم می‌کنند، می‌پزند و بار دیگر پیش از خوردن و برای هضم راحت گوشت را به قطعات کوچکتری تقسیم می‌کنند.»

محققان آنقدر عادات غذایی این باکتری به خصوص را مورد مطالعه قرار دادند که توانستند آنزیم خاصی را شناسایی کنند که به باکتری‌ها اجازه می‌دهد پلاستیک غیرخوراکی را به یک خوراکی خوش طعم و غنی از کربن تبدیل کنند. محققان برای تایید یافته‌های خود، ژنی را که مسئول ایجاد این آنزیم بود را از باکتری مد نظر حذف کردند و شاهد کاهش قابل توجهی در توانایی آن در تجزیه پلاستیک بودند.

اگرچه این باکتری‌ها ابزار‌های امیدوارکننده‌ای برای مبارزه با آلودگی کره زمین هستند، اما هنوز کاملاً آماده نیستند تا به عنوان مسئولان پاکسازی در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و محل‌های دفن زباله استفاده شوند. این باکتری‌ها برای تجزیه تکه‌های پلاستیک به چندین ماه زمان نیاز دارند. در نتیجه، اگر قرار است این باکتری‌ها ابزار کارآمدی باشند، محققان باید بهینه‌سازی‌های زیادی برای سرعت بخشیدن به سرعت تجزیه آلاینده‌ها انجام دهند. یکی از رویکردها، تقویت رشد باکتری‌ها با ارائه یک منبع غذایی اضافی مانند یک ماده شیمیایی به نام استات است.

آلودگی پلاستیک یک مشکل بزرگ برای کره زمین است، اما اکنون محققان معتقدند این مشکل غیر قابل حل نیست. پلاستیک‌های انواع مختلفی دارد و راه‌حل‌های زیادی نیز برای کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی آلودگی پلاستیک وجود دارد. محققان در حال حاضر در حال بررسی و پیشرفت دادن تمام این راه‌حل‌ها برای نجات کره زمین هستند.

مطالب مفید