راهکارهای شگفت‌انگیز برای هنگام گیرکردن در آسانسور: سه گام ساده برای نجات!

امروزه در اکثر آپارتمان‌های چند طبقه، برای سهولت تردد، از آسانسور استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین ترس‌هایی که خیلی از آپارتمان‌نشین‌ها دارند، گیر افتادن در آسانسور در اثر خراب شدن یا قطع شدن برق است. در این مقاله از اکالا بلاگ به شما می‌گوییم که موقع گیر کردن در آسانسور چه کنیم.

اگر توی آسانسور گیر کردیم چکار کنیم؟

گیر کردن آسانسور به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود و در اکثر مواقع موجب ایجاد ترس و دلهره فراوانی می‌شود. نقص فنی، قطع شدن برق و اختلال در سیستم حرکتی آسانسور موجب فعال شدن ترمز و گیر کردن کابین آسانسور می‌شوند و در این شرایط آسانسور از حرکت می‌ایستد. اما اگر در آسانسور برق برود چه کنیم و چطور خودمان را نجات دهیم؟

۱- خونسردی‌تان را حفظ کنید

اگر در آسانسور گیر کردید، قبل از هر چیزی خونسردی خود را حفظ کنید و مطمئن باشید که چیزی برای ترس وجود ندارد. هوای داخل کابین به اندازه‌ای است که می‌توانید تا چند ساعت در آن دوام بیاورید و از طرفی اگر مشکل آسانسور نقص فنی باشد، می‌توانید با روشن کردن فن آسانسور، تهیه داخل کابین را افزایش دهید.

از طرف دیگر همه آسانسورها به ترمز اضطراری مجهز هستند و سیم بکسل‌های متصل به کابین نیز آنقدر قوی هستند که احتمال سقوط آسانسور به پایین نزدیک به صفر است. اگر چراغ‌های آسانسور خاموش شده‌اند، می‌تواند چراغ گوشیتان را روشن کنید و بدون ترس و دلهره راهی برای نجات پیدا کنید.

۲- درب آسانسور را در زمان مناسب باز کنید

اگر آسانسور در اثر قطع شدن برق از حرکت ایستاده است، بهتر است در زمان مناسب درب را باز کنید. در این روش باید بعد از گیر کردن آسانسور، چند دقیقه صبر کنید تا سیستم اضطراری آسانسور غیر فعال شود و تکان‌های آسانسور تمام شود.

در این وضعیت آسانسور در یکی از طبقات از حرکت می‌ایستد. هر حرکت اضافه‌ای در این مرحله موجب گیر کردن آسانسور بین طبقات می‌شود و نجات شما را سخت‌تر می‌کند.

چند ثانیه بعد از ایستادن آسانسور از حرکت، درب آسانسور به اندازه چند سانتی‌متر باز می‌شود. در این شرایط می‌توانید درب را به صورت کشویی بکشید و باز کنید. باز کردن زودهنگام درب قبل از باز شدن درز آن، موجب قفل شدن درب و گیر کردن آن می‌شود.

اگر زمان از کار افتادن آسانسور به درب فشار وارد کردید و آسانسور در مکان نامناسبی از حرکت ایستاد، باید از افراد دیگر در بیرون از آسانسور درخواست کمک کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های ساده و سریع برای کاهش استرس

۳- با افراد بیرون از آسانسور ارتباط برقرار کنید

اگر خودتان به تنهایی نتوانستید درب آسانسور را باز کنید یا آسانسور بین طبقات گیر کرده باشد، لازم است از فردی در بیرون از آسانسور درخواست کمک کنید.

روی برخی از آسانسورها یک شماره اضطراری برای تعمیرات وجود دارد، بعد از مشاهده این شماره بهتر است در اولین فرصت با آن تماس بگیرید و درخواست کمک کنید. سعی کنید اطرافیان و همسایه‌ها را صدا بزنید یا با نگهبانی ساختمان تماس بگیرید.

روی دکلمه‌های همه آسانسورها یک گزینه زنگ هشدار وجود دارد که با فشار دادن آن صدای بوق در ساختمان می‌پیچد و افرادی که در بیرون از آسانسور هستند، متوجه گیر کردن شما می‌شوند.

اگر این زنگ از کار افتاده یا در اثر قطع شدن برق کار نمی‌کند، می‌توانید به در بکوبید و از هر راهی که می‌توانید دیگران را خبر کنید. سپس وضعیت خودتان را به او اطلاع دهید و منتظر بمانید تا مشکل آسانسور برطرف شود.

بیشتر بخوانید: چگونه در صورت قطعی برق، خانه را خنک نگه‌داریم؟

نکاتی که باید موقع گیر کردن در آسانسور بدانید

در ادامه به چند نکته طلایی برای موقع گیر کردن در آسانسور اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

اگر آسانسور در طبقه‌ای مانده و حرکت نمی‌کند، به هیچ عنوان باتری گوشی‌تان را هدر ندهید تا در صورت نیاز به راحتی بتوانید با بیرون تماس داشته باشید.از وارد کردن فشار به درب‌های آسانسور و باز کردن درب آسانسور به زور اجتناب کنید.به هیچ عنوان برای حرکت کردن آسانسور نپرید و به کابین فشار وارد نکنید.سعی کنید داخل کابین آسانسور بنشینید تا در صورت تکان خوردن کابین، تعادلتان به هم نخورد.اگر می‌دانید در کدام طبقه آسانسور گیر کرده‌اید، به سرعت به اطرافیان خبر دهید.اگر کابین در تراز طبقات گیر کرده است، برای باز شدن درب آسانسور از کسانی که بیرون آسانسور هستند، درخواست کنید تا درب کابین را با کلید اضطراری باز کنند.در پاسخ به این سوال که چگونه فرد گیر افتاده در آسانسور را نجات دهید باید بگوییم که این موضوع به مشکل آسانسور بستگی دارد. اگر حرکت کابین آسانسور ناگهان متوقف شده، می‌توانید با کمک گرفتن از کلید اضطراری درب آسانسور را باز کنید و فردی که در آسانسور گیر کرده را نجات دهید. در غیر این صورت بهتر است در اولین فرصت با آتش نشانی تماس بگیرید و درخواست کمک کنید.به خاطر داشته باشید زمانی که آسانسور دچار نقص فنی شده است یا ساختمان آتش گرفته یا زلزله رخ داده است، به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید.اگر آسانسور شما به دکمه Call و تماس مستقیم با تکنسین مجهز است، در صورت گیر کردن در آسانسور می‌توانید دکمه Call را فشار دهید و درخواست کمک کنید.در پاسخ به این سوال که اگر آسانسور سقوط کرد چه کنیم باید بگوییم که در این وضعیت باید کف آسانسور دراز بکشید و دست یا کیفتان را زیر سرتان قرار دهید تا در اثر ضربه، به سرتان فشار وارد نشود.در صورتی که برق قطع نشده و تنها آسانسور از حرکت ایستاده است، می‌توانید چند دقیقه پس از ثابت شدن کابین، دکمه باز شدن درب را فشار دهید. در برخی مواقع فشار دادن این دکمه موجب باز شدن درب می‌شود. به علاوه یک بار دکمه طبقه پایین‌تر را فشار دهید و صبر کنید و ببینید که آسانسور حرکت می‌کند یا نه. از فشار دادن چند باره دکمه‌ها به صورت پشت سر هم اجتناب کنید.در صورتی که آسانسور هم سطح با طبقات نیست، به هیچ عنوان خودتان یا فرد ناشی در بیرون از آسانسور سعی بر باز کردن درب نکنید. در این وضعیت باید از آتش نشانی کمک بگیرید.

در این مقاله از مجله دانستنی اکالا به این سوال که موقع گیر کردن در آسانسور چه کنیم، پاسخ دادیم. به خاطر داشته باشید که در اکثر مواقع گیر کردن آسانسور خطر جدی برای فرد ایجاد نمی‌کند و به راحتی برطرف می‌شود. بنابراین بدون ترس و نگرانی از راهکارهای ارائه شده در این مقاله کمک بگیرید و منتظر بمانید تا اقدامات صورت بگیرد.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید