10 ترفند جادویی برای محو کردن چین‌ها و برآمدگی‌های فرش شما

برای از بین بردن چین و چروک فرش راهکارهای متعددی وجود دارد. تا خوردن فرش به مدت طولانی و ایجاد فشار ناهموار به یک قسمت فرش و همچنین قرار گرفتن آن به مدت طولانی در معرض نور آفتاب، موجب می‌شود تا چین و چروک‌هایی روی فرش ایجاد شود.

در این مقاله از بخش دانستنی در مجله اکالا می‌توانید با ۱۰ راه برای از بین بردن چین و چروک و برآمدگی در فرش آشنا شوید.

روش‌های از بین بردن چین و چروک فرش

در بسیاری از مواقع برای برطرف کردن چین و چروک فرش می‌توانید فرش را روی سطح صاف قرار دهید و آن را مرتبط کنید تا چروک‌ها برطرف شوند. اما در صورتی که در مقدار چین و چروک و برجستگی فرش زیاد باشد، ممکن است با این روش موفق به درست کردن آن نشوید.

در ادامه این بخش می‌توانید با راهکارهای برطرف کردن چروک فرش به طور کامل آشنا شوید.

۱- چین‌های فرش را در جهت مخالف تا کنید

یکی از ساده‌ترین روش‌های از بین بردن چین و چروک و برآمدگی در فرش این است که فرش را در جهت مخالف تا کنید. در این روش باید فرش را به آرامی در جهت خلاف چین و چروک‌هایی که روی آن ایجاد شده رول کنید. مراقب باشید که بافت فرش آسیب وارد نشود.

بعد از این که فرش را رول کردید. چند ثانیه صبر کنید و بعد آن را به حالت اول برگردانید. سپس یک جسم سنگین روی چین و چروک‌های فرش قرار دهید تا از بین برود.

۲- گوشه‌های فرش را با چسب به زمین بچسبانید

اگر کناره‌های فرش برجسته به نظر می‌رسد و ظاهر نامناسبی پیدا کرده است، می‌توانید با استفاده از چسب‌های دو طرفه، گوشه‌های فرش را به زمین بچسبانید. برای این کار باید از چسب‌های دو طرفه قوی استفاده کنید.

اگر به این نوع چسب‌ها دسترسی ندارید، می‌توانید با استفاده از نوار چسب‌های پهن، گوشه‌های برش را به زمین بچسبانید. با این راهکار فرش صاف می‌شود و پس از مدتی چین و چروک‌های آن نیز به طور کامل از بین می‌روند.

بیشتر بخوانید: ۹ ترفند ساده برای از بین بردن چروک لباس بدون اتو

۳- از بخارشوی استفاده کنید

اگر به این فکر می‌کنید که چگونه فرش تا خورده را صاف کنیم و به دنبال سریع‌ترین روش برای از بین بردن چین و چروک‌های فرش هستید، بهتر است از بخارشوی استفاده کنید. در این روش باید بخارشوی را روشن کنید تا داغ شود.

سپس سری مناسب فرش را به آن وصل کنید و آن را حداقل دو بار روی محل چروکیده بکشید تا چروک‌ها به طور کامل برطرف شوند. استفاده از بخار شوی درست مثل اتو عمل می‌کند و چروک‌های فرش را از بین می‌برد.

۴- یک جسم سنگین روی فرش قرار دهید

در این روش باید برای صاف کردن چروک‌های فرش یک جسم سنگین روی آن قرار دهید. برای اثربخشی بیشتر ابتدا باید با استفاده از اسپری محل مورد نظر را کمی نم دار کنید. سپس جسم سنگین را روی آن قرار دهید. در این روش به هیچ عنوان نباید فرش را خیس کنید.

به خاطر داشته باشید که مناطقی که آب و هوای شرجی دارد، بهتر است از مقدار بسیار کمی آب استفاده کنید تا فرش شما راحت‌تر خشک شود.

۵- از مکش بالای جارو برقی کمک بگیرید

اگر مقدار چین و چروک‌های روی فرش کم است، می‌توانید جارو برقی را روی بالاترین میزان مکش تنظیم کنید و بعد فرش را جارو بزنید. مکش زیاد جارو برقی بسیاری از چروک‌ها را صاف می‌کند و موجب صاف شدن فرش می‌شود.

۶- از چند تکه یخ استفاده کنید

یکی دیگر از روش‌های رفع چین و چروک فرش استفاده از کمپرس یخ است. این روش به طرز معجزه آسایی برآمدگی فرش و فر خوردگی کنار فرش را برطرف می‌کند. در این روش باید چند تکه یخ را روی قسمت برجسته و چروک شده فرش قرار دهید و سپس برای صاف ماندن گوشه فرش نیز از لیوان یا یک جسم بزرگ‌تر استفاده کنید.

سرمای یخ موجب باز شدن چروک‌های فرش می‌شود. در این روش باید تا آب شدن کامل یخ‌ها صبر کنید و پس از آن دیگر اثری از چروک و تاخوردگی کنار فرش نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: دلایل سفیدک زدن لباس در ماشین لباسشویی + راه‌حل

۷- فرش را رول کنید

اگر برای رفع برجستگی فرش عجله ندارید، بهتر است فرش را برای چند ساعت در جهت مخالف برآمدگی ایجاد شده رول کنید و در گوشه اتاق قرار دهید. سپس فرش را باز و دوباره بررسی کنید. برای فرش‌هایی که چروکیدگی زیادی دارند، بهتر است چند روز فرش را در این حالت قرار دهید.

بعد از مدتی فرش شما صاف می‌شود و ظاهر یکدستی پیدا می‌کند. به خاطر داشته باشید که برای جمع کردن فرش به هیچ عنوان نباید آن را تا کنید، زیرا این کار موجب شکستگی فرش می‌شود.

۸- فرش را در معرض پا خوردن قرار دهید

برای این که چین و چروک‌های فرش به مرور از بین بروند، می‌توانید فرش را در معرض پا خوردن قرار دهید. در واقع باید فرش را در مکانی که بیشترین تردد در آن جا انجام می‌شود، قرار دهید تا در معرض قدم زدن شما و اعضای خانواده قرار بگیرد. با این روش پس از مدتی برجستگی‌های روی فرش برطرف می‌شوند.

۹- فرش را در معرض نور خورشید قرار دهید

نور خورشید در بسیاری از مواقع درست مثل اتو عمل می‌کند. برای این که سطح فرش شما صاف و یکدست شود، می‌توانید آن را برای چند ساعت در معرض نور آفتاب قرار دهید و سپس یک گلدان یا وسیله سنگین روی محل چروکیده بگذارید تا کاملا صاف شود. اگر شدت نور آفتاب زیاد است، بهتر است مدت زمان کمتری فرش را در مقابل آفتاب بگذارید تا به بافت آن آسیب وارد نشود.

۱۰- از قالیشویی کمک بگیرید

اگر همه راهکارهای از بین بردن چین و چروک و برآمدگی در فرش را امتحان کردید و ظاهر فرش شما هنوز هم چروکیده به نظر می‌رسد، بهتر است در اولین فرصت از یک قالیشویی کمک بگیرید. در قالیشویی ها با استفاده از تجهیزات پیشرفته و اتوهای مخصوص چروک‌های فرش برطرف می‌شود.

در این مقاله به ۱۰ روش از بین بردن چین و چروک و برآمدگی در فرش اشاره شد. به نظر شما کدام یک از روش‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، اثربخشی بیشتری دارند؟ شما از چه راهکارهایی برای برطرف کردن چین و چروک فرش استفاده می‌کنید؟

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید