رقیب چینی رولزرویس و میباخ با قیمت ۱۴ میلیاردی

طی چند دهه گذشته، محصولات چینی در زمینه طراحی، فناوری، کیفیت و لوکس‌گرایی پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. این پیشرفت تا جایی بوده که جدیدترین برند چینی ، یعنی ماکسترو (Maextro)، بر این باور است که می‌تواند با لوکس‌ترین برندهای اروپایی مانند رولزرویس، بنتلی و مرسدس بنز میباخ رقابت کند. اولین مدل این برند، یعنی S۸۰۰، امکاناتی مشابه با قیمتی بسیار کمتر را ارائه می‌دهد.

شرکت ماکسترو یک سرمایه‌گذاری مشترک بین غول فناوری هواوی و خودروساز چینی جک (JAC) است. این برند همچنین چهارمین و بلندپروازانه‌ترین عضو پروژه Hima هواوی به شمار می‌رود و جایگاهی بالاتر از همکاری‌های استلاتو (هواوی و بایک)، لوکسید (هواوی و چری) و آیتو (هواوی و سرس) را به خود اختصاص می‌دهد.

اولین مدل برند نوپای ماکسترو، یعنی S۸۰۰، پیش از عرضه در بهار ۲۰۲۵ رونمایی شد. این سدان برقی از اصول طراحی خودروهای لوکس مانند کاپوت کشیده، خط سقف خمیده‌ای که به صورت یکپارچه به عقب خودرو می‌رسد و فاصلهٔ محوری طولانی پیروی می‌کند.

در حالی که صنعت خودروسازی چین در زمینه طراحی پیشرفت محسوسی داشته است، اما ماکسترو S۸۰۰ در دام کپی‌برداری در طراحی نیز گرفتار می‌شود. این خودرو به جای اینکه هویتی جسورانه و نو بسازد، به شکل آزادانه‌ای از خودروهای لوکس اروپایی الهام می‌گیرد.

رینگ‌های این خودرو به وضوح از رولزرویس الهام گرفته شده‌اند، ورودی سپر پایین با تزئینات کرومی حسی شبیه به یک بنتلی را می‌دهد و نمای دو رنگ آن فریاد می‌زند که شبیه مرسدس بنز میباخ است. در مورد نمای عقب، خمیدگی آن کمی یادآور پورشه پانامرا است. با این حال، به لطف دستگیره‌های در منحصربه‌فرد و چراغ‌های LED با طراحی پیچیده، S۸۰۰ چند ویژگی اصلی را حفظ می‌کند.

ماکسترو S۸۰۰ از ۹۹ درصد خودروهای موجود در جاده‌های چین بزرگتر است. این خودرو با طول ۵۴۸۰ میلی‌متر، عرض ۲۰۰۰ میلی‌متر و ارتفاع ۱۵۳۶ میلی‌متر و همچنین فاصلهٔ محوری ۳۳۷۰ میلی‌متر، از نظر اندازه کمبودی ندارد. این ابعاد بسیار شبیه به مرسدس بنز S کلاس میباخ است که به عنوان الگویی برای مدل چینی مورد استفاده قرار گرفته است.

از فضای داخلی این خودرو جز یک تیزر، چیز دیگری منتشر نشده و باید منتظر رونمایی رسمی از این بخش باشیم. سقف خودرو مجهز به قابلیت روشنایی ستاره‌ای بوده که از رولزرویس الهام گرفته شده است.

صندلی‌های عقب چیدمانی چهار نفره را ارائه می‌دهند که برای کسانی که ترجیح می‌دهند به جای رانندگی خودشان، توسط یک راننده هدایت شوند، در نظر گرفته شده است. از آنجایی که این خودرو نتیجه یک سرمایه‌گذاری با پشتوانهٔ هواوی است، می‌توانید انتظار داشته باشید که آخرین فناوری‌ها از جمله یک سیستم کمک راننده مبتنی بر هوش مصنوعی و قابلیت‌های رانندگی خودکار سطح ۳ را داشته باشد.

مشخصات کامل قوای محرکه الکتریکی ماکسترو S۸۰۰ که بر روی پلتفرم هوشمند Tuling هواوی ساخته شده، هنور اعلام نشده است. انتظار می‌رود این جزئیات نزدیک به زمان عرضه آن در بازار و در بهار ۲۰۲۵ منتشر شود.

با این حال، یک چیز امشخص است؛ این خودروی برقی برای رقابت قیمت‌گذاری شده است. پیش‌فروش‌ها در چین با سپرده‌ای به مبلغ ۲۸۰۰ دلار آغاز شده و انتظار می‌رود قیمت نهایی آن چیزی بین ۱۳۷۸۰۰ تا ۲۰۶۷۰۰ دلار (معادل ۹ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تا ۱۴ میلیارد تومان) باشد. این قیمت باعث می‌شود که S۸۰۰ مستقیماً در مقابل غول‌هایی مانند مرسدس بنز EQS و بی‌ام‌و i۷ در بخش سدان‌های برقی لوکس قرار گیرد.

مطالب مفید