نشانه‌هایی که فریاد می‌زنند معده و روده‌تان نیاز به پاکسازی دارند

عملکرد سیستم گوارش بدن ما به طور مستقیم روی سلامت عمومی بدن و همچنین حالات روحی ما موثر است. زمانی که به موقع معده و روده‌تان را پاکسازی کنید، سیستم ایمنی بدن شما به طرز شگفت انگیزی تقویت می‌شود و احساس بهتری را تجربه خواهید کرد. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با علائمی که نشان می‌دهد معده و روده نیاز به پاکسازی دارد، آشنا شوید و با بهترین روش‌ها معده و روده‌تان را سم زدایی کنید.

علائم هشدار دهنده روده و معده برای پاکسازی

سیستم گوارش یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن ما است که اگر عملکرد مناسبی نداشته باشد، کارایی کل اندام‌های بدن مختل می‌شود. اما چطور متوجه شویم که روده و معده ما نیاز به پاکسازی دارد. در صورتی که علائم هشدار دهنده زیر را تجربه می‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر روده و معده‌تان را پاکسازی کنید.

نفخورم معدهترش کردنمشاهده خون در مدفوعیبوستاحساس سنگینی بعد از غذا

روش‌های پاکسازی معده و روده

پاکسازی معده و روده موجب حذف سموم و انگل‌ها از بدن می‌شود و به تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین کاهش وزن کمک می‌کند. پاکسازی گوارش موجب بهبود حرکات نامنظم روده می‌شود و برای سلامت عمومی جسم و ذهن مفید است. در ادامه می‌توانید با روش‌های پاکسازی معده و روده آشنا شوید.

۱- پاکسازی معده با سرکه سیب و خاکشیر

برای پاکسازی معده و روده می‌توانید ۲ قاشق سرکه سیب و ۲ قاشق خاکشیر را با یک لیوان آب گرم ترکیب کنید. مواد را هم بزنید و برای چند دقیقه در آشپزخانه قرار دهید. سپس این نوشیدنی را میل کنید تا روده و معده‌تان شسته شود.

بیشتر بخوانید: معده درد خود را با این روش‌های خانگی موثر درمان کنید

۲- هر روز از غذاهای فیبردار استفاده کنید

برای پاکسازی معده و روده بهتر است از رژیم غذایی سرشار از فیبر استفاده کنید. در این روش باید هر روز از مقدار زیادی سبزیجات تازه، میوه و همچنین آجیل و غلات استفاده کنید. گیاهان حاوی فیبر یا سلولز هستند و مصرف آن‌ها موجب افزایش حجم مدفوع می‌شود و از همین رو به درمان یبوست کمک می‌کند.

۳- استفاده از قرص پاکسازی روده

برای پاکسازی روده می‌توانید از بیزاکودیل (Bisacodyl) استفاده کنید. این دارو هم به صورت قرص و هم شیاف در دسترس است و می‌توانید آن را بدون تجویز پزشک از داروخانه تهیه کنید.

مصرف این قرص موجب پاکسازی روده می‌شود و اثربخشی آن از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بعد از مصرف شروع می‌شود. از مهم‌ترین عوارض مصرف این دارو می‌توان به احساس دل درد و همچنین سوزش در مقعد اشاره کرد.

۴- از اسموتی سبزیجات و میوه‌های فیبردار استفاده کنید

نوشیدن اسموتی تازه به صورت روزانه موجب بهبود هضم غذا و هیدراته کردن بدن می‌شود. اسموتی برای افزایش حرکات روده مفید است و روده شما را پاکسازی می‌کند. برای تهیه اسموتی برای پاکسازی روده می‌توانید از ترکیب میوه‌ها و سبزیجات مختلف استفاده کنید.

۵- آب نمک بنوشید

برای این که دفع منظمی داشته باشید و همچنین برای بهبود هضم می‌توانید روزانه مقداری آب نمک بنوشید. به خاطر داشته باشید که استفاده از آب نمک برای افرادی که فشار خون بالایی دارند، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

برای تهیه آب نمک می‌توانید ۲ قاشق چای‌خوری نمک را با یک لیوان آب ولرم ترکیب کنید و بعد صبح‌ها به صورت ناشتا از این نوشیدنی استفاده کنید تا دفع بهتری را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: افرادی که رفلاکس معده دارند دور این غذاها را خط بکشند

۶- از پروبیوتیک‌ها استفاده کنید

شاید برایتان جالب باشد اما مصرف غذاهای سرشار از پروبیوتیک یا مکمل پروبیوتیک یکی از بهترین راهکارها برای پاکسازی روده و معده است. مصرف پروبیوتیک ها موجب افزایش باکتری‌های مفید در سیستم گوارش می‌شود و به پاکسازی روده و معده کمک می‌کند.

مصرف پروبیوتیک التهاب را در بدن از بین می‌برد و به بهبود دفع کمک می‌کند. برای تامین پروبیوتیک مورد نیاز بدن می‌توانید از ماست، سرکه سیل، سبزیجات بخار پز شده یا مکمل پروبیوتیک استفاده کنید.

۷- دمنوش رازیانه میل کنید

دمنوش رازیانه تاثیر فوق‌العاده‌ای در تسکین درد شکم، رفع نفخ و همچنین پاکسازی روده و معده دارد. مصرف رازیانه موجب شل شدن عضلات روده و درمان یبوست می‌شود.

برای تهیه دمنوش رازیانه می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری رازیانه را در یک لیوان آب جوش بریزید. سپس روی لیوان را با یک نعلبکی بپوشانید. بعد از ۱۰ دقیقه دمنوش شما آماده است و می‌توانید آن را مصرف کنید.

۸- از ترکیب آب سیب و لیمو ترش استفاده کنید

برای پاکسازی معده و روده در طب سنتی از ترکیب آب سیب و لیمو ترش استفاده می‌شود. در این روش باید ۱/۴ لیوان آب سیب را با ۱/۴ لیوان آب لیمو ترش تازه و ۱/۲ قاشق چای خوری نمک ترکیب کنید. سپس این ترکیب را هم بزنید و بنوشید تا روده‌های شما به طور کامل پاکسازی شوند.

۹- از ترکیب خرما و آلو استفاده کنید

برای این که معده و روده‌تان را پاکسازی کنید می‌توانید چند عدد خرما و چند عدد آلوی خشک را در مخلوط کن بریزید و خوب میکس کنید. در ادامه ۵ لیوان جوش را روی حرارت قرار دهید و بعد از این که جوشید، ترکیب خرما و آلو را به آب جوش اضافه کنید.

مواد را برای ۱۵ دقیقه روی حرارت بجوشانید و سپس شعله گاز را خاموش کنید. ترکیب به دست آمده را در یک ظرف در بسته بریزید و در یخچال قرار دهید. می‌توانید صبح‌ها یک قاشق غذاخوری از این ترکیب میل کنید تا معده و روده‌تان پاکسازی شود.

بیشتر بخوانید: با معده خالی این ۱۳ کار را نکنید

۱۰- از مریم گلی استفاده کنید

برای تهیه دمنوش مریم گلی می‌توانید ۱ قاشق چای خوری مریم گلی را در یک لیوان آب جوش بریزید و روی لیوان را بپوشانید. بعد از ۱۰ دقیقه می‌توانید این دمنوش را صاف کنید و بنوشید. بهتر است روزانه ۲ بار از این دمنوش استفاده کنید و به مدت ۲ هفته این دمنوش را میل کنید تا روده و معده شما به طور کامل سم زدایی شود.

نکاتی که باید برای پاکسازی معده و روده بدانید

در ادامه به چند نکته طلایی برای پاکسازی معده و روده اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

برای پاکسازی معده و روده و همچنین جلوگیری از بروز مشکل در سیستم گوارش بهتر است روزانه از مقدار زیادی مایعات استفاده کنید. سعی کنید هر روز چند لیوان آب بنوشید و از آب سبزیجات و میوه‌های تازه مثل هندوانه، گوجه فرنگی، کاهو و کرفس استفاده کنید.در رژیم غذایی خودتان از فیبر به مقدار زیاد استفاده کنید. زمانی که یبوست شما به طور کامل درمان شود، سموم راحت‌تر از بدن تخلیه می‌شوند و کمتر با مشکلات گوارشی مواجه خواهید شد.برای بهبود تخلیه روده بهتر است صبح‌ها یک لیوان آب ولرم بنوشید. با این کار یبوست شما به طور کامل برطرف می‌شود.به خاطر داشته باشید که پاکسازی روده و معده در برخی افراد موجب بروز نفخ، عفونت، اسهال، سرگیجه، نارسایی کلیوی، کم شدن آب بدن، حالت تهوع، گرفتگی شکم و همچنین بر هم خوردن تعادل مواد معدنی بدن می‌شود. بنابراین در پاکسازی روده و معده زیاده روی نکنید و تنها در مواقع لزوم این روش استفاده کنید.

در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا به مهم‌ترین علائم هشدار دهنده نیاز به پاکسازی روده و معده و همچنین روش‌های پاکسازی روده و معده اشاره شد. زمانی که سیستم گوارش شما به درستی کار کند و دچار یبوست نشوید، معمولا سم زدایی بدن به خوبی انجام می‌شود و کمتر با مشکلاتی مثل نفخ و دل درد روبرو خواهید شد.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید